فرضیه تحریم دیپلماتیک بازیهای المپیک زمستانی پکن از سوی آمریکا قوت می‌گیرد

یکی از آفیش های تبلیغاتی بازیهای المپیک در چین
یکی از آفیش های تبلیغاتی بازیهای المپیک در چین Copyright Mark Schiefelbein/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برخی از مقامات آگاه و بلندپایه کاخ سفید می گویند که ایالات متحده در هفته جاری «تحریم دیپلماتیک بازیهای المپیک زمستانی» را اعلام خواهد کرد.

آگهی

خبرگزاری رویترز به نقل از چند مقام آگاه در کاخ سفید اعلام کرد که دولت جو بایدن در هفته جاری «تحریم دیپلماتیک بازی های المپیک زمستانی پکن» را اعلام خواهد کرد.

پیشتر زمزمه هایی مبنی بر تحریم سراسری این بازیها از سوی دولت دموکرات آمریکا مطرح شده بود و حال به نظر می رسد با مخالفت کمیته ملی المپیک ایالات متحده، کاخ سفید تنها به تحریم دیپلماتیک بسنده خواهد کرد.

بدین ترتیب ورزشکاران آمریکایی در پکن حاضر خواهند شد بدون اینکه مقامات سیاسی ایالات متحده در مراسم افتتاحیه و اختتامیه حاضر شوند.

تنش ها میان دو ابرقدرت اقتصادی جهان در سال های اخیر شدت گرفته است.

تنش هایی که با حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید و سیاست های اقتصادی ملی گرایانه او علیه جمهوری خلق چین آغاز شد و به نظر می رسد جو بایدن، رقیب دموکرات ترامپ، همچنان در این موضع با سلف خود هم رای و نظر است.

دولت ایالات متحده به جز محکوم کردن چین در زمینه ایجاد اردوگاه های کار اجباری برای مسلمانان اویغور، بارها نسبت به وضعیت حقوق بشر در هنگ کنگ و ادعای پکن مبنی بر حاکمیت برجزیره تایوان موضع گیری کرده است.

جو بایدن یک ماه پیش صراحتا گفت در مقابل هر تهدیدی که استقلال تایوان را به خطر بیندازد می ایستد. چین کمونیست، تایوان را بخشی از سرزمین‌های این کشور می داند.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده هم یکشنبه گفت که «جهان باید درباره چالشی بنام چین بسیار شفاف باشد.» او تاکید کرد که ارتش چین به یک رقیب مهم ارتش آمریکا در آسیا و سراسر جهان بدل شده است.

در طول هفته های گذشته به جز تنش های دیپلماتیک ماجرای ناپدید شدن پنگ شوای، زن تنیس باز چینی، که یکی از مقامات بلندپایه پکن را به آزار جنسی متهم کرده بود، بهانه جدیدی به دست کاخ سفید داد تا موضوع تحریم دیپلماتیک بازیهای المپیک زمستانی را شدیدتر از سابق دنبال کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کرهٔ شمالی از شرکت در المپیک زمستانی پکن محروم شد

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد

کاوشگر ژاپنی ماه توانست از دومین شب قمری نیز جان سالم به در برد