حامیان شورای نظامی حاکم مالی خروج نیروهای فرانسوی را جشن گرفتند

حامیان شورای نظامی حاکم مالی خروج نیروهای فرانسوی را جشن گرفتند
Copyright FLORENT VERGNES/AFP or licensors
Copyright FLORENT VERGNES/AFP or licensors
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرانسه و شرکای اروپایی این کشور در حالی روز پنجشنبه خروج نظامی از کشور مالی را رسما اعلام کردند که سایر بازیگران خارجی نیز آشکارا برای ادامه تعهدات خود در این کشور دچار تردید شدند.

آگهی

باماکو، پایتخت کشور آفریقایی مالی روز شنبه صحنه تظاهرات شماری از حامیان شورای نظامی حاکم بود که به مناسبت خروج نیروهای فرانسوی برای جشن و پایکوبی به خیابان آمده بودند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرنگاران خود در محل اعلام کرده که این تظاهرات به ابتکار جنبش‌های حامی مقامات دولت انتقالی که اغلب آنها را نظامیان تشکیل می‌دهند، برپا شده بود.

به گزارش فرانس‌پرس چند صد نفر در پاسخ به فراخوان حامیان شورای نظامی حاکم در میدان استقلال واقع در مرکز باماکو، پایتخت مالی گردهم آمدند و خروج اعلام شده نیروهای فرانسوی را جشن گرفتند.

عیسی دیارا، یکی ازشرکت کنندگان در این تظاهرات به خبرنگار فرانس‌پرس گفت: «ما به خیابان آمدیم تا زودتر از شر فرانسه راحت بشویم؛ ما به فرانسه نیازی نداریم، آنها باید از اینجا بروند. من حامی آسیمی گویتا (رئیس شورای نظامی حاکم) و کشورم مالی هستم.»

سیریکی کویاته، یکی از اعضای جنبش «یِرِوولو ایستاده بر باروها» نیز به خبرگاران مي‌گوید: «فرانسه رانده شده و اگر بماند تبدیل به یک نیروی اشغالگر خواهد شد.»

«یِرِوولو» که از جنبش‌های حامی شورای نظامی حاکم است به همراه دیگر انجمن‌ها که تفکری مشابه در باره حضور نیروهای فرانسوی دارند به فراخوان حضور در تظاهرات روز شنبه پاسخ مثبت داده و در آن شرکت کرده بودند.

جنبش‌ها و انجمن‌های یاد شده پیش‌تر و در پی دو کودتای نظامی در اوت ۲۰۲۰ و سپس ماه مه ۲۰۲۱ در حمایت از شورای نظامی حاکم تظاهراتی را با حضور هزاران نفر در باماکو سازماندهی کرده بودند.

در تظاهرات روز شنبه که با نظارت پلیس و بدون بروز حادثه‌ای برگزار شد پارچه‌ نوشته‌هایی توسط شرکت کنندگان درمحل نصب شده بود که روی یکی از آنها عبارت «ماکرون! از مالی بیرون برو» به چشم می‌خورد.

فرانسه و شرکای اروپایی این کشور در حالی روز پنجشنبه خروج نظامی از کشور مالی را رسما اعلام کردند که سایر بازیگران خارجی نیز آشکارا برای ادامه تعهدات خود در این کشور دچار تردید شدند.

هیئت مامور سازمان ملل متحد در مالی موسوم به «مینوسما» هم اکنون در حال بررسی تبعات امتناع فرانسه و متحدانش از ادامه تعهدات برای انجام ماموریت پیشین در مالی است.

فرانسوی‌ها و نیروهای اروپایی مشارکت کننده در ماموریت آفریقایی پاریس در کشور مالی «ممانعت‌ها و کارشکنی‌های متعدد» مقامات این کشور را به عنوان دلیل اصلی اتمام ماموریت خود مطرح کرده‌اند.

این در حالیست که شورای نظامی حاکم از تعهد پیشین خود برای برگزاری انتخابات در ماه فوریه جهت بازگشت غیرنظامیان به قدرت سرپیچی کرده است.

این شورا پس از آنکه کشورهای غرب آفریقا در ماه ژانویه تحریم‌های اقتصادی و دیپلماتیک سنگینی علیه مالی وضع کردند بر ضرورت انجام اصلاحات عمیق و تکیه بر حاکمیت ملی تاکید دارد.

تسخیر قدرت در باماکو توسط ارتش هنوز از دامنه خشونت‌ها در این کشورِ واقع در منطقه ساحل آفریقا نکاسته است.

مالی پس از تهاجم گروه‌های رادیکال اسلامگرا موسوم به «جهادی» در سال ۲۰۱۲ همواره دستخوش خشنوت‌های پراکنده و تحولات سیاسی عمده ناشی از کودتاهای متعدد نظامیان بوده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توسعه نفوذ چین در آفریقا؛ آیا استعمار زرد جای استعمار سفید را می گیرد؟

افراط‌گرایان مسلح در منطقه ساحل آفریقا به گرسنگی در بورکینافاسو دامن زده‌اند

دو نظامی فرانسوی در جریان عملیات آزاد سازی گروگان ها در منطقه ساحل آفریقا کشته شدند