آمریکا تردید دارد که گماشتن «قصاب سوریه» کمکی به پیشروی روسیه در اوکراین کند

 الکساندر ولادیمیروویچ دورنیکوف و ولادیمیر پوتین
الکساندر ولادیمیروویچ دورنیکوف و ولادیمیر پوتین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مریم عباسی‌زاده با استفاده از   AP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتصاب این فرمانده ۶۰ ساله که یکی از باتجربه‌ترین افسران روسیه است و سابقه زیادی در خشونت علیه غیرنظامیان سوریه دارد موجی از پیش‌بینی‌ها در میان مقامات آمریکایی به‌‌راه انداخته است.

آگهی

پس از گذشت زمان در عملیات نظامی پرهزینه نیروهای نظامی روسیه در اوکراین و عدم مطابقت انتظارات و پیش‌بینی‌ها با واقعیات جبهه جنگ، کرملین الکساندر ولادیمیروویچ دورنیکوف را به سمت فرمانده کل در جنگ اوکراین منصوب کرد؛ سمتی که پیش تر و در جریان تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین وجود نداشت.

انتصاب این فرمانده ۶۰ ساله که یکی از باتجربه‌ترین افسران روسیه است و سابقه زیادی در خشونت علیه غیرنظامیان سوریه دارد موجی از پیش بینی‌ها در میان مقامات آمریکایی به‌‌راه انداخته است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، این ادعا مبنی بر اینکه او «جنایات جنگی» و «بی‌رحمی» بیشتری علیه غیرنظامیان اوکراینی مرتکب خواهد شد را مطرح کرده است.

این ژنرال به دلیل ویرانی‌های نیروهایش در جریان جنگ داخلی سوریه، زمانی که روسیه از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، در مبارزه با شورشیان حمایت کرد، به «قصاب سوریه» شناخته می‌شود.

آقای سالیوان می‌گوید هیچ انتصابی برای هیچ فرماندهی نمی تواند این واقعیت که روسیه قبلا با شکست استراتژیک در اوکراین مواجه شده است را پاک کند. او گفت: «این ژنرال یکی دیگر ازمسببان جنایات و وحشیگری علیه غیرنظامیان اوکراینی خواهد بود و ایالات متحده، همانطور که قبلاً گفتم، مصمم است تمام تلاش خود را برای حمایت از اوکراینی‌ها انجام دهد.»

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیزضمن تایید این موضوع گفت: «گزارش ها نشان از تغییر در رهبری نظامی دارد. قرار دادن این ژنرال که مسئول جنایات و وحشیگری در سوریه بوده نشان می‌دهد که ما شاهد ادامه این خشونت در اوکراین خواهیم بود.»

دورنیکوف در زمان رهبری گروه نیروهای روسی در سوریه، جایی که مسکو برای حمایت از رژیم رئیس جمهور بشار اسد ، کارزار نظامی به راه انداخته است، به شهرت رسید. او یک افسر نظامی حرفه ای است واز همان آغاز به عنوان فرمانده جوخه در سال ۱۹۸۲ به طور پیوسته درجات خود را ارتقا داده است. او در طول جنگ دوم در چچن جنگید و قبل از اینکه در سال ۲۰۱۵ مسئولیت نیروهای روسی در سوریه را بر عهده بگیرد چندین پست مهم را به عهده داشت.

تحت فرماندهی دورنیکوف نیروهای روسی در سوریه به سرکوب مخالفان از طریق تخریب شهرها پرداختند. حملات مستمری که میلیون‌ها غیرنظامی سوری را آواره کرده است. بمباران شهرک‌ها و شهرهای سراسر این کشور به ویژه حلب و حمص را با خاک یکسان کرد و زیرساخت‌های اساسی مانند بیمارستان‌ها و منابع آبی را از بین برد.

نگرانی عمده کنونی این است که تحت فرماندهی او حتی در صورت عدم پیشرفت در جنگ، روسیه دست به کشتار و تخریب گسترده شهرها بزند و سرنوشت حلب برای شهرهای اوکراین هم بنوعی رقم بخورد.

با این حال مقامات دفاعی و سیاست خارجی آمریکا بر این باورند که این انتصاب در نهایت تغییر عمده ای در وضعیت کنونی بوجود نخواهد آورد و ورق آنگونه که کرملین می پندارد به سودش بر نخواهد گشت.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفارت روسیه در تهران پس از دو هفته به گزارش ارسال سلاح از ایران واکنش نشان داد

«اِلف های» لیتوانی؛ داوطلبانی که می خواهند دنیای مجازی را از «خبرهای جعلی» روسیه پاک کنند

جنگ اوکراین؛ مجمع عمومی سازمان ملل به تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر رای داد