تعقیب و بیرون راندن زیردریایی آمریکا از آب‌های روسیه؛ واشنگتن روایت مسکو را رد کرد

زیر دریایی آمریکایی
زیر دریایی آمریکایی Copyright رویترز کانکت
Copyright رویترز کانکت
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت دفاع روسیه مدعی است که زیردریایی آمریکا روز شنبه در نزدیکی جزایر کوریل و همزمان با تمرین‌های ناوگان دریایی این کشور در اقیانوس آرام شناسایی شده بود.

آگهی

پنتاگون انجام هرگونه عملیات دریایی در آب‌های سرزمینی روسیه را رد کرد و روایت مسکو از بیرون راندن یک زیردریایی آمریکایی از محدوده جزایر کوریل را نادرست خواند.

خبرگزاری اینترفاکس به نقل از وزارت دفاع روسیه روز شنبه گزارش داد که یگانی از نیروی دریایی روسیه یک زیردریایی آمریکایی را در آب های سرزمینی روسیه به دلیل نادیده گرفتن دستور داده شده برای آمدن روی آب تحت تعقیب قرار داده و از منطقه دور کرده است.

مسکو پس از طرح این ادعا واشنگتن را به نقض قوانین بین‌المللی و رقم زدن تهدید برای امنیت ملی این کشور در بحبوحه تنش میان روسیه و غرب بر سر بحران اوکراین متهم کرد.

کایل رینز، سخنگوی ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ادعاهای روسیه در مورد عملیات ما در آب‌های سرزمینی آنها صحت ندارد..من در مورد مکان دقیق زیردریایی‌هایمان اظهار نظر نمی‌کنم، اما ما در آب‌های بین‌المللی تحت ایمنی کامل تردد و دریانوردی می‌کنیم.»

خبرگزاری رویترز در گزارش خود آورده است که نظارت بر فعالیت‌های نظامی دیگر کشورها بدون نیاز به ورود به آب‌های سرزمینی برای آمریکا امری عادی است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که خدمه ناوچه مارشال شاپوشنیکف برای دور کردن زیردریایی آمریکا از آب‌های سرزمینی ملزم به استفاده از «شیوه‌ها و ابزارهای مناسب» شدند و وابسته دفاعی ایالات متحده در پی این حادثه به نشانه اعتراض فراخوانده‌ شد.

وزارت دفاع روسیه مدعی است که زیردریایی آمریکا روز شنبه در نزدیکی جزایر کوریل و همزمان با تمرین‌های ناوگان دریایی این کشور در اقیانوس آرام شناسایی شده بود.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است که زیردریایی آمریکایی پس از نادیده گرفتن دستور صادر شده از سوی ناوچه مارشال شاپوشنیکف برای آمدن به سطح، بواسطه اقداماتی که جزئیات آن اعلام نشده «با حداکثر سرعت» آب‌های سرزمینی روسیه را ترک کرده است. 

رویترز با یادآوری این نکته که محل دقیق این حادثه از سوی مقامات نظامی روسیه مشخص نشده در گزارش خود به ادعای مالکیت ژاپن بر بخشی از زنجیره جزایر کوریل اشاره کرده است.

اختلاف ارضی بر سر برخی از جزایر کوریل به زمانی بر می‌گردد که اتحاد جماهیر شوروی سابق آن را تحت تصرف خود داشت.

وزرای دفاع روسیه و آمریکا در حالی روز شنبه پس از این حادثه تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند که ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی طی روزهای گذشته بارها نسبت به قریب القوع بودن حمله روسیه به اوکراین هشدار داده‌اند.

جو بایدن و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری آمریکا و روسیه نیز روز شنبه به مدت یک ساعت تلفنی در خصوص بحران اوکراین با یکدیگر گفتگو کردند. به گفته کرملین، حادثه زیردریایی در این میان از سوی طرفین مطرح نشد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آغاز رزمایش روسیه و بلاروس در مرز اوکراین؛ کی‌یف: ابزار فشار روانی است

اولین مصاحبه یولیا ناوالنایا همسر الکسی ناوالنی؛ از چگونگی شنیدن خبر مرگ او تا انتقاد از غرب

همکلاسی سابق پوتین به ریاست دیوان عالی روسیه رسید