توقف مذاکرات رسمی در وین؛ مورا: وقت تصمیم‌گیری سیاسی است، باقی مباحث هیاهوست

انریکه مورا
انریکه مورا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انریکه مورا، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا، از توقف نشست‌های رسمی و مذاکرات کارشناسی در وین خبر داد. علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران، عازم تهران شد.

آگهی

انریکه مورا، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا، از توقف نشست‌های رسمی و مذاکرات کارشناسی در وین خبر داد.

آقای مورا با انتشار پیامی توییتری که هدف از آن را «روشنگری» اعلام کرد، نوشت: «دیگر نه مذاکراتی در سطح کارشناسی در جریان است و نه نشست‌های رسمی. زمان آن فرارسیده که طی روزهای آینده با اتخاذ تصمیم‌های سیاسی مذاکرات وین پایان یابد. باقی مباحثی که مطرح می‌شود هیاهوی بی‌مورد است.»

مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا پیامی توییتری خود را در واکنش به توییت یک خبرنگار ایرانی نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی منتشر کرده که نوشته بود، علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران برای انجام برخی مشورت‌ها دوشنبه شب در سفری کوتاه به تهران باز‌می‌گردد ولی مذاکرات کارشناسی و نیز نشست‌های رسمی همچنان در وین ادامه دارد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) نیز سفر آقای باقری به تهران را تایید کرده و به نقل یک مقام رسمی که نامی از او ذکر نکرده، نوشته است: «جلسات کارشناسی» و «رایزنی‌های غیررسمی» همچون گذشته برگزار خواهد شد. بر پایه گزارش ایرنا، «با وجود پیشرفت قابل توجه مذاکرات، هنوز موضوعات مهمی باقی مانده است و توافق نهایی هنوز حاصل نشده است و زمان قطعی برای آن وجود ندارد.»

این خبرگزاری همچنین به نقل از یک مقام ایرانی نوشته است که اتخاذ تصمیم‌های سیاسی از سوی همه طرف‌های مذاکره و نیز آمریکا برای جمع‌بندی مذاکرات لازم است.

دور هشتم مذاکرات وین با هدف احیای برجام و لغو تحریم‌های آمریکا با میانجیگری اتحادیه اروپا و حضور مستقیم روسیه و چین و مشارکت غیرمستقیم ایالات متحده از ششم دی‌ماه گذشته در وین آغاز شده است. طی روزهای اخیر طرف‌های غربی و ایران از نزدیک شدن به حصول توافق نهایی خبر داده بودند ولی روسیه از روز شنبه خواستار دریافت تضمین آمریکا در مورد بی‌تاثیر بودن تحریم‌های مرتبط با تجاوز به اوکراین در همکاری‌های آتی مسکو و تهران شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گره خوردن احیای برجام و تحریم روسیه؛ مسکو از واشنگتن ضمانت کتبی می‌خواهد

ایران برای پیگیری مذاکرات هسته‌ای و بازگشت به برجام اعلام آمادگی کرد

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند