واکنش‌ها به هک شدن شبکه ۱؛ اعتراف مدیران صدا و سیما به «پیچیده بودن» حمله سایبری

حمله سایبری به صدا و سیمای ایران
حمله سایبری به صدا و سیمای ایران Copyright صدا و سیمای ایران
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در جریان این حمله تصاویری از مسعود و مریم رجوی، رهبران گروه مجاهدین خلق بر روی صفحه تلویزیون پدیدار و یکی سخنرانی‌های آنان از تلویزیون پخش شد. در ادامه شعار «مرگ بر خامنه‌ای» از صدا و سیمای هک شده ایران پخش شد.

آگهی

شبکه ۱ صدا و سیمای ایران روز پنجشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰ مورد حمله سایبری قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما این حمله ۱۰ ثانیه طول کشید و در جریان آن تصاویری از مسعود و مریم رجوی، رهبران گروه مجاهدین خلق بر روی صفحه تلویزیون پدیدار و یکی سخنرانی‌های آنان از تلویزیون پخش شد.

به گفته مقامات صدا و سیما «احتمالا سرور مورد حمله هکری» قرار گرفته است. رضا علی‌دادی، معاون توسعه و فناوری صدا و سیمای ایران در این باره به شبکه خبر گفت: «باتوجه به اینکه زیرساخت های مد نظر از قبل در نظر گرفته شده بود، به نظر می رسد این اتفاق، کار ساده ای نیست؛ کار فوق العاده پیچیده ای است که به احتمال خیلی زیاد کسانی که صاحب این تکنولوژی هستند می توانند از بک دورها و امکاناتی که خودشان از قبل روی سیستم ها در نظر گرفتند، بهره برداری کنند و بتوانند به زیرساخت ها صدمه بزنند.»

آقای علی‌دادی در ادامه ابراز امیدواری کرده که در کوتاه ترین زمان ممکن علت و محدوده مشکل اعلام شود. این اولین باری نیست که زیرساخت‌های مهم ایران مورد حمله سایبری قرار می‌گیرند اما نفوذ به سازمان حساس صدا و سیما و پخش زنده تصاویری از مخالفان نظام در کنار فحاشی به رهبر ایران تاکنون سابقه نداشته است. حمله هکری به صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران و پخش شعار «مرگ بر خامنه‌ای» آن‌هم از مجموعه‌ای که مستقیما زیر نظر خود او فعالیت می‌کند، در حالی اتفاق می‌افتد که تنها چند روز بیشتر تا سالگرد سقوط رژیم شاهنشاهی و انقلاب ۵۷ باقی نمانده است.

در این حمله سایبری شبکه تلویزیونی قرآن، رادیو پیام، و رادیو جوان نیز مورد حمله مشابهی قرار گرفته‌اند.

همزمان با سالگرد ناآرامی های مرگبار آبان ماه نیز تعدادی از جایگاه‌های سوخت ایران هک و از دسترس شهروندان خارج شده بودند، مسئله‌ای که تا چند روز موجب اختلال در سامانه سوخت کشور شد و آسیب پذیری زیرساخت‌های حیاتی کشور را بیش از پیش آشکار ساخت. در شهریورماه گذشته نیز یک گروه هکری به نام «عدالت علی» تصاویری از دوربین‌های امنیتی زندان اوین را منتشر کرده بود.

با این حال خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران با برجسته کردن احتمال نفوذ انسانی به درون مجموعه صدا و سیما، از لزوم جدی گرفتن اتفاق امروز نوشته است. از نگاه تسنیم حراست سازمان صدا و سیما نیازمند بررسی دقیق ماجرا و صورت دادن واکاوی‌های متناسب است.

خبرگزاری فارس دیگرمنبع خبری نزدیک به سپاه پاسداران نیز در همان ساعت اولیه با «خرابکاری» توصیف کردن این اتفاق از آغازعملیات یافتن منشأ این حمله سایبری خبر داده بود.

در همین حال یک عضو هیئت رئیسه مجلس ایران گفته که حمله سایبری به صداو سیما بدون پاسخ نمی‌ماند.علیرضا سلیمی در گفتگو با خبرگزاری مهر پیکان اتهام را به‌سمت به مجاهدین خلق نشانه رفت و گفت: «اربابان منافقین حتماً در این قضیه دست داشتند و از آنان برای انجام این کار پشتیبانی فنی و مالی کردند. لازم است پاسخ محکم، قاطع و دندان شکنی به منافقین و اربابان آنان به جهت این خرابکاری داده شود.»

این درحالیست که شاهین قبادی، سخنگوی مجاهدین خلق مستقر در پاریس، در واکنش به این اتفاق به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود: «ما نیز مانند شما الان از این موضوع مطلع شدیم».

تاکنون فرد یا گروهی رسما مسئولیت این حمله سایبری را برعهده نگرفته است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتیجه نظرسنجی خبرگزاری جمهوری اسلامی: مردم به فضای مجازی بیش از صدا و سیما اعتماد دارند

درز اطلاعات ۲۰ میلیون کاربر و ۸۸۰ میلیون سفارش؛ اسنپ فود: مذاکره می‌کنیم؛ هکرها: تجربه تلخی داریم

حمله سایبری چیست؟