جوزپ بورل: بازگشت به اجرای کامل برجام مستلزم حسن نیت طرفین است

European Union foreign policy chief Josep Borrell
European Union foreign policy chief Josep Borrell Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای وین نیز با انتشار پیامی توییتری، تصمیم آمریکا برای احیای برخی از معافیت‌های هسته‌ای ایران را گامی در راستای به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام، بازگشت ایالات متحده به این توافق و پایبندی دوباره ایران به مفاد آن دانست.

آگهی

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر شنبه با انتشار یک پیام توییتری، از گفتگوی تلفنی خود با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران خبر داد.

او در این پیام نوشت: «در آستانه از سر گیری مذاکرات برجام هفته آینده در وین، یک گفتگوی تلفنی مهم با امیرعبداللهیان داشتم. ما برای پایان سریع مذاکرات و بازگشت به اجرای کامل برجام، به تلاش‌هایی توأم با حسن نیت از همه طرف‌ها و روحیه سازش نیاز داریم.»

بنا بر گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه ایران نیز در این گفتگوها اعلام کرده است که «از زمان گفتگوی پیشین، برخی تحولات مثبت در مذاکرات رخ داده است اما هنوز انتظارات ما را برآورده نمی‌سازد... ما با قاطعیت و صراحت به دنبال توافق خوب هستیم اما با همین صراحت و قاطعیت بر حراست از خطوط قرمز و منافع ملی خود تاکید داریم.»

حسین امیرعبداللهیان همچنین اعلام کرده است: «متاسفانه برجام در سال‌های اخیر منافع اقتصادی برای ایران نداشته است. ما تنها در صورتی به یک توافق خوب می‌رسیم که تامین کننده منافع اقتصادی ما به صورت پایدار و قابل اتکاء باشد... ایران برای رسیدن به یک توافق خوب مصمم است و در این راستا با اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام در ارتباط مستمر و نزدیک خواهد بود.»

یک روز پیش از این نیز میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای وین با انتشار پیامی توییتری از تصمیم ایالات متحده برای احیای برخی از معافیت‌های هسته‌ای ایران استقبال کرده و آن را گامی در راستای به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام، بازگشت ایالات متحده به این توافق و پایبندی دوباره ایران به مفاد آن دانسته بود.

قرار است دور هشتم گفتگوهای ایران و کشورهای باقیمانده در توافق هسته‌ای هفته آینده در شهر وین پایتخت اتریش از سر گرفته شود. 

این مذاکرات در اواخر ماه ژانویه موقتا به حالت تعلیق درآمد تا مذاکره کنندگان به کشورهایشان بازگردند و برای اتخاذ «تصمیمات سیاسی» لازم با مقامات عالیرتبه کشوری رایزنی کنند.

انتظار می‌رود اقدام آمریکا در احیای برخی از معافیت‌ها که پیش از این در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ حذف شده بود، گفتگو بر سر موضوعات فنی را تسهیل کند و به روند مذاکرات سرعت بخشد.

بر اساس معافیت‌های جدید، آن دسته از شرکت‌های چینی و روسی و اروپایی که با بخش غیرنظامی برنامه هسته‌ای ایران همکاری داشتند، می‌توانند بدون نگرانی از تحریم‌های آمریکا به این همکاری‌ها ادامه دهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توقف مذاکرات وین؛ بورس تهران با ریزش و دلار با افزایش قیمت واکنش نشان داد

کنفرانس امنیتی مونیخ؛ صدراعظم آلمان: لحظه موعود برای رهبران ایران فرا رسیده است

اختلاف نظر مقامات ایران در مذاکرات هسته‌ای بر سر چیست؟