شکاف جنسیتی دستمزد در اتحادیه اروپا به ۱۳ درصد کاهش یافت

کاهش شکاف جنسیتی دستمزد در اتحادیه اروپا
کاهش شکاف جنسیتی دستمزد در اتحادیه اروپا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مرکز آمار اتحادیه اروپا، «یوروستات» هم‌زمان با روز جهانی زنان با برگزاری وبیناری به مساله نابرابری‌های موجود میان زنان و مردان از جمله موضوع «درآمد» پرداخت.

آگهی

مرکز آمار اتحادیه اروپا، «یوروستات» هم‌زمان با روز جهانی زنان با برگزاری وبیناری به مساله نابرابری‌های موجود میان زنان و مردان از جمله موضوع «درآمد» پرداخت.

نابرابری میان زنان و مردان در بسیاری از زمینه‌ها وجود دارد اما یکی از موضوعاتی که بیشتر مورد بحث قرار گرفته، «درآمد» است.

یکی از راه‌های اندازه‌گیری این عدم تعادل، شکاف جنسیتی دستمزد است که تفاوت بین میانگین درآمد ناخالص ساعتی مردان و زنان را نشان می‌دهد و به صورت درصدی از میانگین درآمد ناخالص ساعتی مردان بیان می‌شود.

به گزارش اداره آمار اروپا، درآمد ناخالص زنان در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ به طور متوسط ساعتی ۱۳ درصد کمتر از مردان بوده است. این در حالی است که در بازه زمانی هشت ساله از سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۲۰، شکاف جنسیتی دستمزد اتحادیه اروپا از ۱۶.۴ درصد به ۱۳ درصد کاهش یافته است.

البته شکاف جنسیتی دستمزد تعدیل نشده در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا متفاوت است. لتونی با ۲۲.۳ درصد، استونی با ۲۱.۱ درصد، اتریش با ۱۸.۹ درصد و آلمان با ۱۸.۳ درصد بالاترین رتبه‌ها را دارند.

در سمت دیگر، کم‌ترین شکاف دستمزدها در اتحادیه اروپا را می‌توان در کشورهای لوکزامبورگ با ۰.۷ درصد، در رومانی با ۲.۴ درصد، در اسلوونی با ۳.۱ درصد و در ایتالیا با ۴.۲ درصد دید.

شکاف جنسیتی دستمزد به عنوان یک شاخص تعدیل نشده، تصویری کلی از تفاوت‌های میان مردان و زنان از نظر درآمد و برخی دیگر از معیارها ارائه می‌دهد، مفهومی که گسترده‌تر از تبعیض به معنای «دستمزد برابر برای کار با ارزش برابر» است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

بخش‌هایی از تفاوت در درآمد مردان و زنان را می‌توان با تفاوت در میانگین ویژگی‌های کارمندان زن و مرد و تفاوت در بازده مالی برای ویژگی‌های یکسان توضیح داد.

در مطالعه‌ای با عنوان «شکاف‌های جنسیتی دستمزد در اتحادیه اروپا - یک تحلیل آماری»، هر دو عامل شکاف جنسیتی دستمزد تعدیل‌نشده بر اساس جدیدترین اطلاعات نظرسنجی ساختار درآمد (SES) تحلیل شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چگونه انجام «کارهای بدون دستمزد» مانع پیشرفت شغلی و مالی زنان شده است؟

برای نخستین‌بار یک زن مدیریت بانک مرکزی استرالیا را برعهده می‌گیرد

پیروزی اعتصابیون در آلمان؛ دولت با لوکوموتیورانان در مورد افزایش حقوق و کاهش ساعت کار توافق کرد