نگرانی متخصصان اطفال در آلمان از بروز علائم جدید اومیکرون در کودکان

نمونه‌گیری از یک کودک در مرکز تست کووید؛ آلمان، دسامبر ۲۰۲۱
نمونه‌گیری از یک کودک در مرکز تست کووید؛ آلمان، دسامبر ۲۰۲۱ Copyright AP Photo
نگارش از مریم عباسی‌زادهبا استفاده از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در آلمان در یک بیمارستان مخصوص اطفال در حومه شهر بُن، متخصصان علائم جدیدی را در کودکان مبتلا به اومیکرون مشاهده کرده‌اند. با وجودی‌که به‌نظر می‌رسد «شدت» این سویه در مقایسه با سویه‌های پیشین کمتر باشد اما در برخی از کودکان علائمی بروز داده که مایه نگرانی پزشکان شده است.

آگهی

با وجود گذشت حدود ۲ سال از شروع همه‌گیری ویروس کرونا، همچنان این ویروس «مرموز» متخصصان و پزشکان را غافلگیر می‌کند. علائم کووید ۱۹ در بین خردسالان و کودکان با علائم شناخته شده سویه‌های قبلی در بین بزرگسالان متفاوت است.

شیوع سریع‌تر و گسترده‌تر سویه اومیکرون به‌ویژه در بین کودکان بر نگرانی والدین و پزشکان افزوده است. در یک بیمارستان مخصوص اطفال در حومه شهر بُن آلمان، متخصصان علائم جدیدی را در کودکان مبتلا به اومیکرون مشاهده کرده‌اند. با وجودی‌که به‌نظر می‌رسد «شدت» این سویه در مقایسه با سویه‌های پیشین کمتر باشد اما در برخی از کودکان علائمی بروز داده که بر نگرانی‌ها افزوده است.

نتایج مراجعات به این مرکز درمانی در اکثر موارد نشان‌دهنده آن است که ابتلای کودکان به اومیکرون یا توام با مشکلات گوارشی بوده یا در آنها ابتلا به بیماری‌های عمومی مشاهده شده است. به‌نظر می‌رسد بچه‌ها در سنین پایین‌تر بیش‌تر به مسمومیت خونی یا نوعی سپتیسیمی (Sepsis یا همان گندخونی که نوعی التهاب است که سراسر بدن را فرا می‌گیرد و به دلیل عفونت پیش می‌آید) در نتیجه ابتلا به اومیکرون دچار شوند.

شدت مریضی در این‌دسته از کودکان بالا است و اغلب به تزریق سرم نیاز پیدا می‌کنند چرا که به‌هیچ‌وجه تمایلی به خوردن و یا نوشیدن ندارند. اما معمولا این بچه‌ها به مشکلات تنفسی دچار نمی‌شوند.

دکتر گرد هورنف، متخصص اطفال در بیمارستان سنت آگوستن با اشاره به موارد بالا تاکید می‌کند که مشکلات حاد تنفسی به شیوه‌ای که در موج اول کووید شاهدش بودیم، دیگر وجود ندارند. علائم اومیکرون در میان خردسالان خفیف‌تر است و کار اکثر آن‌ها حتی اگر به بیمارستان هم کشیده شود، معمولا به آی سیو(بخش مراقبت‌های ویژه) کشیده نمی‌شود. کودکان و نوزدانی که در بیمارستان بستری می‌شوند در مقایسه با بزرگسالان به اکسیژن اضافی یا دستگاه تنفس مصنوعی (وانتیلاتور) نیاز پیدا نمی‌کنند.

اما عوارض کووید محدود به بیماری‌های جسمی نیست. به اعتقاد دکتر گردهورنف مشکلات روحی-روانی ناشی از همه‌گیری و محدودیت‌های اجتماعی به‌وجود آمده هم می‌تواند تاثیر مخرب بسزایی در آینده کودکان داشته باشد.

مشکلاتی که متخصصان اطفال در بین این گروه سنی مشاهده می‌کنند لزوما در ارتباط مستقیم با خود ویروس نیست، بلکه بیشتر با تدابیر جانبی و محدودیت‌های آن مرتبط است. «عدم تعادل روحی» دومین مولفه رایج بین کودکانی بوده که به این بیمارستان در آلمان مراجعه داشته‌اند. دکتر هورنف می‌گوید تا به‌حال با این همه کودکی که از «بی‌اشتهایی» در رنج باشند مواجه نشده بوده است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

در این بیمارستان اطفال، مرکزی هم برای واکسیناسیون این گروه سنی ایجاد شده است. طبق آمارهای رسمی در آلمان تا کنون حدود ۲۰ درصد از گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال حداقل یک دُز واکسن را دریافت کرده اند. حدود ۶۰ درصد گروه سنی ۱۱ تا ۱۷ سال این کشور هم ۲ دُز واکسن زده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مردی پیش از دریافت دُز نهم واکسن کووید در بلژیک دستگیر شد

تصاویری از پدیکور فیل‌های باغ‌وحش کلن در آلمان

خودداری از کمک به برده ایزدی ۵ ساله در عراق؛ محکومیت عضو سابق داعش در آلمان تائید شد