ادامه مذاکرات هسته‌ای؛ ایران و آمریکا به ترک گفتگوها در وین تهدید کردند

هتل کوبوگ، محل برگزاری مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی
هتل کوبوگ، محل برگزاری مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با ادامه مذاکرات هسته‌ای در پایتخت اتریش، سخنگویان وزارت خارجه ایران و آمریکا در مواضعی جداگانه تاکید کردند در صورتی که لازم بدانند به گفتگوها پایان خواهند داد و میز مذاکره را ترک می‌کنند.

آگهی

همزمان با ادامه مذاکرات هسته‌ای در وین، جنگ رسانه‌ای و اظهارنظرهای سیاسی طرفین نیز ادامه دارد. در همین رابطه ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دوشنبه شب اعلام کرد در صورتی که ایران در مذاکرات از خود ناسازگاری نشان دهد، واشنگتن آماده است تا مذاکرات را ترک کند.

آقای پرایس در نشست خبری خود با خبرنگاران همچنین با اشاره به ادامه مذاکرات در وین بدون اینکه اشاره‌ای به جزئيات گفتگوها داشته باشد تاکید کرد در صورتی که ایران برای پیشرفت در مذاکرات ناسازگاری نشان دهد، به گفتگوها پایان خواهیم داد. این دیپلمات آمریکایی همچنین ادامه داد: در صورتی که تهران نخواهد با حسن نیت در گفتگوها مشارک کند، ایالات متحده و متحدان و شرکای این کشور راه حل‌های جایگزین را دنبال خواهند کرد.»

آقای پرایس البته اشاره‌ای به این نکته نکرد که راه‌حل‌های جایگزین چه خواهد بود.

پس از این اعلام موضع سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، همتای او در تهران هم واکنشی مشابه نشان داد. سعید خطیب‌زاده در حساب توییتری خود به خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد و نوشت: «آمریکا همین حالا هم از برجام کنار کشیده است. از این رو باید اطمینان حاصل کنیم که این اتفاق دیگر تکرار نمی‌شود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین در ادامه با اشاره به اینکه همه کشورها، گزینه‌های جایگزین خود را دارند افزود: «همه طرف‌ها طرح جایگزین و پلن خود خود را دارند، هرچند که توخالی بودن گزینه جایگزین آمریکا پیش از این ثابت شده است. درشتی‌گویی و بلوف زنی نتیجه نداشته و نخواهد داشت؛ این اتخاذ تصمیم است که نتیجه می‌دهد.»

خطیب‌زاده همچنین در پایان نوشت: «اگر کاخ سفید تصمیمش را بگیرد، توافق کاملا در دسترس است. ایران برای توافق آماده است اما تا ابد منتظر آن باقی نخواهد ماند.

جنگ روایت‌ها در حالی در تهران و واشنگتن در جریان است که مذاکره‌کنندگان ایرانی در حال گفتگو با اعضای گروه ۴+۱ در وین هستند و مذاکرات به صورت غیرمستقیم با آمریکا نیز ادامه دارد. خبرگزاری رویترز روز دوشنبه به نقل از منابع نزدیک به هیئت‌های مذاکره کننده نوشته بود که تیم ایرانی پس از سفر علی باقری به تهران، با مواضعی سخت‌تر و سازش‌ناپذیرتر به مذاکرات بازگشته است. موضوعی که نگرانی‌ها از احتمال حصول توافق بر سر احیای برجام را افزایش داده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تروئیکای اروپایی: روسیه برای توافق با ایران شرط جدید تعیین نکند

آخرین اخبار از مذاکرات هسته‌ای وین؛ پلمپ سانتریفیوژهای ایرانی جایگزین تضمین‌ها می‌شود؟

بیانیه ایران در پاسخ به گزارش‌های آژانس انرژی اتمی: منشا اتهامات علیه ما اسرائیل است