واکسن کرونا بر پایه گیاهی زیر تیغ سازمان جهانی بهداشت به‌دلیل ارتباط با یک شرکت دخانیاتی

گیاه نیکوتیان
گیاه نیکوتیان Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

واکسن تولیدی شرکت مدیکاگو تنها واکسن مجاز کووید-۱۹ مبتنی بر گیاه است. برای ساخت این واکسن، از گیاه نیکوتیان که بسیار نزدیک به گیاه تنباکو است استفاده شده است.

آگهی

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که واکسن کووید-۱۹ تولیدی شرکت کانادایی مدیکاگو (Medicago) را که ماه گذشته در کانادا تاییدیه گرفت، بررسی نخواهد کرد چراکه این واکسن با شرکت فیلیپ موریس تولید کننده  دخانیات مرتبط است.

طبق گزارش رویترز، سازمان جهانی بهداشت در یک جلسه توجیهی که این ماه برگزار شد و در یک بیانیه جداگانه به رویترز گفت که درخواست برای بررسی این واکسن به دلیل معاهده بهداشت عمومی سال ۲۰۰۵ پذیرفته نمی‌شود. این معاهده بر عدم دخالت شرکت‌های تولید کننده دخانیات یا تبلیغ‌کننده آن در تولید محصولات درمانی و بهداشتی تاکید دارد.

کانادا که میلیون‌ها دلار بودجه به این شرکت داده و با خرید حداکثر ۷۶ میلیون دُز موافقت کرده است از مجوز خود برای تولید این واکسن دفاع کرد و گفت که برای آمادگی مقابل همه‌گیری‌های آینده به صنعت تولید زیستی داخلی نیاز دارد.

وزارت بهداشت کانادا معتقد است که تولید این واکسن با معاهده تنباکوی سازمان جهانی بهداشت مطابقت دارد.

یکی از سخنگوهای بخش بهداشت کانادا به رویترز گفت که معاهده تنباکوی سازمان جهانی بهداشت «دولت کانادا را از همکاری با مدیکاگو در توسعه و و تهیه واکسن منع نمی‌کند.»

کارشناسان می‌گویند که مجوز سازمان جهانی بهداشت کلیدی است زیرا این واکسن می‌تواند بخشی از برنامه جهانی واکسن معروف به کوواکس برای کشورهای کم درآمد یا با درآمد متوسط باشد. در حالی که کار واکسیناسیون عمومی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته پایان یافته است اما در آفریقا هنوز کمبود واکسن نیاز می‌شود.

شرکت کانادایی مدیکاگو مدعی است که واکسن خود را به‌گونه‌ای طراحی کرده است که در صورت شیوع بیماری همه‌گیر بعدی به راحتی با واکسن‌های جدید سازگار شود. این شرکت در حال توسعه واکسن آنفلوآنزا بر روی این پلت‌فرم است.

امش آدالجا، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه جانز هاپیکینز گفت: «فکر می‌کنم استانداردهای سازمان جهانی بهداشت مانعی برای عرضه واکسن ایجاد می‌کند.»

آدالجا گفت که شرکت مدیکاگو هم اکنون باید با ایالات متحده و اروپا برای دریافت مجوز مذاکره کند.

از سوی دیگر شرکت مدیکاگو می‌گوید که در حال مذاکره با سایر مشتریان بالقوه در سراسر جهان است.

تاکاشی ناگائو، مدیر اجرایی مدیکاگو در بیانیه‌ای گفت که این شرکت فرآیند تشکیل پرونده برای تایید واکسن کووید-۱۹ خود را با سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا آغاز کرده است.

این شرکت اعلام کرد که بیانیه‌ای رسمی از سوی سازمان جهانی بهداشت دریافت نکرده و معتقد است که این موضوع مربوط به بخشی از سهامدار آن است و نه میزان ایمنی و کارایی واکسن کووید-۱۹.

مقامات بهداشتی کانادا در حوزه پیشگیری از دخانیات این هفته از دولت خواسته‌اند تا از مدیکاگو بخواهد که فیلیپ موریس را از سهامداران خود حذف کند. فیلیپ موریس از سال ۲۰۰۸ در این شرکت سهام داشته است.

واکسن تولیدی شرکت مدیکاگو تنها واکسن مجاز کووید-۱۹ مبتنی بر گیاه است. برای ساخت این واکسن، از گیاه نیکوتیان که بسیار نزدیک به گیاه تنباکو است استفاده شده است. این گیاه به‌عنون بیوراکتورهای کوچک عمل می‌کند که ویروس غیرعفونی را که شبه ذرات ویروس کرونا هستند رشد می‌دهد. این واکسن همراه با یک ترکیب تقویب‌کننده ارائه می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درآمد اتحادیه اروپا از صادرات واکسن کرونا به بیش از ۲۰ میلیارد یورو رسید

سازنده واکسن کرونا : تا ۱۰ سال دیگر باید با ویروس زندگی کنیم

ورزش پس از تزریق واکسن موجب افزایش پادتن می‌شود