همزمان با سفر امیرخان متقی، تهران می گوید فعالیت سفارت افغانستان در چارچوب کنوانسیون وین است

مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان
مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان روز شنبه در صفحه توئیترش نوشته بود که سفر مولوی امیرخان متقی به تهران به دعوت مقامات ایرانی انجام می‌شود.

آگهی

وزارت امور خارجه ایران روز یکشنبه اعلام کرد که در جریان سفر مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان به تهران قرار است توافق‌هایی در زمینه‌های «مختلف اقتصادی و تجاری چون همکاری‌های بانکی، بازارچه‌های مرزی، معدن، تجارت و همکاری‌های ورزشی» به دست آید.

وزیر خارجه طالبان روز شنبه در راس یک هیات اقتصادی و سیاسی وارد تهران شد. مولوی امیرخان متقی پیش از این در حاشیه نشست اضطراری وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی درباره افغانستان با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران دیدار کرده بود.

ایران مانند دیگر کشورهای جهان تاکنون حکومت طالبان در افغانستان را به رسمیت نشناخته است. وزارت خارجه ایران روز یکشنبه همزمان با سفر وزیر خارجه طالبان به تهران درباره فعالیت دیپلماتیک سفارتخانه افغانستان در تهران اعلام کرد که تغییر و تحول در این زمینه خارج از «اصول و قواعد تعریف شده کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در خصوص روابط دیپلماتیک» ممکن نخواهد بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان روز شنبه در صفحه توئیترش نوشته بود که سفر مولوی امیرخان متقی به تهران به دعوت مقامات ایرانی انجام می‌شود. به گفته وی موضوعات اقتصادی، سیاسی، گمرکی و مسائل مرتبط با پناهجویان محور مذاکرات وزیر خارجه طالبان با مقامات ایران است. 

سفر مولوی امیرخان متقی به ایران در حالی انجام می‌شود که افغانستان به دنبال تعلیق کمک‌های بین‌المللی و توقیف اموال بانک مرکزی این کشور در خارج با بحران اقتصادی و انسانی روبرو است. در مقابل ایران نگران تبعات این بحران در همسایه شرقی خود و احتمال افزایش شمار پناهجویان افغان است. 

ایران حکومت اول طالبان بر افغانستان بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ را به رسمیت شناخته بود. 

ایران و افغانستان به عنوان دو کشور همسایه بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دو مقام ارشد نظامی ایران در پی درگیری مرزی با طالبان به سیستان و بلوچستان رفتند

واکنش تند امیرعبداللهیان به مقام‌های طالبان در مورد حق‌آبه ایران: به رسمیت نمی‌شناسیمتان

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد