رونمایی اردوغان از برنامه کاهش فشار سقوط پول ملی؛ روند تقویت لیر در برابر دلار و یورو ادامه دارد

صرافی در آنکارا
صرافی در آنکارا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

لیر ترکیه پس از آن که رئیس جمهوری این کشور از مجموعه اقداماتی با هدف کاهش بار تضعیف پول ملی بر دوش تُرک‌ها رونمایی کرد، ۲۴.۳ درصد در مقابل دلار آمریکا و ۲۳.۹ درصد در برابر یورو تقویت شد.

آگهی

لیر ترکیه پس از آن که رئیس جمهوری این کشور از مجموعه اقداماتی با هدف کاهش بار تضعیف پول ملی بر دوش تُرک‌ها رونمایی کرد، ۲۴.۳ درصد در مقابل دلار آمریکا و ۲۳.۹ درصد در برابر یورو تقویت شد.

تقویت لیر در برابر دلار و یورو که از روز دوشنبه آغاز شد، با شروع معاملات روز سه‌شنبه نیز ادامه دارد. در حالی که نرخ برابری هر یورو در مقابل لیر در پایان داد و ستدهای روز یکشنبه به اوج تاریخی ۱۸.۷۲ رسیده بود، این نرخ در پی داد و ستدهای روز دوشنبه و صبح سه‌شنبه بازار ارز تا ۱۴.۲۴ کاهش یافت. همزمان نرخ برابری هر دلار آمریکا در برابر لیر از رکورد تاریخی ۱۶.۶۶ به ۱۲.۶۰ کاهش یافت.

تقویت لیر ترکیه پس از آن آغاز شد که رجب طیب اردوغان روز دوشنبه از اجرای سیاستی خبر داد که هدف آن تضمین کاهش ارزش پس‌اندازهای مردم در قبال افت ارزش لیر است. البته رئیس اتحادیه بانک‌های ترکیه نیز اعلام کرده که پس از رونمایی اردوغان از بسته سیاستی جدید دولت ترکیه، حدود یک میلیارد دلار از سوی بانک مرکزی این کشور در بازار ارز فروخته شده است؛ اقدامی که می‌تواند دلیل اصلی بهبود نرخ برابری هر لیر در مقابل دلار و یورو باشد.

آقای اردوغان گفته بود که دولت او یک ابزار مالی جدید به شهروندانی ارائه می‌کند که قادر خواهد بود، نگرانی‌های ناشی از افزایش نرخ ارز را کاهش دهد و ارزش پس‌انداز و سپرده‌های آنها را حفظ کند.

او همچنین بر خلاف باور منتقدانش وعده داد که با کاهش نرخ بهره، تورم ظرف چند ماه آینده کاهش خواهد یافت و ترکیه دیگر بهشت واردات و ​​کسانی نخواهد بود که با دریافت نرخ بهره بالا به ثروت خود می‌افزودند.

رئیس جمهوری ترکیه با یادآوری مذموم بودن نرخ بهره در آموزه‌های اسلامی از منتقدان خود خواست که از او انتظار افزایش نرخ بهره را نداشته باشند. آقای اردوغان در عین حال از صاحبان سرمایه خواست تا در پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشارکت کنند و از اعطای کمک‌های دولتی به صادرکنندگان و بازنشستگان خبر داد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اظهارات آقای اردوغان در شرایطی است که به باور منتقدان او فشار او بر بانک مرکزی ترکیه برای کاهش ۵۰۰ واحد درصدی نرخ بهره در فاصله سپتامبر تا نوامبر علت اصلی سقوط ۴۰ درصدی ارزش لیر در پنج هفته گذشته و عبور نرخ تورم از مرز ۲۱ درصد بوده است.

به اعتقاد آنها بانک مرکزی ترکیه برای مهار سقوط بیشتر ارزش لیر تا کنون حدود ۶ میلیارد دلار از ذخایر خود را در جندین مرحله به بازار تزریق کرده ولی با ادامه تاکید آقای اردوغان بر کاهش نرخ بهره، روند کاهش ارزش لیر و افزایش نرخ تورم با وقفه‌ای کوتاه ادامه خواهد یافت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیدار هنیه با اردوغان؛ آیا ترکیه نقش قطر را در میانجی‌گری میان حماس و اسرائیل برعهده می‌گیرد؟

اردوغان: مسئول تنش‌های اخیر خاورمیانه نتانیاهو است؛غرب در برابر حمله اسرائیل به سفارت ایران سکوت کرد

انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه چگونه به جنبش‌های زنان این کشور جان دوباره بخشید؟