کره شمالی پس از ۵ سال، ساخت و ساز در سایت هسته‌ای خود را از سر گرفت

گروهی از مردم در سئول در حال تماشای تصاویر آزمایش‌های موشکی کره شمالی هستند
گروهی از مردم در سئول در حال تماشای تصاویر آزمایش‌های موشکی کره شمالی هستند Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتشار این تصاویر ماهواره‌ای نگرانی‌ها در خصوص احتمال در پیش بودن یک آزمایش هسته‌ای دیگر توسط کره شمالی را افزایش داده است.

آگهی

حدود ۵ سال پس از آن که کره شمالی اعلام کرده بود سایت هسته‌ای پونگیه-ری (Punggye-ri) در شمال شرق این کشور را تعطیل کرده است، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد پیونگ یانگ بار دیگر ساخت و ساخت در این مکان را از سر گرفته است.

این سایت یکی از مراکز اصلی آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی به شمار می‌رود و تقریبا ۵ سال قبل و پس از دیدار کیم جونگ اون با دونالد ترامپ، تعطیل شد. در آن زمان، کره شمالی از خبرنگاران خارجی خواسته بود تا با حضور در این محل عملیات تخریب تونل‌های مربوط به این سایت را از نزدیک مشاهده کنند.

انتشار تصاویر جدید نگرانی‌ها در خصوص اهداف کره شمالی را تشدید کرده است. با این حال تحلیلگران می‌گویند مشخص نیست در صورتی که پیونگ یانگ قصد فعال کردن دوباره این مرکز را داشته باشد، چه مدت زمانی طول خواهد کشید تا بار دیگر شاهد انجام آزمایش‌های هسته‌ای در این مرکز باشیم.

سایت پونگیه-ری برای ششمین و آخرین بار در سال ۲۰۱۷ شاهد یک آزمایش هسته‌ای بوده است. ناظران معتقدند این اقدامات کره شمالی نشان می‌دهد که پیونگ یانگ نسبت به از سرگیری دوباره گفتگوها با آمریکا ناامید شده و ترجیح داده بار دیگر برنامه تسلیحاتی اتمی خود را گسترش دهد.

تحلیلگران کره جنوبی معتقدند پیونگ یانگ احتمالا خواهد توانست چند ماه دیگر آزمایش‌های هسته‌ای خود را از سر بگیرد. ضمن این که ناظران بر این باورند که شدت‌گیری بحران اوکراین و درگیری میان روسیه و آمریکا هم در این موضوع بی‌تاثیر نبوده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

همزمان در ماه‌های اخیر پیونگ یانگ چندین آزمایش موشکی انجام داده که بر میزان نگرانی‌ها در خصوص برنامه تسلیحاتی کره شمالی افزوده است. کره شمالی در سال جدید میلادی یک موشک مافوق صوت آزمایش کرده که برای فرار از سیستم‌های دفاع موشکی منطقه‌ای طراحی شده است. برخی از کارشناسان می‌گویند ممکن است به زودی یک آزمایش هسته‌ای دیگر را آزمایش کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کره شمالی از قصدش برای پرتاب ماهواره‌های بیشتر و تقویت نیروهایش در مرز خبر داد

کره شمالی ۱۲ سفارت‌خانه خود را در کشورهای مختلف جهان تعطیل می‌کند

قدرتمند‌ترین زن کره‌ شمالی؛ جانشین احتمالی رهبر کیست؟