کرونا در ایران و جهان؛ رکورد بیشترین ابتلای روزانه در فرانسه و لغو هزاران پرواز

کادر درمان فرانسه در حال انتقال یک بیمار مبتلا به کرونا به بیمارستان
کادر درمان فرانسه در حال انتقال یک بیمار مبتلا به کرونا به بیمارستان Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این بار شیوع کرونا با سویه اومیکرون در جهان اوج گرفته و رکوردهای جدیدی بر جای گذاشته است. کشورها برای مهار این سویه برخی محدودیت‌ها را تشدید کرده‌اند و خواستار واکسیناسیون با دُزهای تقویتی شده‌اند. ایران نیز در این بین محدودیت‌هایی برای مسافرت اعمال کرده است.

آگهی

اینبار شیوع کرونا با سویه اومیکرون در جهان اوج گرفته و رکوردهای جدیدی بر جای گذاشته است. کشورها برای مهار این سویه برخی محدودیت‌های را تشدید کرده‌اند و خواستار واکسیناسیون با دُزهای تقویتی شده‌اند. ایران نیز در این بین محدودیت‌هایی برای مسافرت اعمال کرده است.

در این مطلب برخی از آخرین اطلاعات مربوط به شیوع کرونا در جهان بررسی می‌شود.

آمار بی‌سابقه در فرانسه

روز کریسمس در فرانسه با رکورد بیش از ۱۰۰ هزار مبتلای روزانه به کرونا سپری شد. دولت قرار است روز دوشنبه وضعیت را مجددا ارزیابی کند.

طبق آمار منتشر شده در شامگاه شنبه از سوی آژانس بهداشت عمومی فرانسه، این کشور، آمار بی‌سابقه ۱۰۴ هزار و ۶۱۱ مورد ابتلا در ۲۴ ساعت را گزارش کرد. این رقم در چهار دسامبر ۵۰ هزار مورد بوده است که در طول سه هفته دو برابر شده است.

هزاران پرواز کنسل شد

ترافیک هوایی به دلیل بیماری همه‌گیر کرونا در این روزها با اختلال روبرو است به طوریکه حدود ۶ هزار و ۳۰۰ پرواز خطوط هوایی در سراسر جهان در تعطیلات آخر هفته کریسمس لغو شدند. بسیاری از خلبانان به‌خاطر ابتلا به سویه اومیکرون به قرنطینه منتقل شده‌اند.

آمار بی‌سابقه چین در چهار ماه گذشته

جین روز شنبه ۱۴۰ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا را گزارش کرد که بالاترین رقم در چهار ماه گذشته است. مقامات تلاش می‌کنند تا شیوع این بیماری را در چندین نقطه از جمله شهر شیان، جایی که میلیون‌ها نفر در آن قرنطینه هستند و بیشترین ابتلاها در آنجا گزارش شده است مهار کنند.

چین تاکنون توانسته است همه‌گیری را در خاک خود تحت کنترل درآورد و تنها دو مورد مرگ را در یک سال و نیم گذشته ثبت کرده است. این کشور در حالت آماده‌ باش کامل قرار داد چراکه دو ماه دیگر بازی‌های المپیک زمستانه نیز در پکن، پایتخت این کشور برگزار می‌شود.

رسانه‌های دولتی می‌گویند که موارد شیان تاکنون به پنج شهر دیگر از جمله پکن سرایت کرده و به نگرانی‌ها درباره سرعت گسترش آن دامن زده است.

واکسیناسیون کم سن‌ترها در هند

هند واکسیناسیون افراد ۱۵ سال به بالاتر را آغاز می‌کند. نارندرا مودی، نخست وزیر هند روز شنبه اعلام کرد که کارزار واکسیناسیون افراد بالای ۱۵ سال از تاریخ ۳ ژانویه برای مقابله با سویه اومیکرون راه‌اندازی می‌شود.

آخرین خبرهای مربوط به کرونا در ایران

محمد مهدی کربلایی، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: «اگر مسافر غیر ایرانی و مشکوک باشد، تست کرونا از فرد گرفته می‌شود و در صورت مثبت بودن تست مسافر دیپورت می‌شود. همچنین اگر تبعه ایرانی باشد به وزارت بهداشت معرفی می‌شود و بیمار سریعا توسط ماموران بهداشت به قرنطینه می‌رود.»

شمار ابتلاهای روزانه ایران از دیروز تا امروز هزار و ۸۵۷ نفر گزارش شده است و شمار موارد فوتی در ۲۴ ساعت گذشته طبق آمار وزارت بهداشت ۵۲ نفر اعلام شده است.

محمد هاشمی، سرپرست بخش اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز از شناسایی شش مورد جدید ابتلا به سویه اومیکرون در ایران خبر داد و گفت: «پنج نفر از مبتلایان در هرمزگان و یک نفر در شهر بابل بوده است.» وی تاکید کرد که با آمار جدید مبتلایان به سویه اومیکرون در ایران به ۱۴ نفر رسید.

از سوی دیگر علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری گفته است که ورود مستقیم و غیر مستقیم مسافر از هشت کشور آفریقایی بوتسوانا، نامیبیا، اسواتینی، لسوتو، زیمبابوه، مالاوی و آفریقای جنوبی و چهار کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه، نروژ و دانمارک به مدت ۱۵ روز ممنوع شده است.

وی همچنین گفت که مرزهای زمینی و دریایی نیز به مدت دو هفته روی گردشگران بسته می‌شود.

آخرین آمارها چه می‌گویند؟

اما آخرین آمارها درباره قربانیان کرونا چه می‌گوید؟ همه‌گیری کرونا که از انتهای سال ۲۰۱۹ شروع شد تاکنون دست‌کم پنج میلیون و ۳۹۱ هزار و ۴۰۴ نفر را به کام مرگ کشانده است.

آمریکا با ثبت بیش از ۸۱۶ هزار مورد فوتی در صدر قرار دارد و برزیل، هند و روسیه در رده‌های بعدی با رقم‌های ۶۱۸ هزار، ۴۷۹ هزار و ۳۰۲ هزار مورد فوتی قرار دارند.

اما در میان کشورهایی که بیشترین آسیب را دیده‌اند، پرو بیشترین قربانیان را نسبت به جمعیتش ثبت کرده است و پس از آن مجارستان و بوسنی قرار دارند.

سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زنند که شمار قربانیان این همه‌گیری می‌تواند دو تا سه برابر بیشتر از آمار ثبت شده رسمی باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان جهانی بهداشت: سونامی کووید-۱۹ سیستم‌های درمانی را به سمت فروپاشی می‌کشاند

اروپایی‌ها کریسمس را برای دومین سال زیر سایه کرونا جشن می‌گیرند

دانشمندان: قرص شرکت مِرک شاید به پیدایش سویه‌های جدید کرونا کمک کرده باشد