پوتین قصد دارد در نشست آتی گروه ۲۰ شرکت کند؛ پکن: هیچ عضوی حق ندارد روسیه را اخراج کند

ولادیمیر پوتین
ولادیمیر پوتین Copyright AFP
نگارش از مریم عباسی‌زادهبا استفاده از AFP /Reuters
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایالات متحده به همراه متحدان غربی خود در حال ارزیابی این موضوع هستند که آیا روسیه باید در گروه اقتصادهای بزرگ گروه بیست پس از تهاجم این کشور به اوکراین، باقی بماند یا خیر. غربی‌ها فردا پنجشنبه یعنی یک ماه پس از حمله مسکو به اوکراین، در بروکسل با حضور جوبایدن دیدار خواهند کرد.

آگهی

سفیر روسیه در جاکارتا از قصد ولادیمیر پوتین برای شرکت در نشست گروه ۲۰ که اواخر امسال به میزبانی اندونزی، رئیس دوره ای این گروه برگزار می شود، خبر داد.

لیودمیلا وروبیوا، سفیر روسیه در اندونزی روز چهارشنبه ۲۳ مارس در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «نه تنها گروه ۲۰، بلکه بسیاری از سازمان‌ها در تلاش برای بیرون راندن روسیه هستند؛ واکنش غرب نیز کاملاً نامتناسب است.» جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، روز سه‌شنبه در مورد احتمال حذف ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از گروه بیست، که نشست بعدی آن در پایان سال جاری در اندونزی برنامه‌ریزی شده است، موضع گرفت.

ایالات متحده به همراه متحدان غربی خود در حال ارزیابی این موضوع هستند که آیا روسیه باید در گروه اقتصادهای بزرگ گروه بیست پس از تهاجم این کشور به اوکراین، باقی بماند یا خیر. غربی‌ها که در حال آماده‌سازی دور تازه ای از تحریم‌ها علیه روسیه هستند، فردا پنجشنبه یعنی یک ماه پس از حمله مسکو به اوکراین، در بروکسل با حضور جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده دیدار می کنند.

اولاف شولتس صدر اعظم آلمان روز سه‌شنبه در مجلس فدرال این کشور گفت رئیس جمهوری روسیه اگرچه اوکراین را ویران کرد، اما آینده کشور روسیه را هم به تباهی کشاند.

رئیس جمهوری روسیه ظاهرا در واکنش به درخواست برخی از اعضای این گروه مبنی بر لغو عضویت روسیه این تصمیم خود را علنی کرده است.

همزمان وانگ ونبین، سخنگوی دیپلماسی چین در واکنش به احتمال حذف روسیه از نشست بعدی گروه ۲۰ به خبرنگاران گفت: «روسیه یک کشور مهم عضو گروه ۲۰ است، هیچ عضوی حق ندارد کشور دیگری را اخراج کند.»

پکن که با کرملین روابطی نزدیک دارد وهر دو کشور خصومتی آشکار با ایالات متحده دارند تا به امروز از محکوم کردن تهاجم روسیه به اوکراین خودداری کرده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

گروه ۲۰ یا G20 یا گروه بیست اقتصاد بزرگ گروهی متشکل از وزرای اقتصاد و مسئولان بانک‌های مرکزی بیست اقتصاد برتر جهان است. گروه ۲۰ متشکل از قدرتمندترین کشورهای جهان در زمینه اقتصاد است که در حال حاضر ۹۰ درصد تولید ناخالص جهان و ۸۰ درصد تجارت جهانی را در اختیار دارند.

اولین نشست گروه ۲۰ در سال ۱۹۹۹ به میزبانی آلمان و با حضور وزرای اقتصاد و روسای بانک مرکزی آرژانتین، استرالیا، برزیل، چین، هند، اندونزی، مکزیک، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، ترکیه، کشورهای عضو گروه ۸ (گروه هفت باضافه روسیه) و اتحادیه اروپا برگزار شد. البته اسپانیا نیز همواره به عنوان عضو میهمان در نشست‌های گروه ۲۰ شرکت داشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیانیه پایانی گروه ۲۰؛ بدون اعلام وعده‌ای مشخص بر مقابله «موثر» با گرمایش زمین تاکید شد

پوتین از رهبران گروه ۲۰ به دلیل به رسمیت نشناختن متقابل گواهی واکسن‌ها انتقاد کرد

نشست گروه ۲۰؛ تبعات اقتصادی شیوع کرونا و بحران قیمت انرژی در راس گفتگوهای رم