رهبر کره شمالی: لازم شود در جنگ پیش‌دستانه و با سلاح اتمی تمام تهدیدات دشمن را نابود می‌کنیم

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی
کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبر کره شمالی، دشمنان این کشور را تهدید کرد که در جنگی پیش‌دستانه از تسلیحات اتمی خود استفاده خواهد کرد تا بتواند «تمامی تلاش‌های خطرناک و حرکت‌های تهدیدآمیز، از جمله تهدیدات هسته‌ای فزاینده نیروهای متخاصم» را خنثی کند.

آگهی

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی هشدار داد که ممکن است این کشور در حمله‌ای پیشدستانه از تسلیحات هسته‌ای خود علیه دشمنانش استفاده کند. 

آقای کیم ضمن تمجید از مقام‌های ارشد نظامی کره شمالی  به دلیل برگزاری رژه نظامی عظیم هفته گذشته در پیونگ یانگ، اعلام کرد که این کشور «اراده محکمی برای توسعه ارتش و تسلیحات هسته‌ای خود دارد تا بتواند در صورت لزوم، در جنگ پیش‌دستانه و کامل تمامی تلاش‌های خطرناک و حرکت‌های تهدید‌آمیز، از جمله تهدیدات هسته‌ای فزاینده نیروهای متخاصم را مهار و خنثی کند.» 

در مبانی علوم سیاسی جنگ پیش‌دستانه به حمله یا اقدام یک کنشگر می‌گویند که به قصد از میان بردن امکان حمله قریب‌الوقوع طرف دیگر صورت می‌گیرد. این حمله که با جنگ پیش‌گیرانه تفاوت دارد، زمانی می‌تواند آغاز شود که یکی از طرف‌های درگیر، خطر حمله حریف را اجتناب ناپذیر و فوری فرض کند یا برای دست‌یابی به برتری راهبردی مدعی اجتناب‌ناپذیری و فوریت حمله شود.

خبرگزاری رسمی کره شمالی گزارش داده که کیم جونگ اون این اظهارات را در دیدار با مقام‌های نظامی این کشور مطرح کرده است. او در این ملاقات که مشخص نیست دقیقا چه زمانی انجام شده از کار فرماندهان نظامی خود برای رژه نظامی روز دوشنبه تمجید کرده است. در آن رزمایش نظامی، پیونگ یانگ بزرگترین تسلیحات برنامه هسته‌ای خود از جمله موشک‌های بالستیک قاره‌پیما که به طور بالقوه می‌توانند به آمریکا برسند و همچنین انواع موشک‌های سوخت جامد کوتاه بردتر را که تهدیدی فزاینده برای کره جنوبی و ژاپن به شمار می‌روند، به نمایش گذاشت. 

رژه به مناسبت نودمین سالگرد ارتش کره شمالی در حالی برگزار شد که کیم در حال احیای توان هسته‌ای کشورش با هدف وادار کردن ایالات متحده به پذیرش ایده پیونگ یانگ به عنوان یک قدرت هسته‌ای و یا رفع تحریم‌های فلج کننده اقتصادی است.

کیم در آن مراسم و در سخنرانی برای هزاران نفری که برای این رویداد جمع شده بودند، وعده داد که نیروهای هسته‌ای این کشور در سریع‌ترین زمان ممکن توسعه یابد و در عین حال تهدید کرد در صورتی که کره شمالی تحریک شود، از آنها استفاده خواهد کرد. او همچنین خطاب به نیروهای نظامی این کشور گفت: «در شرایطی که ما با تهدیدهای خارجی برای منافع اساسی خود رو به رو هستیم، هرگز خود را به صرفا محدود به توان بازدارندگی در جنگ نکنید.»

اظهارات کیم حاکی از آن بود که او به اجرای تحریک‌آمیز آزمایش‌های تسلیحاتی برای افزایش فشار بر واشنگتن و سئول ادامه خواهد داد. این در حالیست که در ماه مه یک دولت محافظه‌کار در سئول به قدرت خواهد رسید که می‌تواند مواضع سخت‌تری در قبال پیونگ یانگ اتخاذ کند چرا که سیاست‌های تعاملی مون جائه، رئيس جمهوری لیبرال فعلی کره جنوبی تقریبا از ریل خارج شده است. 

کارشناسان می‌گویند تهدید کیم به استفاده از نیروهای هسته‌ای خود برای محافظت از «منافع اساسی» کشورش که به طور مبهم تعریف شده است، احتمالاً نشان دهنده یک دکترین هسته‌ای تشدید کننده است که می تواند نگرانی بیشتری برای کره جنوبی، ژاپن و ایالات متحده ایجاد کند.

