کاخ سفید: ایران پیشنهاد سازنده‌ای در وین نداده است

هتل محل مذاکرات
هتل محل مذاکرات Copyright JOE KLAMAR/AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایالات متحده آمریکا روز جمعه سه دسامبر (۱۲ آذر) از مقامات تهران انتقاد کرد و گفت که آن‌ها «پیشنهاد سازنده‌ای» در جریان مذاکرات هسته‌ای در وین ارائه نکرده‌اند.

آگهی

ایالات متحده آمریکا روز جمعه سه دسامبر (۱۲ آذر) از مقامات تهران انتقاد کرد و گفت که آن‌ها «پیشنهاد سازنده‌ای» در جریان مذاکرات هسته‌ای در وین ارائه نکرده‌اند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت: «دولت جدید ایران با پیشنهادهای سازنده به وین نیامد.»

وی همچین گفت که «رویکرد ایران در مذاکرات این هفته، حل و فصل مسائل باقی مانده هسته‌ای نبود.»

وی در عین حال گفت: «ما همیشه به رویکرد دیپلماتیک امیدواریم، این همیشه بهترین گزینه است.»

ما می‌دانیم که چرا اینجا هستیم. دولت‌های قبلی تصمیم به خروج از برجام گرفتند که منجر به گسترش چشمگیر و بی‌سابقه برنامه هسته‌ای ایران شد. این موضوع نمی‌تواند ادامه یابد
جن ساکی
سخنگوی کاخ سفید

خانم ساکی گفت: «ما می‌دانیم که چرا اینجا هستیم. دولت‌های قبلی تصمیم به خروج از برجام گرفتند که منجر به گسترش چشمگیر و بی‌سابقه برنامه هسته‌ای ایران شد. این موضوع نمی‌تواند ادامه یابد.»

بعد از توقف حدودا شش ماهه از آخرین دور گفتگوها بر سر احیای برجام که در پایتخت اتریش برگزار شده بود، دولت ابراهیم رئيسی بار دیگر تهران را به مذاکرات هسته‌ای بازگرداند. این دور از گفتگوها که نخستین در دولت جدید ایران و هفتمین از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا به شمار می‌رود بعد از ظهر روز جمعه ۳ دسامبر، بعد از پنج روز به پایان رسید.

پس از پایان این دور از مذاکرات دیپلمات‌های ارشد سه کشور اروپایی شامل فرانسه، بریتانیا و آلمان در متنی که در اختیار خبرگزاری‌ها قرار داده‌اند از طرح‌های ارائه شده تیم ایرانی در این گفتگوها ابراز ناامیدی و نگرانی کردند. در بخشی از این متن که بدون اشاره به نام این دیپلمات‌ها منتشر شده آمده است: «تیم ایرانی تغییرات عمده‌ای در متن طرح‌های خود نسبت به آنچه پیشتر در شش دور مذاکرات بین طرفین توافق شده بود انجام داده که برخی از آنها با متن توافق سال ۲۰۱۵ برجام ناسازگار است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاخ سفید: بایدن دستور انجام زمینه‌چینی‌ لازم در صورت شکست مذاکرات با ایران را داده است

مقامات ایران: صدای انفجار در نطنز ناشی از آزمایش سامانه موشکی بود

آمریکا و بریتانیا در اقدامی هماهنگ جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و حوثی‌ها را تحریم کردند