جنگ اوکراین، محور اصلی مذاکرات دو متحد منطقه‌‌‌‌ای کرملین

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و فیصل مقداد همتای سوری وی در ۲۳ مارس ۲۰۲۲ در دمشق دیدار کردند.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و فیصل مقداد همتای سوری وی در ۲۳ مارس ۲۰۲۲ در دمشق دیدار کردند. Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از مریم عباسی‌زادهبا استفاده از AP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه دقایقی پس از ورود حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود در فرودگاه دمشق خطاب به خبرنگاران بررسی این جنگ و تحولات دنیا در پی «عملیات نظامی» روسیه در خاک اوکراین را از محورهای اصلی گفتگوهایش با هیات ایرانی اعلام کرد.

آگهی

وزرای خارجه سوریه و ایران در مورد جنگ جاری در اوکراین و تحولات جاری در جریان دیدارشان در دمشق بحث و تبادل نطر می‌کنند.

فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه دقایقی پس از ورود حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش در فرودگاه دمشق خطاب به خبرنگاران، بررسی این جنگ و تحولات جاری دنیا در پی «عملیات نظامی» روسیه در خاک اوکراین را از محور‌های اصلی گفتگوها با هیات ایرانی اعلام کرد.

او گفت: «درباره تحولات عظیمی که دنیا بعد از عملیات نظامی روسیه در اوکراین شاهدش است صحبت خواهیم کرد. همچنین درباره مواضع مشترکمان در برابر این تحولات بحث و تبادل نظر خواهیم کرد.»

وزیر خارجه ایران در بدو ورود به زبان فارسی رابطه استراتژیک ایران و سوریه را در بالاترین سطح آن ارزیابی کرد و سپس به زبان عربی با تاکید بر هم سنگر بودن دو کشور بر حمایت از رهبری، دولت و ملت سوریه تاکید کرد. این سومین سفر امیرعبداللهیان در مقام وزیر خارجه به سوریه است. وی شهریور ماه و همچنین مهر ماه سال۱۴۰۰ به دمشق سفر کرده بود.

AFP
فیصل مقداد و حسین امیر عبداللهیانAFP

رژیم بشار اسد و جمهوری اسلامی ایران روابط بسیار نزدیکی با کرملین دارند. سوریه با حمایت ایران و روسیه موفق شده طی یازده سال جنگ و درگیری با مخالفان، همچنان به بقای خود ادامه دهد. جنگی داخلی که تا کنون به بهای جان بیش از نیم میلیون نفر و آواره شدن ۲۳میلیون سوری منجر شده است. سوریه از معدود کشورهایی بود که در صحن علنی مجمع عمومی علیه قطعنامه پیشنهادی ضد روسیه رای داد. تهران ترجیح داد به این قطعنامه رای ممتنع بدهد.

پیش بینی می شود در جریان سفر امیرعبداللهیان به موضوعاتی نظیر مذاکرات هسته ای ایران با قدرت های جهانی هم پرداخته شود. بشار اسد هفته پیش به امارات متحده عربی سفر کرد که نخستین دیدار او از یک کشور عربی بعد از شروع جنگ داخلی در این کشور بشمار می رود.

سفر امیرعبداللهیان دو هفته پس از کشته شدن دو تن از اعضای سپاه پاسداران ایران در حمله اسرائیل در نزدیکی پایتخت دمشق صورت می گیرد. چند روز بعد، ایران مسئولیت حمله موشکی به نزدیکی ساختمان کنسولگری ایالات متحده در اربیل را برعهده گرفت و گفت که این اقدام انتقامی برای حملات مکرر اسرائیل در سوریه بود. سپاه پاسداران اعلام کرد که ۱۲ موشک بالستیک را به سمت آنچه مرکز استراتژیک سازمان جاسوسی اسرائیل موساد توصیف می کند شلیک کرده است، ادعایی که مقامات عراقی آن را تکذیب کردند.

گفته می‌شود وزیر امور خارجه ایران بعد از سوریه برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات لبنان به بیروت سفرخواهد کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لحظه به لحظه با جنگ اوکراین؛ ایران به قطعنامه سازمان ملل در محکومیت روسیه رای ممتنع داد

جنگ اوکراین؛ زلنسکی: روسیه برای نابودی ما آدم‌کش‌های سوریه‌ای استخدام می‌کند

امیر عبداللهیان: شرط حضور وزاری خارجه در وین پذیرش خطوط قرمز ایران است