انتخابات ریاست جمهوری فرانسه؛ دو انجمن مهم یهودیان از ماکرون «قاطعانه» حمایت کردند

ماکرون در مراسم یادبود کشته شدگان مدرسه یهودیان در تولوز
ماکرون در مراسم یادبود کشته شدگان مدرسه یهودیان در تولوز Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دو انجمن کانسیستوار و کریف، بزرگترین انجمن‌های یهودیان فرانسه، با انتشار بیانیه‌هایی اعلام کردند که در انتخابات ریاست جمهوری قاطعانه از امانوئل ماکرون حمایت می کنند.

آگهی

مهمترین انجمن های یهودیان فرانسه، «کانسیستوار و کریف» از ریاست جمهوری امانوئل ماکرون در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند.

این دو انجمن با انتشار بیانیه هایی نوشتند که «بنام دفاع از ارزش‌های جمهوری فرانسه» از اعضای خود می خواهند به امانوئل ماکرون رای بدهند.

در بیانیه انجمن های یهودیان از «تمامی شهروندان خواسته شده تا بطور گسترده برای پیروزی فرانسه در ۲۴ آوریل» بسیج شوند.

کمتر از ده روز دیگر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور و رهبر حزب در راه و مارین لوپن، رهبر حزب اتحاد ملی، راستگرایان افراطی، در دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در مقابل یکدیگر قرار می گیرند.

الی کورچیا، رییس انجمن کانسیستوار و خاخام اعظم، حییم کورسیا، دریکی از بیانیه ها تاکیدکردند که پیروزی «راستگرایان افراطی یک خطر جدی برای کل فرانسه» است. در همین راستا این دو مقام یهودی از تمام هم کیشان، حتی آنهایی که با امانوئل ماکرون اختلاف نظر دارند، خواستند تا به این اختلافات پایان داده و برای حفظ «جمهوری» ماکرون را دور دوم انتخاب کنند.

یکی از مهم‌ترین ویژگ‌ های تاریخی راست گرایان افراطی فرانسه «یهودی ستیزی» آنهاست. ژان ماری لوپن، پدر مارین لوپن، که دهه ها رهبر حزب راست گرای افراطی «جبهه ملی» بود چندین بار موضوع «کوره های آدم سوزی و کشتار میلیونی یهودیان توسط ارتش هیتلری» را زیر سوال برده است.

دختر او که امروز رقیب اصلی امانوئل ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ آوریل است، در یک دهه گذشته سعی کرد تا چهره «یهودی ستیزانه» حامیان پدرش را تطهیر کند.

یکی از مهم ترین ابتکارهای او تغییر نام حزب پدرش، از جبهه ملی به اتحاد ملی و اخراج پدر از این حزب بود.

مارین لوپن مخالف ذبح شرعی حیوانات چه برای یهودیان و چه برای مسلمانان است.

موسسات یهودی نگران هستند که در صورت انتخاب مارین لوپن، به جز افزایش یهودی ستیزی مجبور شوند که محصولات دامی خود را از خارج وارد کنند.

در بیانیه انجمن کونسیستوار آمده است: «ذبح گوشت برای شهروندان یهودی و شهروندان مسلمان بخشی از آیین های دینی و مذهبی محسوب می شود و قانون اساسی فرانسه امکان انجام آزادانه آیین های مذهبی را به شهروندان می دهد. آزادی دین و عقیده، ستون قانون اساسی است و باید همه نامزدها به آن احترام بگذارند.»

فرانسه بیشترین تعداد شهروندان یهودی در اروپا را دارد. آخرین آماردر سال ۲۰۱۶ تعداد آنها را بیش از ۴۱۶ هزار نفر ثبت کرده است. پس از فرانسه، بریتانیا با ۲۱۹ هزار نفر و سپس روسیه و آلمان با کمتر از ۱۸۰ هزار یهودی قرار می گیرند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسطرلاب هزار ساله با نمادهای باورمندان سه دین ابراهیمی؛ ابزاری که گمان می‌کردند شیء بی‌ارزشی است

دولت آلمان «اظهارات یهودستیزانه» در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم برلین را بررسی می‌کند

«علیا» در فرهنگ یهودیان صهیونیست چیست؟ چرا گرایش به مهاجرت به اسرائیل افزایش یافته است؟