تنش‌های مرزی ایران و افغانستان؛ «نیروهایی از لشکر زاهدان به سمت مرزها اعزام شدند»

مرز ایران و افغانستان
مرز ایران و افغانستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گزارش‌هایی در خصوص ارسال گروهی از نظامیان ایرانی به سمت منطقه مرزی با افغانستان منتشر شده است. این در حالیست که در روزهای گذشته تنش‌ها میان ایران و طالبان در نقاط مرزی افزایش یافته بود.

آگهی

یک روز پس از آنکه سخنگوی وزارت خارجه ایران از طالبان در خصوص مرزبانی در مرزهای ایران و افغانستان انتقاد کرد، برخی از رسانه‌های ایران با انتشار تصاویر و ویدئوهایی کوتاه از اعزام نیروهایی از لشکر زرهی ۸۸ زاهدان برای استقرار در مرز با افغانستان خبر دادند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه توضیحاتی در خصوص تنش‌های میان ایران و افغانستان در مرز دوغارون ارائه کرده بود. 

وی در نشست خبری هفتگی خود در این رابطه گفته بود: «مرزداران ما در مرز با افغانستان به جهت اوضاع داخلی افغانستان و ناآشنایی احتمالی برخی از ماموران مرزی که هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان در مرزها مستقر کرده تا به امروز با خویشتنداری برخورد کرده است. البته این موضوع و تکرار آن جای نگرانی دارد. مرزداران ما مسؤولیت و وظیفه دارند از هرگونه تردد غیرقانونی جلوگیری کنند و در عین حال آمادگی داشتیم و داریم تعلیمات لازم را به مرزبانان افغانستان در خصوص شناسایی نقاط مرزی و.. بدهیم.»

در هفته‌های اخیر تنش‌های مرزی میان ایران و افغانستان شدت گرفته است. ایران می‌گوید نیروهای طالبان به اصول بین‌الملل و حقوق مرزها آگاهی ندارند. خبرگزاری فارس گزارش داده بود که نیروهای مرزی طالبان قصد داشتند یک جاده در منطقه مرزی دو کشور احداث کنند که با مخالفت نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران رو به رو شده است. در مقابل اما رسانه‌های افغانستان می‌گویند که یک خودروی نظامی ایران با پنج سرنشین وارد خاک این کشور شده است.

بعد از این تنش‌ها بود که ایران اعلام کرد نقطه مرزی دوغارون- اسلام قلعه از سوی نیروهای مرزبانی ایران مسدود شده است.

آقای خطیب‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این رابطه گفته بود: «تکرار این موضوعات جای نگرانی بسیار جدی دارد. این را از طرق مختلف به هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان اعلام کردیم و امیدواریم این خویشتنداری باعث سو برداشت طرف مقابل نشده باشد.»

در ماه‌های اخیر و از زمان به قدرت رسیدن طالبان، گزارش‌های متعددی در خصوص درگیری‌ها و اختلافات مرزی میان ایران و افغانستان منتشر شده است. تهران طالبان را متهم می‌کند که به اصول بین‌الملل در خصوص قوانین مرزی آگاهی ندارد و همین مسئله مشکلات مختلفی را در مرز میان دو کشور پدید آورده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رسانه‌های داخل ایران اشاره‌ای به منبع تصاویری که منتشر کرده‌اند نمی‌کنند. 

در روزها اخیر تصاویر مختلفی در این رابطه منتشر شده بود که مقام‌های جمهوری اسلامی آن‌را تکذیب کرده بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شاخص صلح جهانی؛ ایرانی‌ها تا چه حد در مقایسه با دیگر کشورها در امنیت و آرامش هستند؟

رویترز با استناد به منابع اطلاعاتی آمریکا: حملات انتحاری کرمان کار «داعش خراسان» در افغانستان بود

ایران ۴۵۰ هزار «تبعه غیرمجاز» را بازگردانده است؛ کدام استان‌ها میزبان بیشترین مهاجر خارجی هستند؟