ویدئو «دیپ فیک» زلسنکی با هدف ترغیب اوکراینی‌ها به تسلیم شدن

The deepfake video was shared during a hack on Ukrainian television
The deepfake video was shared during a hack on Ukrainian television Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سام گرگوری: «این اولین دیپ فیکی است که ما در آن شاهد استفاده عمدی و گسترده از روشی فریبنده بودیم. این دیپ فیک موثر نیست زیرا خیلی خوب ساخته نشده است و همچنین اوکراین یک کار استادانه در زمینه هشدار پیشگیرانه و تکذیب سریع این ویدیو انجام داد»

آگهی

یک ویدئو دستکاری شده با استفاده از فن‌آوری «دیپ فیک» (جعل عمیق و ماهرانه) از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در فضای مجازی منتشر شده است که از شهروندان اوکراینی می خواهد سلاح خود را زمین بگذارند وتسلیم روسیه شوند.

در این ویدیوی جعلی، زلنسکی ملت اوکراین را خطاب قرار می دهد و شهروندان را تشویق می کند تا سلاح‌شان را زمین بگذارند. چهره و صدای زلنسکی با استفاده از هوش مصنوعی در این ویدیو به شکلی ویرایش شده است که این ویدیوی دیپ فیک، واقعی جلوه کند.

یکی از نسخه‌های این «دیپ فیک» بیش از ۱۲۰ هزار بار در توئیتر دیده شده است.

کلیپ منتشر شده با اکثر اطلاعات غلطی که از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه به اشتراک گذاشته شده است، متفاوت است.

سام گرگوری، مدیر برنامه‌ها در گروه حقوق بشری و فن‌آوری «ویتنس»می گوید: «این اولین دیپ فیکی است که ما در آن شاهد استفاده عمدی و گسترده از روشی فریبنده بودیم. این دیپ فیک موثر نیست زیرا خیلی خوب ساخته نشده است و همچنین به این دلیل که اوکراین یک کار حرفه‌ای در زمینه «پری بانکینگ» (افشای پیشگیرانه دروغ های ممکن پیش از انتشار) وسپس تکذیب سریع این ویدیو انجام داد».

در اوایل ماه جاری میلادی، نیروهای اوکراین به شهرندان هشدار دادند که به ویدیوهای دستکاری شده احتمالی که می تواند درخواست هایی برای تسلیم را مطرح کنند، اعتماد نکنند.

Уявіть, що бачите в телевізорі Володимира Зеленського, який робить заяву про капітуляцію. Ви бачите його, ви чуєте його...

Posted by Сухопутні війська ЗС України on Wednesday, March 2, 2022

یکی از مقامات اوکراینی گفته بود که تشخیص ویدیوهایی که از طریق فن‌آوری دیپ فیک ساخته می شوند از ویدیوهای واقعی تقریبا غیرممکن است و هدف این ویدیوها ایجاد سرگردانی، وحشت در میان شهروندان و تحریک نیروهای ما به عقب نشینی است. این مقام اوکراینی تاکید کرده بود که اوکراین تسلیم نخواهد شد.

ولودیمیر زلنسکی روز چهارشنبه ویدیوی منتشر کرد و گفت که «تنها کسانی که باید سلاح شان را زمین بگذارند، سربازان روسی هستند.»

ویدیو «دیپ فیک» تلافی جویانه از پوتین

از سوی دیگر یک ویدیو دیپ فیک نیز از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه در فضای مجازی منتشر شد که ظاهرا به تلافی کلیپ زلنسکی ساخته شده است. یکی نسخه از این ویدیو در توئیتر بیش از ۵۰ هزار بازدید کننده داشته است.

در این ویدیو رئیس جمهوری روسیه تسلیم شدن روسیه را اعلام می کند و از سربازان روس می خواهد «تا زنده هستند به خانه برگردند.»

سام گرگوری به یورونیوز گفته است که تلاش های اوکراین برای پیش آگاهی دادن به شهروندان درباره فیلم های دستکاری شده زلنسکی یک «استراتژی واقعا مناسب»‌ بوده است.

وی افزده است:‌«این اولین باری است که ما شاهد یک تهدید واقعی با استفاده از دیپ فیک در جریان یک جنگ هستیم.»

گرگوری می گوید که این مدلی است که می تواند در سطح جهانی مورد استفاده قرار گیرد: ابتدا پیش آگاهی دادن به شهروندان و سپس واکنش سریع در تکذیب این ویدیو‌ها.

شبکه حقوق بشری «ویتنس» تلاش کرده است که به کاربران آنلاین کمک کند تا ویدیوهای قابل اعتماد از درگیری های اوکراین را تشخیص دهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فناوری «جعل عمیق»؛ کارمند هنگ‌کنگی چگونه فریب ویدئوکنفرانس را خورد و ۲۵ میلیون دلار پرداخت کرد

دیکشنری مریام-وبستر کلمه «تحمیق» را به عنوان واژه سال ۲۰۲۲ برگزید

سازمان ملل: جنگ در اوکراین نباید باعث «فراموشی» بحران افغانستان شود