صعود نفت و طلا؛ روبل و بورس روسیه سقوط کرد

بورس نیویورک
بورس نیویورک Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آغاز عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین که از بامداد روز پنج‌شنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند) با فرمان ولادیمیر پوتین آغاز شد، جو بازارهای سهام در اروپا و آسیا را قرمز و زمینه صعود بهای نفت و طلا را فراهم کرد.

آگهی

آغاز عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین که از بامداد روز پنج‌شنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند) با فرمان ولادیمیر پوتین آغاز شد، جو بازارهای سهام در اروپا و آسیا را قرمز و زمینه صعود بهای نفت و طلا را فراهم کرد.

نرخ برابری روبل روسیه در مقابل هر دلار آمریکا روز پنجشنبه تا ۸۹.۸۵ افزایش یافت و به رکورد تاریخی تازه‌ای دست یافت. این نرخ در پایان داد و ستدهای روز چهارشنبه بازار جهانی ارز ۸۱.۴۵ بود که نشان دهنده تضعیف ۱۰ درصدی آن طی داد و ستدهای روز پنجشنبه است.

شاخص بورس روسیه(MOEX) نیز طی خرید و فروش‌های روز پنجشنبه تا ۴۵ درصد سقوط کرد. همچنین شاخص آر‌تی‌اس(RTS) که متوسط قیمت سهام ۵۰ شرکت پیشرو بورس روسیه را بر پایه دلار می‌سنجد، ۴۰ درصد پایین آمد و ۷۵ میلیارد دلار از ارزش جاری سهام بزرگ‌ترین شرکت‌های روسیه کاسته شد.

البته بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که با دخالت در بازار مانع از سقوط بیشتر نرخ برابری روبل و بورس روسیه خواهد شد. بر همین اساس، نرخ برابری روبل در مقابل دلار آمریکا در معاملات ظهر پنجشنبه به ۸۴.۱ رسید و سقوط شاخص بورس روسیه(MOEX) به ۳۰ درصد کاهش یافت.

بازارهای سهام در اروپا و آسیا نیز روز پنجشنبه شاهد کاهش قیمت و شاخص سهام بودند. به طوری که شاخص ۵۰ شرکت برتر منطقه یورو و نیز شاخص بورس آلمان(DAX) هر دو به میزان ۴.۴ درصد و شاخص بورس توکیو و شانگهای نیز به ترتیب ۱.۲ و ۳.۲ درصد کاهش یافتند.

قیمت هر اونس طلا نیز در معاملات روز پنجشنبه ۶۲ دلار و ۱۰ سنت افزایش یافت و با عبور از مرز هزار و ۹۷۰ دلار به بالاترین سطح در ۲۰ ماه گذشته رسید.

بهای هر بشکه نفت پایه برنت نیز طی مبادلات روز پنجشنبه ۸ دلار و ۴۳ سنت افزایش یافت و به بالای ۱۰۵ دلار رسید؛ نرخی که از سال ۲۰۱۴ تا کنون بی‌سابقه است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در بازار رمزارزها نیز بهای هر بیت‌کوین ۹.۵۷ درصد کاهش یافت تا نرخ معاملاتی پرطرفدارترین ارز دیجیتال جهان به ۳۵ هزار و ۲۳۶ دلار و پایین‌ترین نرخ در یک ماه گذشته برسد؛ نرخی پایین‌ اتریوم که دومین ارزش بازار را در میان رمزارزها به خصوص اختصاص داده، ۱۳.۸۲ درصد ارزان شد و نرخ آن به دو هزار و ۳۴۳ دلار رسید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افت فروش خودروهای برقی فولکس واگن؛ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودروهای بنزینی روی آوردند؟

افزایش ۵ درصدی دستمزد هر ساعت کار در اتحادیه اروپا؛ حقوق ساعتی در کدام کشورها بالاتر است؟

تجربه‌های اروپایی؛ دندان‌پزشکان در کدام کشورهای اروپایی درآمد بیشتری دارند؟