کرونا چه تاثیری بر قدرت باروری مردان می‌گذارد؟

canva.com
canva.com Copyright  Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پژوهشگران بلژیکی به تازگی به نتایجی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد ابتلا به بیماری کووید۱۹ حتی پس از بهبودی می‌تواند بر اسپرم و قدرت باروری مردان تاثیر بگذارد. چگونه ویروس کرونا بر کیفیت اسپرم‌ها تاثیر می‌گذارد؟

آگهی

تحقیقات در بلژیک درباره کیفیت اسپرم‌ها در بیماران مبتلا به کووید۱۹ نشان داد که عفونت به ویروس کرونا می‌تواند حتی برای هفته‌ها پس از بهبودی نیز بر قدرت باروری مردان تأثیر بگذارد.

پژوهشگران در این تحقیق که نتایج آن روز دوشنبه منتشر شد، نمونه‌های اسپرم ۱۲۰ مرد ساکن بلژیک با میانگین سنی ۳۵ سال را که به تازگی از بیماری کووید۱۹ بهبود یافته بودند، در دوره‌های زمانی مختلف جمع‌آوری و مطالعه کردند.

تحققیات نشان داد که «یک ماه پس از بهبودی» و رفع علائم ابتلا به کووید۱۹، توانایی حرکت اسپرم‌ها در این افراد به میزان ۶۰ درصد و تعداد اسپرم‌ها نیز به میزان ۳۵ درصد کم شده بود.

با این وجود ادامه تحقیقات نشان داد که با افزایش زمان بهبودی، کیفیت اسپرم آنها نیز بهبود می‌یابد. بگونه‌ای که بررسی نمونه‌ اسپرم‌ این بیماران بین یک تا دو ماه پس از بهبودی، نشان داد که تنها ۳۷ درصد از قدرت حرکت اسپرم‌ها و به میزان ۲۹ درصد از تعداد اسپرم‌ها کاهش یافته است.

نمونه‌های گرفته شده از این مردان «پس از گذشت دوماه» نیز تا حدودی بهبود در وضعیت اسپرم‌ها را نشان داد بگونه‌ای که در نمونه گیری آخر، قدرت حرکت اسپرم‌ها تنها ۲۸ درصد و تعداد آنها در واحد نمونه‌گیری نیز تنها ۶ درصد کاهش نشان می‌داد.

محققان همچنین «شواهد قوی» پیدا کردند که نشان می‌داد بیماری کووید۱۹ نمی‌تواند پس از بهبودی فرد، از طریق رابطه جنسی به فرد مقابل او منتقل شود.

محققان تاکید کردند که برای اعلام اینکه آیا کووید۱۹ می‌تواند در بلندمدت تأثیری بر باروری داشته باشد یا خیر، به کار بیشتری نیاز است.

آنها با این وجود به زوج‌هایی که تمایل به بارداری دارند، هشدار دادند که «کیفیت اسپرم پس از عفونت کووید۱۹ می‌تواند کمتر از حد مطلوب باشد».

چگونه کووید۱۹ بر کیفیت اسپرم‌ها تاثیر می‌گذارد؟

پژوهشگران زمان بازگشت تعداد و کیفیت اسپرم‌ها به وضعیت نرمال را دست‌کم سه ماه اعلام کردند؛ با این وجود تاکید کردند که مطالعات بیشتری برای تایید این مساله و اینکه آیا آسیب دائمی به برخی مردان وارد خواهد شد یا خیر، در جریان است.

دیگر اینکه مطالعات نشان داد میزان آسیبی که به کیفیت و تعداد اسپرم‌های مبتلایان به کووید۱۹ مشاهده شده، در میان کسانی که بطور خفیف مبتلا شده‌اند یا دچار بیماری حاد شده و در بیمارستان بستری شده‌اند، به یک اندازه بوده و «هیچ تفاوتی» دیده نشده است.

پیش از این نیز تاثیر منفی آلودگی به برخی ویروس‌ها بر قدرت باروری مشاهده شده بود؛ از جمله در مبتلایان به آنفولانزا، تب و دمای بالای بدن عامل تخریب اسپرم‌ها هستند.

اما در مورد بیماری کووید۱۹ هنوز محققان ارتباطی میان وجود یا شدت تب و کیفیت اسپرم پیدا نکردند؛ در عوض آنها معتقدند که وجود این مشکل در باروری مردانِ مبتلا، با پاسخ ایمنی بدن به این ویروس مرتبط است.

به گفته محققان آزمایش‌ها نشان داده است که غلظت بالای آنتی‌بادی‌های ویژه کووید۱۹ در سرم خون بیماران، به شدت با افت عملکرد اسپرم مرتبط بوده که نشان‌دهنده وجود یک «علت ایمونولوژیک» به جای تب، برای ایجاد اختلال موقت در عملکرد اسپرم‌ها است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتیجه یک تحقیق: مردان سوئیسی بی‌کیفیت‌ترین اسپرم را در اروپا دارند

مخالفان برپایی دوره آموزش جنسی به چند مدرسه در بلژیک حمله کردند

اولین بیمار دریافت‌کننده تراشه مغزی نورالینک تنها از طریق ذهنش شطرنج بازی کرد