سنت بشقاب خالی برای مهمان ناخوانده کریسمس در لهستان: پذیرایی خانواده چیژووسکا از شمس‌الله

سنت بشقاب خالی برای مهمان ناخوانده کریسمس در لهستان: پذیرایی خانواده چیژووسکا از شمس‌الله
Copyright Euronews
نگارش از Magdalena Wallmontیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مارتینا چیژووسکا: «این کشور من است که روی خوشی به پناهجویان نشان نمی‌دهد. اگر من هم کاری نمی‌کردم، فرقی با بقیه نداشتم.»

آگهی

یکی از سنت‌های دیرینه لهستانی‌ها، گذاشتن یک بشقاب خالی سر میز شام کریسمس برای مهمان ناخوانده‌ای است که لحظه آخر، بدون دعوت در خانه را می‌زند. میزبان موظف است پذیرایی گرمی از او بکند.

مارتینا چیژووسکا و همسرش تصمیم گرفتند تا امسال و در حالیکه کشورشان به یکی از بدنام‌ترین کشورهای پذیرای مهاجران بدل شده، به این سنت احترام بگذارند. شمس‌الله، پناهجوی افغان مهمان این خانواده در ورشو است.

مارتینا چیژووسکا درباره این مهمان، البته نه‌چندان ناخوانده، می‌گوید: «این کشور من است که روی خوشی به پناهجویان نشان نمی‌دهد. اگر من هم کاری نمی‌کردم، این‌طور بود که با این رویه همراهم. فقط احساس مسئولیت کردم. تلاشم این بود که درباره خودم ماجرا را به دست گیرم. به جای انفعال و ضعف، احساس قدرت می‌کنم.»

شمس‌الله ( معروف به شمس‌اُل) راخمن حدود ۶ ماه پیش از بلاروس وارد لهستان شد. او از ۶ هفته پیش در ورشو، با خانواده ۳ نفره چیژووسکا زندگی می‌کند. او از افغانستان به روسیه رفته و پس از گذر از بلاروس، وارد لهستان شده است.

مرز بلاروس و لهستان از اواخر تابستان امسال تا همین الان به مرکز ثقل تقابل ژئوپولیتیک روسیه و اتحادیه اروپا تبدیل شده است. در حالی که حکومت بلاروس هزاران پناهجو را به پیشروی به سوی مرزهای همسایه‌های غربی از جمله لهستان می‌راند، پلیس لهستان مانع ورود آن‌ها می‌شود. آوارگان بی‌پناه در دو سوی مرز مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار می‌گیرند. تاکنون نزدیک به ۲۰ نفر در جریان این ماجرا جان خود را از دست داده اند. شمس‌الله احتمالا یکی از خوش‌شانس‌ترین پناهجویان بوده است.

خانواده چیژووسکا برای اسکان یکی از پناهجویان تازه از راه رسیده، اعلام آمادگی می‌کند. یک مددکار اجتماعی با شمس‌الله تماس می‌گیرد و موضوع را با او در میان می‌گذارد. جلسه‌ای برای آشنایی ترتیب داده می‌شود. مارتینا چیژووسکا می‌گوید شمس‌الله در آن جلسه بسیار مضطرب بود.

بارتک چیژووسکا می‌گوید: «وقتی امشب ماجرای کریسمس و سنت‌هایش را تعریف می‌کردیم، شمس‌الله می‌گفت خیلی شبیه عید خودمان است: حسابی غذا می‌خورید و همه خانواده را می‌بینید.»

ماگدالنا چودوینک، خبرنگار یورونیوز در ورشو می‌گوید: «در حالی که بحران انسانی در مرزهای شرقی اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد و هزاران پناهجو در سرمای زمستان بلاتکلیف هستند، خانواده چیژووسکا نمونه‌ای است از آغوش باز برای مهمانان ناخوانده، تنها و گرسنه است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اروپایی‌های بیشتری کریسمس امسال هدایای «دست دوم» می‌دهند؛ با هدایای ناخواسته چه می‌شود؟

لهستان ساعاتی پس از برچیده شدن کمپ‌ها: بلاروس پناهجویان را به مرز بازمی‌گرداند

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد