موشک «سارمت» اَبَرسلاح روسی چه ویژگی‌هایی دارد؟

آزمایش موشک بالستیک روسیه
آزمایش موشک بالستیک روسیه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روسیه در تازه‌ترین نمایش قدرت خود دو ماه پس از آغاز جنگی فرسایشی با اوکراین، یک موشک بالستیک قاره‌پیمای مافوق صوت را که قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای دارد، آزمایش کرد.

آگهی

روسیه در تازه‌ترین نمایش قدرت خود دو ماه پس از آغاز جنگی فرسایشی با اوکراین، یک موشک بالستیک قاره‌پیمای مافوق صوت را که قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای دارد، آزمایش کرد.

وزارت دفاع روسیه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که موشک «سارمت» بعدازظهر چهارشنبه از پایگاه فضایی پلستسک در شمال غربی روسیه شلیک شده و پس از طی فاصله‌ای ۶ هزار کیلومتری در شبه جزیره کامچاتکا فرود آمده است.

وزارت دفاع روسیه در این بیانیه مدعی شد که کلاهک‌های تمرینی سارمت با موفقیت به اهداف ساختگی در میدان تیر کورا اصابت کرده‌ و این موشک در تمام مراحل شلیک آزمایشی انتظارت طراحان آن را برآورده کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، پس از مشاهده شلیک آزمایشی سارمت، گفت: «این سلاح، غرب را پیش از دست زدن به هرگونه تهاجم نظامی علیه روسیه، سخت به فکر فرو خواهد برد.»

آقای پوتین در مورد ویژگی‌های این موشک نیز توضیح داد که سارمت هیچ‌گونه مشابه خارجی ندارد و قادر است به هر سامانه دفاع موشکی موجود در جهان نفوذ کند. رئیس جمهوری روسیه همچنین ادعا کرد که ساخت مشابه این موشک از سوی سایر کشورها بسیاز زمانبر خواهند بود.

وزارت دفاع روسیه چندین سال است که ساخت و توسعه موشک فوق سنگین سارمت را آغاز کرده تا آن را جایگزین موشک وُیی‌وُدا(Voyevoda) کند که دردوره برقراری اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده و قطب اصلی قدرت بازدارندگی هسته‌ای روسیه را تشکیل می‌دهد.

بر همین اساس، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ روز چهارشنبه خود تاکید کرد که «سارمت» قوی‌ترین و دوربردترین موشک در جهان است و توان هسته‌ای ارتش روسیه را به میزان قابل توجهی تقویت خواهد کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مطابق اطلاعات منتشر شده، سارمت توانایی حمل ۱۰ کلاهک سنگین و ۱۵ کلاهک سبک را دارد و با توجه به امکان شلیک آن بر فراز قطب‌های جهان، سامانه‌های رادار و ردیابی زمینی و ماهواره‌ای را با چالش مواجه خواهد کرد.

ارتش روسیه همچنین گفته که سارمت توانایی پرواز تا ۲۷ برابر سریعتر از سرعت صوت را دارد و در عین حال از قدرت مانور بالایی برای دور زدن سپر موشکی دشمن برخوردار است.

وزارت دفاع روسیه ابزار امیدواری کرده که سارمت در پاییز امسال و با پایان آزمایش‌های تکمیلی به عنوان «ابرسلاح» در اختیار ارتش این کشور قرار گیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسرائیل سامانه جدید دفاع موشکی لیزری خود را «با موفقیت» آزمایش کرد

آذربایجان و ترکیه در ویدئویی منتسب به سپاه پاسداران تهدید موشکی شدند

روز آخر رای‌گیری در روسیه زیر سایه حملات پهپادی اوکراین و حرکت اعتراضی مخالفان پوتین