بازگشت به وین برای از سرگیری مذاکرات؛ اروپا: فوریت بیشتر و بیشتر احساس می‌شود

دور جدید مذاکرات وین از سر گرفته شد
دور جدید مذاکرات وین از سر گرفته شد Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در این مذاکرات به خبرنگاران گفت که پس از «مشاوره‌های مفید در پایتخت‌ها»، مذاکره‌کنندگان «با عزم جدیدی برای کار سخت» بازگشتند.

آگهی

مذاکره‌کنندگان برای احیای توافق هسته‌ای ایران روز پنجشنبه ۹ دسامبر (۱۸ آذر) در وین دیدار کردند تا دور جدیدی از از گفت‌وگوها در این هفته آغاز شود.

دیپلمات‌ها جمعه هفته گذشته به دلیل برخی اختلاف‌ نظرها مذاکرات را به‌طور موقت ترک کرده بودند تا با پایتخت‌های خود مشورت کنند.

انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در این مذاکرات به خبرنگاران گفت که پس از «مشاوره‌های مفید در پایتخت‌ها» مذاکره‌کنندگان با عزم جدیدی برای کار سخت بازگشتند.

وی افزود که در روزهای آینده مشخص خواهد شد که چه اتفاقی رخ می‌دهد. وی این مذاکرات را دشوار توصیف کرد و گفت: «ما باید برای اختلاف‌ها بین مواضع پل بزنیم.»

آقای مورا تاکید کرد که احساس فوریت، حتی حادتر از حد معمول است.

نشست مسئولان هیات‌های مختلف از روسیه، چین، فرانسه، آلمان و بریتانیا که حوالی ظهر در هتل کوبورگ در پایتخت اتریش آغاز شد، کمی بیشتر از یک ساعت به طول انجامید.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در این مذاکرات فضای جلسه را «سازنده» توصیف کرد.

این شروع مجدد هفتمین دور مذاکرات پس از بهار گذشته بود. مذاکرات در آوریل آغاز شد و در ژوئن گذشته به دلیل انتخاب رئیس جمهوری جدید ایران به حالت تعلیق درآمده بود تا اینکه بار دیگر از تاریخ ۲۹ نوامبر از سر گرفته شد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه گفت که رابرت مالی، فرستاده ایالات متحده که به‌طور غیرمستقیم از طریق اروپایی‌ها در مذاکرات شرکت می‌کند «آخر هفته» به گفت‌وگوها خواهد پیوست.

وی همچنین گفت: «به‌زودی خواهیم فهمید که آیا ایرانی‌ها برای مذاکره با حسن نیت برگشته‌اند یا خیر.»

لغو تحریم‌ها گشایش جدی برای پیشبرد گفتگوها به ویژه در رابطه با اقدامات هسته‌ای ایجاد می‌کند.
علی باقری

تهران به نوبه خود بر تمایلش برای «مذاکرات جدی» تاکید کرد. علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران گفت: «اصرار دو طرف بر ادامه مذاکرات نشان می‌دهد که آن‌ها به‌دنبال آشتی دادن مواضع هستند.»

وی اضافه کرد: «اختلافات درباره تحریم‌ها به اراده جدی و آمادگی عملی آنها بستگی دارد و هر وقت این اراده جدی احراز شود ما می‌توانیم به سمت لغو تحریم‌ها گام برداریم. لغو تحریم‌ها گشایش جدی برای پیشبرد گفتگوها به ویژه در رابطه با اقدامات هسته‌ای ایجاد می‌کند.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا عصر چهارشنبه با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو کرد.

طبق گزارش وبسایت وزارت خارجه ایران، بورل از تهران خواست «تا به نگرانی‌ها درباره برنامه فعلی هسته‌ای که در ماه‌های اخیر به‌طور چشمگیری سرعت گرفته است، رسیدگی کند.»

نشست امروز در حالی برگزار شد که پیشنهادهای هفته گذشته ایران واکنش‌های زیادی را بین مذاکره‌کنندگان برانگیخت به‌طوریکه فرانسه و آلمان علیه آن موضع گرفتند. فرانسه گفته است که پیشنهادهای تهران پایه معقولی برای هیچ توافقی نیست و آلمان آن‌ها را «غیرقابل قبول» توصیف کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توقف مذاکرات وین؛ اروپا از طرح‌های ارائه شده تیم ایران ابراز نگرانی و ناامیدی کرد

اسرائیل از آمریکا خواست مذاکرات هسته‌ای با ایران فوراً پایان یابد

تهران «مذاکرات غیرمستقیم» ایران و آمریکا در عمان درباره رفع تحریم‌ها را تأیید کرد