چگونه اسرائیل به پناهگاه امن میلیاردرهای روسی بدل شد؟

رومن آبراموویچ، میلیاردر روس، دارای تابعیت اسرائیل
رومن آبراموویچ، میلیاردر روس، دارای تابعیت اسرائیل Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تقاضای دریافت شهروندی اسرائیل از سوی ثروتمندان یهودی‌تبار روسیه پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و وضع تحریم‌های بین‌المللی علیه آنها و اقتصاد این کشور افزایش یافته است. اما جذابیت دریافت پاسپورت اسرائیل برای آنها چیست؟

آگهی

تقاضای دریافت شهروندی اسرائیل از سوی ثروتمندان یهودی‌تبار روسیه پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و وضع تحریم‌های بین‌المللی علیه آنها و اقتصاد این کشور افزایش یافته است. اما جذابیت دریافت پاسپورت اسرائیل برای آنها چیست؟ 

تحقیقات نشریه آمریکایی فوربس نشان می‌دهد که بیش از ۴۰ درصد از ۱۱۱ میلیاردر متولد روسیه حداقل یک پاسپورت خارجی دارند و حتی ۶ درصد آنها پاسپورت دو کشور خارجی را دریافت کرده‌اند.همچنین نزدیک به نیمی از ۳۵ میلیاردر تحریم شده روسیه از سوی غرب دارای تابعیت دوگانه هستند. 

بر پایه این تحقیقات، پس از قبرس، کشوری که ۱۵ میلیاردر روس از طریق سرمایه‌گذاری حداقل دو میلیون یورویی، گذرنامه طلایی آن را دریافت کرده‌اند، پاسپورت اسرائیلی با ۱۱ مورد، رایج‌ترین گذرنامه دوم در میان ثروتمندان متولد روسیه است. 

سه نفر از شناخته شده‌ترین میلیاردرهای روسی دارای شهروندی مضاعف اسرائیل که تحت تحریم غرب قرار گرفته‌اند، میخائیل ماراتوویچ فریدمن و آلمانی بوریسویچ خان، بنیانگذاران گروه مالی و سرمایه‌گذاری آلفا، و رومن آبراموویچ، مالک باشگاه فوتبال چلسی، هستند. 

دریافت شهروندی از کشورهای اروپایی از طریق طرح‌های به اصطلاح «گذرنامه طلایی» با تشدید فشار کمیسیون اروپا بر کشورهای مجری این طرح از جمله بلغارستان، مالت و قبرس بسیار دشوار شده است. در چنین شرایطی، «قانون بازگشت» به هر یهودی یا هر کسی که بتواند ثابت کند حداقل یک پدربزرگ و مادربزرگ یهودی داشته یا دارد، به طور خودکار اجازه ورود به خاک اسرائیل را دریافت می‌کند.

همچنین برخلاف روند طولانی اعطای گذرنامه در سایر کشورها، کسب شهروندی دائم اسرائیل معمولا چند هفته یا حداکثر چند ماه طول می‌کشد. تنها دلایلی هم که فردی از ورود به اسرائیل از طریق «قانون بازگشت» منع می‌شود، داشتن سابقه جنایی، بیماری مسری یا سابقه تروریسم است.

دریافت شهروندی اسرائیل گذشته از سرعت بالای دریافت آن مزایای دیگری برای میلیاردرها دارد. مهاجران جدید به اسرائیل برای ۱۰ سال از گزارش دادن و پرداخت مالیات بر درآمدهای خارج از این کشور معاف می‌شوند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

البته الی گرویتس، وکیل مستقر در اسرائیل که متخصص استفاده از «قانون بازگشت» است به نشریه فوربس گفته که این فقط میلیاردرهای روس نیستند که این روزها به اسرائیل چشم دوخته‌اند. او تاکید کرده که پس از وقوع جنگ اوکراین تقاضای روس‌ها برای دریافت شهروندی اسرائیل ۲۵ برابر شده است. 

همچنین دیوید آنجل که مدیر یک شرکت حقوقی مستقر در تل‌آویو است نیز توضیح داده که نگرانی موجود از چشم‌انداز منفی اقتصادی روسیه حداقل برای دو سال آینده موجب شده تا بازرگانان و صاحبان کسب و کارهای کوچک‌تر نیز به صف دریافت گذرنامه اسرائیل بپیوندند و به همین دلیل تعداد مشتریان دفتر حقوقی او از زمان شروع جنگ اوکراین ۵۰۰ درصد افزایش یافته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ثروتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۲۲ میلادی چه کسانی هستند؟

اکثر تازه پولدارهای جهان بورس بازند؛ افراد بسیار ثروتمند در کدام کشورها زندگی می‌کنند؟

افت فروش خودروهای برقی فولکس واگن؛ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودروهای بنزینی روی آوردند؟