تحریم‌های کی‌یف و مشوق‌های مسکو؛ جمهوری‌های خودخوانده شرق اوکراین آرام آرام در روسیه ادغام می‌شوند

تحریم‌های کی‌یف و مشوق‌های مسکو؛ جمهوری‌های خودخوانده شرق اوکراین آرام آرام در روسیه ادغام می‌شوند
Copyright AP Photo/Alexandr Dimitrovskiy
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پوتین ادغام سیاسی جمهوری‌های خودخوانده شرق اوکراین را با اعطای گذرنامه روسی به حدود ۶۰۰ هزار نفر از ساکنان منطقه دونباس کلید زده است.

آگهی

هفت سال پیش در پی پیروزی انقلاب میدان کی‌یف و سرنگونی حکومت حامی روسیه، جنگ داخلی در اوکراین آغاز شد. حاکمان جدید و «طرفدار غرب» با تصویب قانون حذف روسی از دو زبان رسمی کشور، خشم بخش گسترده‌ای از شهروندان روس‌زبان شرق را برانگیختند و زمینه را برای مداخله روسیه آماده کرد.

تنها سه سال پس از آغاز جنگ و ناتوانی ارتش اوکراین از سرکوب شورشیان جدایی‌طلب، کی‌یف تحریم‌های گسترده و همه‌جانبه‌ای علیه حکومت‌های خودخوانده «جمهوری دموکراتیک خلق لوهانسک» و «جمهوری دموکراتیک خلق دونتسک» اعمال کرد. براساس این مجازات‌ها، هیچکس در اوکراین اجازه معامله با این دو جمهوری را ندارد.

از آن زمان به بعد بسیاری از شهروندان شرق اوکراین، برای کار از مرز رد می‌شوند و به روسیه می‌روند. اخیرا و در پی صدور فرمان لغو تعرفه وارداتی از سوی کرملین، شرکت‌های مستقر در جمهوری‌های خودخوانده شرق اوکراین نیز با فرصت‌های بهتری در بازار روسیه مواجه شده‌اند.

مسکو همچنین به تسهیل ادغام سیاسی این مناطق در روسیه کمک کرده است. مبارزات انتخاباتی پارلمانی روسیه در سپتامبر ۲۰۲۱ در سراسر شرق اوکراین که تحت اشغال روسیه است نیز برگزار شد. به گفته لیودمیلا دنیسوا، کمیسر حقوق بشر پارلمان اوکراین، تقریبا ۲۳۰ هزار اوکراینی هم در این رای‌گیری شرکت کردند. در واقع پوتین ادغام سیاسی این مناطق را با اعطای گذرنامه(پاسپورت) روسی به حدود ۶۰۰ هزار نفر از ساکنان منطقه دونباس کلید زده است.

در انتخابات اخیر همچنین چهره‌های کلیدی جنگ در شرق اوکراین به رده‌های بالای ساختار سیاسی روسیه ارتقا یافته‌اند. برجسته‌ترین آنها الکساندر بورودای است که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ به عنوان نخست وزیر جمهوری خودخوانده خلق دونتسک (DPR) شهرت یافت ولی سپس به عنوان یکی از اعضای حزب روسیه متحد که حامی آقای پوتین به شمار می‌رود، به عضویت پارلمان درآمد و همچنان نیز برای الحاق شرق اوکراین به روسیه تلاش می‌کند.

دیمیتری مدودف، رئیس حزب روسیه متحد، هم کارت‌های عضویت در رده‌های بالای این حزب را به رهبران جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک(DPR و LPR) دنیس پوشیلین و لئونید پاسچنیک اهدا کرده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

البته همه‌گیری کووید-۱۹ نیز به عاملی برای جدایی بیشتر جمهوری‌های خودخوانده از اوکراین دامن زده است. چنان که در دونتسک، فقط واکسن روسی اسپوتنیک مجوز تزریق دارد، در حالی که در قلمرو تحت کنترل دولت اوکراین این واکسن چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. ایست‌های بازرسی در سراسر خط مرزی نیز تا حد زیادی خلوت هستند، زیرا از ابتدای همه‌گیری، عبور و مرور فقط با مجوز ویژه امکان پذیر بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

غیرنظامیان اوکراین برای رویارویی با حمله روسیه آموزش نظامی می‌بینند

روسیه: اوکراین نیمی از ارتش خود را در دونباس مستقر کرد؛ زلنسکی خواستار «مذاکره مستقیم» با مسکو شد

شکنجه «وحشتناک» اسیران جنگی اوکراینی در زندان‌های روسیه؛ کارشناسان سازمان ملل متحد محکوم کردند