تلفن همراه نخست وزیر و وزیر دفاع اسپانیا با بدافزار پگاسوس از سوی «بیگانگان» شنود شده است

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا
پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بولانوس گفت: «ما شک نداریم که این یک مداخله غیرقانونی و غیرمجاز است. این موضوع مربوط به دولت‌های خارج است و مجوز قضایی نداشت.»

آگهی

مقامات اسپانیایی روز دوشنبه گفتند که تلفن‌های همراه نخست‌وزیر و وزیر دفاع سال گذشته با بدافزار پگاسوس شنود شده‌ است.

فلیکس بولانوس، وزیر ریاست‌جمهوری در یک نشست خبری فوری گفت که تلفن همراه پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا در ماه مه ۲۰۲۱ دو بار مورد حمله هکری قرار گرفته است و تلفن مارگاریتا روبلز، وزیر دفاع یک بار در ماه بعد مورد هدف قرار گرفت.

وی تصریح کرد که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه پس از این تاریخ‌ها نفوذ دیگری صورت گرفته باشد وجود ندارد.

او گفت که این موضوع منجر به جمع‌آوری حجم قابل توجهی از داده‌ها شده است و گزارش‌های مربوط به جزئیات حمله هکری برای تحقیقات بیشتر به دادگاه ملی اسپانیا ارسال شده است.

ما شک نداریم که این یک مداخله غیرقانونی و غیرمجاز است. این موضوع مربوط به دولت‌های خارج است و مجوز قضایی نداشت
فلیکس بولانوس
وزیر ریاست‌جمهوری

بولانوس گفت: «ما شک نداریم که این یک مداخله غیرقانونی و غیرمجاز است. این موضوع مربوط به دولت‌های خارج است و مجوز قضایی نداشت.»

وی تاکید کرد که «در اسپانیا و در دموکراسی‌ای مانند ما همه مداخلات از سوی نهادهای رسمی و با مجوز قضایی انجام می‌شود.» آقای بولانوس افزود: « درباره موضوع اخیر، هیچ یک از این دو مورد اتفاق نیفتاده است. به همین شک نداریم که یک مداخله خارجی است.»

او مشخص نکرد که آیا مقامات اسپانیا سرنخی از منشا این مداخله دارند یا خیر.

وی افزود: «وقتی از نفوذ خارجی صحبت می‌کنیم، منظور ما این است که این اقدام، کار نهادهای دولتی نیست و از سوی دادگستری به آن مجوز داده نشده است.»

در ماه‌های گذشته نمایندگان مجلس و سیاستمداران دولت محلی کاتالونیا دولت و دستگاه قضایی اسپانیا را به شنود مکالمات تلفن همراه خود متهم کرده بودند. مادرید با وجود رد این شکایات گفته بود درباره آن تحقیق می‌کند. 

بدافزار پگاسوس یکی از توانمندترین ابزارهای دسترسی از راه دور است که پس از نفوذ به داخل تلفن همراه و نصب در آن، امکان دسترسی به اطلاعات شخصی کاربر را فراهم می‌کند. این بدافزار جاسوسی از سوی شرکت اسرائیلی «ان.اس.او» ساخته شده است. بدافزار پگاسوس این قابلیت را دارد که به‌واسطه آن بتوان صدا و تصویر هدف را از راه دور ضبط یا موقعیت مکانی او را را ردیابی کرد. بر اساس گزارش رسانه‌های بین‌المللی، تلفن‌های بسیاری از مقام‌های دولتی کشورهای مختلف، روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر با هدف جاسوسی از آن‌ها به کمک بدافزار «پگاسوس» هک شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جاسوسی از دفتر نخست وزیر و وزارت خارجه بریتانیا با بدافزار اسرائیلی پگاسوس؛ تحقیقات آغاز شد

جاسوسی از اسرائیلی‌ها با بدافزار پگاسوس؛ تحقیقات از پلیس آغاز شد

اپل سیستم‌عامل خود را برای مقابله با بدافزار جاسوسی پگاسوس به روز کرد