امیر عبداللهیان: هیچ ابتکار جدی و قابل ملاحظه‌ای از طرف آمریکا ندیده‌ایم

حسین امیرعباللهیان، وزیر امور خارجه ایران
حسین امیرعباللهیان، وزیر امور خارجه ایران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز با انتشار یک پیام توییتری، به معافیت‌های وضع شده از سوی آمریکا و ادامه مذاکرات وین واکنش نشان داد و نوشت که تصمیمات سیاسی در واشنگتن، لازمه ایجاد توازن در تعهدات برای دستیابی به توافق خوب است.

آگهی

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران روز یکشنبه در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما به تشریح مواضع ایران در آستانه از سر گیری دور هشتم مذاکرات برجام پرداخت.

او در واکنش به سخنان رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، مبنی بر تعیین شروطی از سوی واشنگتن برای احیای برجام گفت: «ما هیچ پیش‌شرطی را از طرف آمریکایی دریافت نکردیم و اساسا این مذاکرات یک روندی دارد که موضوع پیش‌شرط در آن مطرح نیست و نمی‌دانم خبری که به نقل از این فرد [رابرت مالی] مطرح شده چگونه است. اما تا این زمانی که با هم صحبت می‌کنیم، موضوع پیش‌شرط مطرح نیست و متن یا پیشنهادی در چارچوب پیش‌شرط دریافت نکرده‌ایم و قطعا این مذاکرات بر مبنای نقطه نظرات کارشناسی و توافقاتی که نتیجه نهایی آن رسیدن به یک توافق خوب و تامین منافع کشور باشد، پیش می‌رود.»

وزیر خارجه ایران همچنین با اشاره به بازگرداندن معافیت‌های برجامی از سوی آمریکا نیز گفت: «آنچه برای ما مهم است عمل طرف مقابل است. ما نگاه می‌کنیم ببینیم روی زمین چه اتفاقی می‌افتد و رفتار عملی آمریکایی‌ها را در رفع تحریم‌ها به صورت عینی و ملموس ببینیم... آنچه برای ما مهم است نتیجه گفتگو‌هایی است که در مذاکرات وین دنبال می‌کنیم و همچنین توافقی است که در آن جا حاصل خواهد شد.»

با این وجود او افزود: «ما در روند فعلی مذاکرات ابتکار جدی و قابل ملاحظه‌ای را از طرف آمریکایی ندیدیم؛ ابتکار‌هایی که باید در مذاکرات ۱+۴ و از طریق non-paper که به واسطه اتحادیه اروپا بین ما و آمریکایی تبادل می‌شود، قابل مشاهده باشد و یا اینکه در عمل شاهد لغو بخشی از تحریم‌ها باشیم.»

او همچنین تاکید کرد که ایران در این مذاکرات به دنبال «یک توافق محدود و مدت‌دار» نیست.

روز یکشنبه علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز با انتشار یک پیام توییتری، به معافیت‌های وضع شده از سوی آمریکا و ادامه مذاکرات وین واکنش نشان داد و نوشت: «با وجود پیشرفت‌های محدود در مذاکرات وین، هنوز با شکل‌گیری توازن ضروری در تعهدات طرفین فاصله داریم. تصمیمات سیاسی در واشنگتن، لازمه ایجاد توازن در تعهدات برای دستیابی به توافق خوب است.»

دور هشتم مذاکرات هسته‌ای که به میزبانی اتریش و پس از شروع ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی آغاز شده، قرار است پس از توقفی کوتاه مدت، هفته آینده از سر گرفته شود و گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که پس از ماهها بن‌بست، در هفته‌های اخیر پیشرفتهای اندکی برای احیای برجام حاصل شده است.

دو روز پیش از این، ایالات متحده از احیای برخی از معافیت‌های کلیدی برای محافظت از آن دسته از شرکت‌های خارجی خبر داد که در پروژه‌های هسته‌ای غیرنظامی ایران مشارکت دارند و تاکید کرد که این معافیت‌ها نه به معنای دادن امتیاز به ایران است و نه نشانه‌ای مبنی به اینکه رسیدن به نقطه توافق نزدیک است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفتگوهای هسته ای ایران؛ وزیر خارجه: آنچه که بر روی کاغذ رخ می‌دهد خوب است اما کافی نیست

تلاش‌های پشت پرده چین برای احیای برجام؛ شریک تجاری محتاط ایران در وین به دنبال چیست؟

آیا ایران پس از حمله به اسرائیل گامی به سوی تغییر در دکترین هسته‌ای خود برمی‌دارد؟