سرگردانی پناهجویان اوکراینی در مرز بریتانیا؛ پاریس خواستار انعطاف لندن شد

پناهندگان اوکراینی پس از عبور از ایست بازرسی مرز مولداوی-اوکراین در نزدیکی شهر پالانکا، جاده ای را طی می کنند.
پناهندگان اوکراینی پس از عبور از ایست بازرسی مرز مولداوی-اوکراین در نزدیکی شهر پالانکا، جاده ای را طی می کنند. Copyright AFP
نگارش از مریم عباسی‌زادهبا استفاده از AFP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پاریس از لندن خواسته تا با در نظر گرفتن مشکلات ناشی از فقدان اطلاعات کافی، نسبت به صدور ویزای مرزی برای این افراد اقدام کند. در حال حاضر اخذ روادید تنها از طریق کنسولگری‌ها و سفارت‌خانه‌ها امکان‌پذیر است که شامل طی کردن مراحل اداری زمان‌بر و بعضا طاقت‌فرسا است.

آگهی

فرانسه از بریتانیا خواست تا تسهیلات بیشتری به‌منظوراعطای ویزا به پناهجویان اوکراینی در نظر بگیرد. یکی از مقامات پاریس روز سه‌شنبه اول مارس در گفتگو با خبرگزاری فرانسه با توجه به تعداد قابل توجه شهروندان اوکراینی که در پی حمله نظامی روسیه از کشورشان گریخته‌اند خواستار توجه بریتانیا به احتمال «سرگردانی» این افراد در شمال فرانسه شد.

پاریس از لندن خواسته تا با در نظر گرفتن مشکلات ناشی از فقدان اطلاعات کافی نسبت به صدور ویزای مرزی برای این افراد اقدام کند. تاکنون اخذ روادید تنها از طریق کنسولگری‌ها و سفارت‌خانه‌ها امکان‌پذیر است که شامل طی کردن مراحل اداری زمان بر و بعضا طاقت‌فرسا است.

روز دوشنبه یک خانواده ۹ نفره که با اتومبیل از اوکراین خود را به شمال فرانسه رسانده‌ بودند از طریق کاله و بدون ویزا قصد رفتن به بریتانیا را داشتند که با ممانعت ماموران مرزی بریتانیا مواجه و به‌طور موقت در هتلی در خاک فرانسه اسکان داده شدند.

مقامات محلی کاله در هماهنگی با دولت مرکزی پاریس، مهمانسرایی را موقتا تعطیل شده بود به‌روی پناهجویان اوکراینی باز کرده‌اند.

این خانواده اوکراینی دارای بستگان درجه یک مقیم بریتانیا هستند و طبق گفته مقامات فرانسوی قادعدتا باید کار صدور ویزای موقت برای آن‌ها به‌سرعت از سوی بریتانیا صورت می‌گرفته است.

انتقادات بسیاری از لندن در خصوص نحوه استقبال و میهمان‌نوازی از جنگ‌زدگان اوکراینی بالا گرفته است. بریتانیا که به‌تازگی از اتحادیه اروپا خارج شده یکی از کشورهای اروپایی است که شهروندان اوکراینی قابل توجهی را در طی سالیان اخیر در خود جای داده است.

این درحالیست که بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا روز یکشنبه و در پی بالاگرفتن شعله‌های جنگ در اوکراین اعلام کرد که بریتانیایی‌های مقیم اوکراین تنها مجاز به انتقال اعضای خانواده خود نظیر همسرشان از اوکراین به بریتانیا هستند.

با این حال لندن روز سه‌شنبه با تجدید نظر نسبی در سیاست‌های قبلی خود از تسهیل ویزا برای بستگان شهروندان بریتانیایی خبر داد و صدور ویزا تنها منوط به گذراندن مراحل امنیتی کرد.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

اتحادیه اروپا در نظر دارد تا با تصویب طرحی به شهروندان اوکراین اجازه دهد که حداکثر تا ۳ سال در خاک کشورهای اروپا بدون ویزا اقامت کنند و همزمان اجازه کار داشته باشند. در حال حاضر افراد با گذرنامه اوکراینی می‌توانند بدون ویزا و تا حداکثر برای مدت ۹۰ روز در خاک اتحادیه اروپا اقامت داشته باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ویدئو؛ نان‌هایی به رنگ پرچم اوکراین برای کمک به جنگ‌زدگان این کشور

راست افراطی فرانسه: یک سوم پناهجویان اوکراینی، آفریقایی هستند؛ دولت:۹۷ درصد پناهجویان اوکراینی هستند

تصاویری از زنان و کودکان آواره اوکراینی در هوای منجمد در مرز لهستان