یک مقام آمریکایی: واشنگتن شمار «قابل توجهی» موشک پاتریوت به عربستان تحویل داده است

انتقال موشک‌اندازهای پاتریوت آمریکا به عربستان سعودی
انتقال موشک‌اندازهای پاتریوت آمریکا به عربستان سعودی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برخی رسانه‌های خبری از انتقال شمار «قابل توجهی» موشک پدافند هوایی «پاتریوت» آمریکا به عربستان سعودی در هفته‌های گذشته خبر دادند.

آگهی

برخی رسانه‌های خبری از انتقال شمار «قابل توجهی» موشک پدافند هوایی «پاتریوت» آمریکا به عربستان سعودی در هفته‌های گذشته خبر دادند.

انتقال موشک‌های پدافند هوایی پاتریوت به عربستان سعودی هم‌زمان با تشدید حملات حوثی‌های یمن به برخی از مراکز اقتصادی و نظامی این کشور در هفته‌های گذشته و درخواست‌های ریاض انجام شده است.

اگر چه شمار موشک‌های پاتریوت منتقل شده به عربستان سعودی مشخص نشده است اما برخی مقام‌های آمریکایی با تأیید این خبر به آسوشیتدپرس گفتند که این اقدام در راستای وعده جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر حمایت واشنگتن از «دوستان منطقه‌ای» انجام شده است.

با وجود این، خبر انتقال این سامانه‌های پدافندی به عربستان سعودی در حالی منتشر شده است که دولت جو بایدن به‌طور فزاینده‌ای به دنبال متقاعد کردن ریاض است تا این کشور تولید نفت خام خود را برای کمک به کاهش قیمت‌های انرژی با توجه به حمله نظامی روسیه به اوکراین افزایش دهد. البته سعودی‌ها تاکنون با این خواسته به دلیل تعهداتشان به اوپک پلاس مخالفت کرده‌اند.

اما عربستان سعودی روز دوشنبه ۲۱ مارس در هشداری از حملات حوثی‌های یمن به تاسیسات نفتی این کشور به عنوان «تهدید مستقیم» عرضه جهانی نفت نام برد.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان روز یک‌شنبه ۲۰ مارس از حمله حوثی‌های یمن به یکی از تأسیسات حیاتی انرژی عربستان خبر داده بود، اتفاقی که به کاهش موقت تولید نفت انجامید.

این در حالی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس در ماه سپتامبر گزارش کرد که آمریکا سامانه‌های پدافندی و موشک‌اندازهای پاتریوت را از خاک عربستان خارج کرده است. این گزارش در حالی منتشر شد که عربستان سعودی در معرض حملات موشکی و پهپادی حوثی‌های یمن قرار داشت.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

روابط آمریکا و عربستان از زمان روی کار آمدن جو بایدن تیره شده است. آقای بایدن اگر چه از برخورد مستقیم با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان خودداری کرده اما اجرای تصمیماتی مانند خارج کردن حوثی‌ها از فهرست گروه‌های تروریستی بر این رابطه سایه انداخته است.

با وجود این جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز یک‌شنبه ۲۰ مارس حملات حوثی‌ها به مراکز حساس عربستان را محکوم کرد.

برخی خبرها حکایت از آن دارند که واشنگتن در پی حملات پهپادی و موشکی حوثی‌های یمن به امارات عربی متحده تصمیم گرفته است تا در تصمیم خود در خارج کردن حوثی‌ها از فهرست گروه‌های تروریستی تجدید نظر کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«تمسخر» جو بایدن در یک شبکه تلویزیونی عربستان

شلیک راکت به سوی سفارت آمریکا در بغداد ساعاتی پس از آزمایش سامانه پاتریوت

آمریکا سامانه دفاع موشکی پاتریوت و دومین ناو جنگی را به خلیج فارس فرستاد