تفهیم اتهام «جاسوس» روس؛ انتقال اطلاعات هوافضای اروپا از آلمان به مسکو

پرتاب موشک آریان ۵ از پایگاه فضایی اروپا
پرتاب موشک آریان ۵ از پایگاه فضایی اروپا Copyright  Jody Amiet, AFP©
Copyright  Jody Amiet, AFP©
نگارش از مریم عباسی‌زاده با استفاده از AFP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دادستان‌های آلمان می‌گویند این فرد اطلاعات مربوط به پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه فن‌آوری‌های هوافضا، به‌ویژه مراحل پیشرفت برنامه فضایی اروپا مورد توسعه فضاپیمای «آرین» را در اختیار روسیه قرار داده است.

آگهی

دادستانی آلمان روز پنجشنبه ۲۷ ژانویه از تفهیم اتهام «جاسوسی» به یک دانشمند روس خبر داد که سال گذشته میلادی در خاک آلمان بازداشت شده بود.

دادستانی فدرال آلمان با انتشار بیانیه‌ای از متهم با عنوان اختصاری «ایلنور ان» یاد کرده و اتهام وی را «فعالیت‌های مرتبط با سرویس مخفی» عنوان کرده‌ است.

این دانشمند تبعه روسیه در سمت دستیار پژوهشی در دانشگاه علوم طبیعی و دپارتمان تکنولوژی در ایالت باواریا مشغول به‌کار بوده و ظاهرا در پاییز ۲۰۱۹ از سوی سرویس اطلاعاتی روسیه با وی تماس گرفته می‌شود. دادستان‌های آلمان می‌گویند این فرد اطلاعات مربوط به پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه فن‌آوری‌های هوافضا، به‌ویژه مراحل پیشرفت برنامه فضایی اروپا مورد توسعه فضاپیمای «آرین» را در اختیار روسیه قرار داده است.

این برنامه آژانس فضایی اروپا شامل توسعه مجموعه‌ای از موشک‌های مخصوص و کپسول‌های حمل بار و ارسال تجهیزات سنگین از جمله ماهواره‌ها به فضاست.

اطلاعات دادستانی فدرال آلمان نشان می‌دهد که این دانشمند از نوامبر ۲۰۱۹ به‌ بعد با مقامات ارشد اطلاعاتی روسیه در خاک آلمان دیدارهای منظمی داشته است. آلمان ادعا می‌کند که وی در ازای ارائه اطلاعات از جمله جزئیاتی از پروژه تحقیقاتی خودش در دانشگاه ۲۵۰۰ یورو دریافت می‌کرده است.

این تبعه روسیه ژوئن ۲۰۲۱ به ظن جاسوسی برای مسکو بازداشت شده و تفهیم اتهام او در بحبوحه بحران اوکراین و در شرایطی که روابط غرب و روسیه به یکی از «تاریک‌ترین» مراحل خود در بعد از جنگ سرد رسیده، بر پیچیدگی اوضاع افزوده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در ماه اکتبر گذشته بود که یک تبعه آلمان به جرم در اختیار قراردادن نقشه طبقات ساختمان پارلمان به سرویس مخفی روسیه به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد. در ماه اوت ۲۰۲۱ هم کارمند سابق سفارت بریتانیا در برلین به ظن تحویل اسناد محرمانه به سرویس اطلاعاتی روسیه بازداشت شد. آلمان همچنین تاکنون چندین مرتبه روسیه را به تلاش برای جاسوسی آنلاین و حملات سایبری متهم کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دانشمند روس ۲ روز پس از بازداشت به اتهام خیانت ملی جان‌باخت

ماکرون: هزینه حمله به اوکراین برای روسیه بسیار زیاد خواهد بود

یک افسر نیروی دریایی ایتالیا و یک وابسته نظامی سفارت روسیه به اتهام جاسوسی بازداشت شدند