گزارش پنتاگون از همکاری فضایی «مخرب» چین و روسیه؛ «مسکو و پکن در پی پیروزی در جنگ‌های مدرن‌اند»

جان هوث(نفر سمت چپ) و کوین رایدر(نفر سمت راست)
جان هوث(نفر سمت چپ) و کوین رایدر(نفر سمت راست) Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تازه‌ترین گزارش فضایی که از سوی آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا منتشر شده حاکی از گسترش روزافزون فعالیت‌های چین و روسیه در جهت تضعیف منافع ایالات متحده و متحدانش در فضاست که با هدف تدارک مقدمه پیروزی در جنگ‌های مدرن در حال انجام است.

آگهی

تازه‌ترین گزارش فضایی که از سوی آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا منتشر شده حاکی از گسترش روزافزون فعالیت‌های چین و روسیه در جهت تضعیف منافع ایالات متحده و متحدانش در فضاست که با هدف تدارک مقدمه پیروزی در جنگ‌های مدرن در حال انجام است.

جان هوث، افسر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در امور فضایی، در جریان نشست خبری روز سه‌شنبه در مقر وزارت دفاع ایالات متحده(پنتاگون) که به منظور ارائه این گزارش برگزار شد، گفت که روسیه و چین به عنوان رقبای استراتژیک اصلی ما در حال انجام اقداماتی با هدف تضعیف ایالات متحده و متحدان آن در حوزه فضایی هستند. 

او در توضیح دلیل اقدامات چین و روسیه گفت: «هر دو کشور به دنبال اثبات خود به عنوان رهبران جهان هستند و برای تحقق آن معتقدند که باید در جنگ‌های مدرن پیروز شوند و لازمه این پیروزی را تسلط بر فضا می‌دانند.» 

آقای هوث همچنین افزایش سرعت و گستره بالای فعالیت‌‌های فضایی چین و روسیه از سال ۲۰۱۹ به این سو را شاهدی بر ادعای خود مطرح کرد. 

در ادامه این نشست خبری، کوین رایدر، تحلیلگر ارشد آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در امور فضایی نیز گفت که هر دو کشور چین و روسیه به دنبال توسعه مشترک و جداگانه فعالیت‌های فضایی خود هستند و برنامه‌هایی را برای افزایش اکتشافات خود در ماه و مریخ طی طول ۳۰ سال آینده تدوین کرده‌اند. 

آقای رایدر سپس به ارائه مستنداتی در این خصوص پرداخت و افزود: «تجهیزات مشترک چین و روسیه در مدار زمین تنها در دو سال اخیر حدود ۷۰ درصد افزایش یافته و در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ نزدیک به ۲۰۰ درصد جهش کرده و همزمان چین یک مریخ‌نورد و کاوشگر به مدار ماه ارسال کرده و چندین موشک را نیز به فضا پرتاب کرده که قادر به انهدام ماهواره‌ها و ارسال پارازیت برای اختلال در ارتباطات ماهواره‌ای و سامانه موقعیت‌یاب جهانی(GPS) هستند.»

تحلیلگر ارشد آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا همچنین خبر داد که مسکو نیز مجموعه‌ای از قابلیت‌های ضد تسلیحات فضایی، از جمله مدیریت جنگ الکترونیک با هدف تخریب و اختلال در ارتباطات فضایی به دست آورده و در حال توسعه توانمندی موشکی خود برای نابودی ماهواره‌هاست. 

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

او در پایان تاکید کرد که تحت تاثیر تحرکات چین و روسیه برقراری ثبات و امنیت در فضا به یک چالش‌ جدی برای ایالات متحده و متحدانش بدل شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مجلس نمایندگان آمریکا طرح اجبار مالک چینی به واگذاری تیک‌تاک را تصویب کرد

عملیات «پرچم دروغین» و بمب کثیف؛ آمریکا اواخر ۲۰۲۲ برای حمله اتمی روسیه به اوکراین آماده شده بود

یک تحلیلگر اطلاعاتی ارتش آمریکا به فروش اسرار نظامی در ازای دریافت ۴۲ هزار دلار متهم شد