قیمت نفت به ۱۲۵ دلار کاهش یافت

تصویر تزئینی است
تصویر تزئینی است Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از زمانی که روسیه، دومین صادرکننده بزرگ نفت خام جهان به اوکراین حمله کرده قیمت نفت به صورت افزایش یافته و روز دوشنبه به سقف ۱۳۳ دلار رسید. این عدد بالاترین قیمت از سال ۲۰۰۸ به بعد است.

آگهی

قیمت نفت در معاملات پرنوسان روز چهارشنبه به ۱۲۵ دلار در هر بشکه کاهش یافت.

این کاهش قیمت پس از آن صورت می‌گیرد که روسیه آتش‌بسی جدید برای خروج غیرنظامیان از اوکراین اعلام کرد و همچنین سرمایه‌گذاران بازار نفت ممنوعیت واردات نفت از روسیه را مورد ارزیابی دقیق‌تر قرار دادند.

بازرگانان می‌گویند گزارش‌هایی در خصوص اینکه اوکراین دیگر به دنبال پیوستن به ناتو نیست و همچنین ارزیابی دقیق‌تر در خصوص سهم روسیه در بازارهای نفت جهانی باعث شده تا فضای بازارهای نفت کمی از هیجان ابتدایی فاصله بگیرد.

قیمت هر بشکه نفت برنت در ساعت ۱۱:۰۵ دقیقه به وقت گرینویچ با ۲.۲۷ دلار یا به عبارتی ۱.۸ درصد کاهش به ۱۲۵ دلار و ۷۱ سنت در هر بشکه رسید. این در حالیست که پیشتر قیمت نفت به بشکه‌ای ۱۳۱ دلار نیز رسیده بود. در همین حال نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۱.۱۹ دلار یا ۲.۶ درصد کاهش به ۱۲۰.۵۱ دلار رسید.

قیمت نفت در حالی کاهش یافته که رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هفته گذشته تاکید کرده بود که این آژانس آزاد کردن ۶۰ میلیون بشکه ذخایر نفتی را برای جبران اختلالات عرضه پس از حمله روسیه به اوکراین مد نظر قرار می‌دهد. او همچنین تاکید کرده بود که این اقدام نخستین است و در صورت نیاز می‌توان مقدار بیشتری از ذخایر نفتی را نیز روانه بازار کرد.

از زمانی که روسیه، دومین صادرکننده بزرگ نفت خام جهان به اوکراین حمله کرده قیمت نفت به صورت افزایش یافته و روز دوشنبه به سقف ۱۳۳ دلار رسید. این عدد بالاترین قیمت از سال ۲۰۰۸ به بعد است.

در همین حال روز چهارشنبه روسیه آتش بس جدیدی در اوکراین اعلام کرد که بر اساس آن غیرنظامیان می‌توانند از شهرهای محاصره شده خارج شوند. این اتفاق چند روز پس از عدم دسترسی اوکراینی‌ها به آب آشامیدنی، دارو و مواد غذایی صورت می‌گیرد.

علاوه بر آمریکا، بریتانیا هم روز سه‌شنبه اعلام کرد که به تدریج واردات نفت از روسیه را متوقف می‌کند. شرکت شل نیز اعلام کرده که خرید نفت خام از روسیه را پایان می‌دهد. جی پی مورگان تخمین زده که حدود ۷۰ درصد نفت دریایی روسیه با مشکل یافتن خریدار و مشتری مواجه شده است.

از ایران به عنوان یکی از منافع بالقوه تامین نفت یاد می‌شود که ماه‌ها در حال مذاکره با قدرت‌های غربی برای احیای توافق هسته‌ای است. در صورت احیای برجام، ایران می‌تواند بار دیگر به بازارهای جهانی نفت بازگردد و از میزان نوسانات بر بازار نفت کاسته شود. در همین حال مذاکره کننده ارشد ایران، روز چهارشنبه بار دیگر به وین بازگشت تا گفتگوهای احیای برجام پی گرفته شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پایین‌ترین میزان مصرف نفت و فرآورده‌های آن طی ۳۱ سال گذشته در اتحادیه اروپا ثبت شد

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسید

حمله ایران به اسرائیل؛ قیمت هر بشکه نفت خام یک دلار کاهش یافت