واکنش روزنامه دولتی چین به بایکوت بازیهای پکن از سوی آمریکا: هرچه مسئول آمریکایی کمتر، ویروس کمتر

بازیهای المپیک زمستانی  از ۴ تا ۲۰ فوریه سال ۲۰۲۲ به میزبانی پکن برگزار خواهد شد
بازیهای المپیک زمستانی از ۴ تا ۲۰ فوریه سال ۲۰۲۲ به میزبانی پکن برگزار خواهد شد Copyright Mark Schiefelbein/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی کمیته بین المللی المپیک با اشاره به سیاسی بودن تصمیم دولتها به شرکت یا عدم شرکت در بازی های المپیک تصریح کرده ماهیت بیطرفی سیاسی کمیته ایجاب می کند که به چنین تصمیمی احترام بگذاریم.

آگهی

چین به بایکوت سیاسی بازی های المپیک زمستانی پکن از سوی آمریکا واکنش نشان داد. لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن تصمیم سیاستمداران آمریکایی برای بایکوت بازی های پکن را تنها در راستای منافع سیاسی آنها دانست که هیچ تاثیری بر موفقیت میزبانی بازی های زمستانی ۲۰۲۲ نخواهد گذاشت. لیو پنگیو در یک پست توییتری نوشت که در واقع برای هیچکس مهم نبوده که این افراد به پکن خواهند آمد یا نه.

ژائو لیجان یکی از سخنگویان وزارت خارجه چین نیز در واکنش به عدم حضور نمایندگان دولت آمریکا در این بازیها گفت: «اگر آمریکایی‌ها مایلند به هر قیمتی کارشان را انجام دهند چین هم اقدامات متقابل مقتضی را اتخاذ خواهد کرد.»

در همین حال «گلوبال تایمز» روزنامه تابلویدی تحت نظارت حزب کمونیست چین هم در واکنش به تصمیم آمریکایی ها در یک پست توییتری با لحنی طنزآمیز واکنش نشان داد و نوشت: «واقعیت این است که خیال چینی ها از شنیدن این تصمیم آمریکایی ها راحت شد... هر چه تعداد مسئولان آمریکایی کمتر باشد، ویروس هم کمتر خواهد بود.»

پیش تر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا چین را مسئول اصلی پاندمی کرونا و ویروس کرونا را ویروس «چینی» توصیف کرده بود.

طبق تصمیم آمریکا که بعد از گمانه زنی های فراوان و تهدید چین به اقدام تلافی جویانه وارد مرحله حساسی شده بود، آمریکا نماینده ای در افتتاحیه و اختتامیه بازی های المپیک و پارالمپیک نخواهد داشت.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا دوشنبه شب با تایید این تصمیم گفت البته این به معنای عدم حضور دیپلمات‌های ما در خاک چین نیست و طبیعتا برای تشویق و حمایت و همچنین تامین امنیت ورزشکاران خود نمایندگانی به چین اعزام خواهیم کرد.

سخنگوی کمیته بین المللی المپیک با اشاره به سیاسی بودن تصمیم دولتها به شرکت یا عدم شرکت در بازی های المپیک تصریح کرده ماهیت بیطرفی سیاسی کمیته ایجاب می کند که به چنین تصمیمی احترام بگذاریم.

کاخ سفید از ماه‌ها پیش در تلاش بود موضع شفافی نسبت به بازی های المپیک زمستانی پکن اتخاذ کند و تحریم این بازی ها به نحوی از انحا، همیشه یکی از گزینه های روی میز جوبایدن در این مدت بود. تصمیمی که با استقبال قانونگذاران آمریکایی هم روبرو شده. نانسی پلوسی، رئیس دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا در این باره گفت: « سه دهه سوءاستفاده و سرکوب از سوی پکن نشان می دهد که جامعه بین الملل دیگر نمی تواند سکوت کند و فقط امید داشته باشد که شاید چین رفتارش را اصلاح کند.» میت رامنی، سناتور جمهوریخواه نیز با استقبال از این تصمیم گفت:«این پیام روشنی به چین است بدون اینکه تبعاتی برای ورزشکاران آمریکایی داشته باشد.»

آمریکا می گوید در اعتراض به نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر از سوی دولت چین بویژه در برابر اقلیت اویغور تصمیم گرفته نماینده ای به بازی های المپیک و پارالمپیک اعزام نکند.

چین همواره با رد نقض حقوق بشر در سین کیانگ اعلام کرده هدفش در این منطقه حمایت از مشاغل و مبارزه با افراط گرایی مذهبی بوده است.

طبق آمار ماه نوامبر کمیته برگزاری بازی های المپیک و پارالمپیک زمستانی چین تا کنون درخواست حضور بیش از ۱۴ هزار ورزشکار از کشورهای مختلف برای شرکت در این بازی ها ثبت شده است و از این میان سهم کاروان ورزشی آمریکا به تنهایی بیش از ۱۵۰۰ نفر است.

بازی های زمستانی ۲۰۲۲ از تاریخ۴ تا ۲۰ فوریه سال آینده میلادی به میزبانی پکن برگزار خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«دموکراسی» موضوع نشست مجازی بایدن با نمایندگان ۱۱۰ کشور

آمریکا و تحریم دیپلماتیک بازیهای المپیک زمستانی پکن؛ تهدیدی که رنگ واقعیت می‌گیرد؟

کرهٔ شمالی از شرکت در المپیک زمستانی پکن محروم شد