کره شمالی تنها در کمتر از ۵ ماهی که از آغاز سال ۲۰۲۲ گذشته ۱۳ دور پرتاب تسلیحاتی انجام داده که از آن جمله نخستین آزمایش تمام برد ICBM این کشور از سال ۲۰۱۷ بوده است. ناظران بر این باورند که مذاکرات بی‌نتیجه دولت دونالد ترامپ بر خشم بیشتر کره شمالی افزوده و پیونگ یانگ احساس کرده جز با افزایش تهدیدهای خود علیه آمریکا نمی‌تواند به آنچه می‌خواهد دست یابد. در سال ۲۰۱۸ دونالد ترامپ در چندین جلسه نشست پر سر و صدا و جنجالی با رهبر کره شمالی دیدار کرد و رئيس جمهوری آمریکا مدعی شد که توانسته با همتای کره‌ای خود بر سر محدود کردن برنامه اتمی این کشور به توافق برسد. 

با گذشت زمان اما مشخص شد که تنها هدف ترامپ از آن دیدارها گرفتن عکس‌های یادگاری بوده و هیچ تحولی در خصوص کاهش فشارهای بین‌المللی علیه کره شمالی و همچنین رفع تحریم‌های علیه این کشور صورت نگرفته است. بعد از آن بود که پیونگ یانگ هم تصمیم گرفت بار دیگر آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای خود را از سر بگیرد و توان تسلیحاتی خود را این بار با سرعت بیشتر گسترش دهد. 

همچنین نشانه‌هایی وجود دارد که کره شمالی در حال بازسازی تونل‌هایی در یک میدان آزمایش هسته‌ای است که آخرین بار در سال ۲۰۱۷ برای آماده‌سازی احتمالی آزمایش انفجار هسته‌ای فعال بود. برخی کارشناسان می‌گویند که کره شمالی ممکن است سعی کند این آزمایش را در فاصله زمانی بین مراسم تحلیف یون سوک یول، رئیس جمهور منتخب کره جنوبی در ۱۰ مه و نشست برنامه ریزی شده او با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در ۲۱ ماه می انجام دهد تا تأثیر سیاسی آن را به حداکثر برساند.

اظهارات اخیر کیم به دنبال بیانیه آتشینی بود که خواهر قدرتمندش در اوایل ماه جاری منتشر کرد. در آن بیانیه خواهر کیم، وزیر دفاع کره جنوبی را به دلیل تبلیغ قابلیت‌های حمله پیش‌دستانه علیه کره شمالی مورد انتقاد قرار داد و گفت که نیروهای هسته‌ای کشورش در صورت تحریک،  نیروهای متعارف کره جنوبی را به صورت کامل نابود خواهند کرد.

یون سوک یول در طول مبارزات انتخاباتی خود در مورد افزایش قابلیت حمله پیشدستانه و دفاع موشکی کره جنوبی صحبت کرده و وعده داده بود که توان دفاعی کشورش را در اتحاد با ایالات متحده تقویت خواهد کرد.  

در حالی که مجموعه موشک های ICBM کیم توجه بین‌المللی زیادی را به خود جلب کرده است، کره شمالی از سال ۲۰۱۹ همچنین در حال گسترش زرادخانه موشک‌های کوتاه برد سوخت جامد خود است که کره جنوبی را تهدید می‌کند.

تحلیلگران می گویند که کره شمالی ممکن است از آزمایش هسته‌ای بعدی خود استفاده کند تا نشان دهد که یک کلاهک هسته‌ای بسیار کوچک ساخته که می‌تواند روی آن، موشک‌ها یا سایر سلاح‌هایی که امسال آزمایش کرده نظیر موشک مافوق صوت را جابه جا کند. 

لیف اریک ایزلی، استاد مطالعات بین‌المللی در دانشگاه اوها وومنز سئول، می‌گوید: «موشک‌های سوخت جامد برای پنهان کردن، جابجایی و پرتاب سریع‌تر آسان‌تر هستند و آنها را در برابر حمله پیش‌دستانه آسیب‌پذیرتر می‌کند.»

پیونگ یانگ در کنار جاه طلبی ها برای کلاهک‌های هسته‌ای تاکتیکی، قابلیت‌های پرتاب مبتنی بر زیردریایی، و موشک های ICBM های پیچیده‌تر، صرفاً به دنبال جلوگیری از حمله نیست. ایزلی افزود: «به باور من این اقدامات با هدف پیشی گرفتن از کره جنوبی در یک مسابقه تسلیحاتی و همچنین اجبار ایالات متحده برای کاهش تحریم‌های پیونگ یانگ صورت می‌گیرد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

مذاکرات هسته ای بین واشنگتن و پیونگ یانگ از سال ۲۰۱۹ و به دنبال بی‌نتیجه بودن گفتگوها متوقف شد و کره شمالی روند خلع سلاح خود را کنار گذاشت و بار دیگر و البته با سرعت بیشتر به روند توسعه زرادخانه اتمی خود بازگشت

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیش از ۲۰۰ هزار بیمار جدید در کره شمالی؛ تقدیر کیم از روند مبارزه با همه‌گیری کووید-۱۹ در این کشور

دیده شدن «کرملین پرنده» در آسمان مسکو پس از ۱۲ سال؛ از پناهگاه اتمی پوتین چه می‌دانیم؟

کره شمالی مدعی پیشرفت در توسعه موشک‌های مافوق صوت برای حمله به اهداف دوردست آمریکا شد