زلنسکی خواهان مذاکره فوری با روسیه برای پایان جنگ شد

ولودومیر زلنسکی، رئيس جمهوری اوکراین
ولودومیر زلنسکی، رئيس جمهوری اوکراین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئيس جمهوری اوکراین می‌گوید در صورتی که جنگ هرچه سریعتر پایان نیابد، سالها طول خواهد کشید تا روسیه از عواقب این جنگ رهایی یابد.

آگهی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز شنبه خواستار گفتگوهای صلح جامع با مسکو برای توقف تهاجم این کشور شد و هشدار داد که در غیر این صورت، «چند نسل» طول خواهد کشید تا روسیه از خسارات متحمل شده در این جنگ رهایی یابد.

با ادامه تجاوز نیروهای روسی به اوکراین، آقای زلنسکی روز شنبه ۱۹ مارس در یک پیام ویدیویی خواستار آغاز گفتگوهای معنادار با مسکو شد تا مذاکرات صلح هرچه سریعتر آغاز شود. او در بخشی از صبحت‌های خود خطاب به مقام‌های روس گفت: «می‌خواهم همه به صحبت‌های من گوش کنند. به خصوص افرادی که در مسکو حضور دارند؛ اکنون زمان ملاقات فرارسیده است، زمان صحبت است. زمان بازگردادن تمامیت ارضی و عدالت برای اوکراین فرارسیده است. در غیر این صورت خسارات روسیه به حدی خواهد بود که چندین نسل طول خواهد کشید تا بهبودی برای این کشور حاصل شود.»

با ادامه جنگ در اوکراین تلفات گسترده‌ای در میان هر دو طرف مشاهده شده است. روسیه روز ۲ مارس اعتراف کرد که نزدیک ۵۰۰ سرباز این کشور در طول حمله به اوکراین کشته شده‌اند اما پس از آن این کشور این آمار را به روز نکرده است. این در حالی است که ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین می‌گوید از زمان آغاز تجاوز نظامی روسیه به اوکراین بیش از ۱۴ هزار سرباز روسی کشته شده‌اند. هیچ منبع مستقلی برآورد دقیقی نسبت به تلفات این جنگ ندارد.

اظهارات آقای زلنسکی در حالی مطرح می‌شود که ولادمیر پوتین متعهد شده حمله این کشور به اوکراین تا زمان رسیدن به موفقیت کامل ادامه داشته باشد. او روز جمعه و در هشتمین سالگرد حمله نیروهای روس به کریمه در میان ده‌ها هزار نفر از مردم این کشور که در استادیوم لوژنیکی در مسکو پرچم‌های روسیه را به اهتزاز در می‌آوردند قول داد که این کشور تمام برنامه‌های خود در نبرد با اوکراین را با موفقیت به پایان خواهد رساند.

زلنسکی در اظهارات خود به سخنرانی پوتین هم اشاره کرد و گفت: «گزارش شده که حدود ۲۰۰ هزار نفر در راهپیمای‌های مسکو شرکت کردند. ۱۰۰ هزار نفر در خیابان‌ها و ۹۵ هزار نفر هم در استادیوم حضور داشتند. حدودا همین تعداد نظامی روس در حمله به اوکراین شرکت داشته‌اند؛ کافیست ۱۴ هزار جنازه و ده‌ها هزار زخمی و قطع عضوی را در استادیوم مسکو تصور کنید.»

آمریکا و کشورهای غربی و ناتو بارها حملات روسیه را محکوم کرده و از مسکو خواسته‌اند به تجاوز نظامی خود پایان دهد. همچنین روز جمعه جو بایدن در تماس تلفنی با شی جین پینگ، رهبر چین به او هشدار داد که در صورتی که پکن در تجاوز روسیه به اوکراین از مسکو حمایت کند، عواقبی شامل تحریم‌ها در انتظار این کشور خواهد بود.

با گذشت چهار هفته از آغاز حملات زمینی، دریایی و هوایی نیروهای روسیه، این کشور هیچ شهر بزرگی را اشغال نکرده و همچنان نیروهای ارتش اوکراین در کی‌یف حضور دارند. حملات در روزهای اخیر در شهر ماریوپول بسیار گسترده بوده است. جایی که حدود ۴۰۰ هزار نفر حدود دو هفته است که در این شهر گرفتار مانده‌اند. مقام‌های محلی می‌گویند جنگ به شهر رسیده و گلوله‌باران تقریبا مداوم مانع از ورود کمک‌های بشردوستانه شده است. نیروهای امدادی در این شهر همچنان در جستجوی بازماندگان حمله به یک سالن تئاتر در این شهر هستند که برای فرار از حملات روسیه پناه گرفته بودند. حملات هوایی روسیه به این سالن باعث شد تا این مرکز با خاک یکسان شود. روسیه البته حمله به این سالن تئاتر را رد می‌کند.

زلنسکی در بخشی از سخنرانی روز شنبه خود به این موضوع اشاره کرد و تاکید کرد که هیچ اطلاعاتی در مورد تعداد افرادی که در روز چهارشنبه در سالن تئاتر ماریوپول پناه گرفته و جان خود را از دست دادند وجود ندارد. با این حال رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید که بیش از ۱۳۰ نفر از این حملات نجات یافته‌اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دسترسی به تلویزیون و وبسایت یورونیوز در روسیه قطع شد

جنگ اوکراین؛ کی‌یف از اتحادیه اروپا خواست پوتین را «جنایتکار جنگی» اعلام کند

جنگ اوکراین؛ بایدن از ارسال تسلیحات دفاعی بیشتر به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار به اوکراین خبر داد