بریتانیا و هند بر سر همکاری دفاعی و امنیتی به توافق دست یافتند

نخست‌وزیران هند و بریتانیا
نخست‌وزیران هند و بریتانیا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بوریس جانسون می‌گوید کشورش در آستانه دستیابی به توافق تجاری با هند نیز هست؛ جزئیات توافق همکاری‌های امنیتی بریتانیا با هند اعلام نشده است.

آگهی

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا روز جمعه اعلام کرد که کشورش با هند فصلی «جدید و گسترده» از شراکت در زمینه امور دفاعی و امنیتی را آغاز می‌کند.

نخست‌وزیر بریتانیا که به دهلی نو سفر کرده، تاکید کرد که شراکت جدید دو کشور «تعهدی برای چند دهه» آینده خواهد بود. وی همچنین رابطه لندن با دهلی نو را «رابطه یکی از قدیمی‌ترین دموکراسی‌ها» با «بزرگترین دموکراسی» جهان توصیف کرد.

او در بخشی از سخنانش از «منفعت مشترک» دو کشور در حفظ منطقه اقیانوس هند-آرام به عنوان منطقه‌ای «آزاد و باز» سخن گفت. بریتانیا سال گذشته پیمان امنیتی سه جانبه با استرالیا و آمریکا برای مقابله با نفوذ چین در منطقه اقیانوس هند-آرام امضاء کرد.

سفر بوریس جانسون به هند در حالی انجام می‌شود که دهلی‌‌نو به طور علنی حاضر به انتقاد از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین نشده است. هند سابقه‌ای طولانی در همکاری با روسیه به ویژه در حوزه نظامی دارد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

جزئیات توافق همکاری امنیتی بریتانیا با هند اعلام نشده است. با این حال بوریس جانسون از تفاهم با دهلی‌نو بر سر همکاری در بازار تجهیزات دفاعی سخن گفت. هند از مدتها پیش به دنبال تقویت ظرفیت تولید تجهیزات نظامی و کاهش وابستگی خود به مسکو در این زمینه است.

به گفته نخست‌وزیر محافظه‌کار بریتانیا کشورش در آستانه دستیابی به توافق تجاری با هند نیز هست. لندن پس از برکسیت امیدوار است تا با امضای توافق‌های تجاری با کشورهای مختلف بتواند خروج از اتحادیه اروپا را به تجربه‌ای موفق تبدیل کند. در مقابل هند در چهارچوب مذاکرات بر سر توافق تجاری با بریتانیا بر صدور روادید برای تعداد بیشتری از اتباع خود که به دنبال کار یا تحصیل در این کشور هستند اصرار دارد.

نخست‌وزیر بریتانیا ضمن ابراز خوش‌بینی نسبت به دستیابی به توافق تجاری با هند گفت که امضای این سند می‌تواند مبادلات و سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه را تا پایان دهه جاری «دو برابر» کند.

سفر بوریس جانسون به هند در حالی صورت گرفت که مجلس عوام بریتانیا به تحقیق درباره «دروغ‌گویی» او در رسوایی «پارتی‌گیت» رای داده است؛ تصمیمی که می‌تواند با افزایش فشارها بر بوریس جانسون در نهایت او را مجبور به کناره‌گیری از رهبری حزب محافظه‌کار و در نتیجه نخست‌وزیری کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش تجارت چین و هند با روسیه؛ رابطه اقتصادی ۲ کشور پرجمعیت دنیا با مسکو به کجا می‌رسد؟

دیدار پوتین با مودی در دهلی‌نو؛ تسلیحات و انرژی محورهای اصلی سفر رئیس جمهوری روسیه به هند

افتتاح ساختمان جدید پارلمان هند؛ نارندرا مودی در برابر راهبان به خاک افتاد