آغاز جام عرب در قطر؛ شاهد تقابل برانکو و کیروش خواهیم بود؟

کارلوس کیروش و برانکو ایوانکوویچ
کارلوس کیروش و برانکو ایوانکوویچ Copyright ایسنا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در این مسابقات ۱۰ تیم از قاره آسیا و ۶ تیم دیگر که همگی عرب هستند از قاره آفریقا حضور دارند و در چهار گروه چهار تیمی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

آگهی

مسابقات جام عرب برای نخستین بار تحت عنوان این نام و زیر نظر فیفا از روز سه‌شنبه ۳۰ نوامبر در قطر آغاز شد.

در این مسابقات که ۱۶ تیم عرب حضور دارند در چهار گروه چهار تیمی با یکدیگر رقابت می‌کنند. ۱۰ تیم از قاره آسیا و ۶ تیم هم از قاره آفریقا در این مسابقات حضور دارند.

قطر که کمتر از یک‌ سال دیگر میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ خواهد بود، این رقابت‌ها را برگزار می‌کند تا میزان آمادگی این کشور برای جام جهانی سال آینده در مقیاسی کوچک‌تر سنجیده شود. ۶ استادیوم از ورزشگاه‌هایی که قرار است سال آینده میزبان جام جهانی باشند در این تورنمنت مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

در روز افتتاحیه رقابت‌های جام عرب و از گروه نخست دو تیم عراق و عمان به تساوی یک بر یک دست یافتند. قطر میزبان اما توانست بحرین را به یک گل شکست دهد.

از نکات قابل توجه این رقابت‌ها رویارویی کارلوس کیروش، سرمربی تیم ملی مصر در مقابل حریف ایران در مقدماتی جام جهانی یعنی لبنان خواهد بود. مصر و لبنان در گروه چهارم این رقابت‌ها با دو تیم دیگر الجزایر و سودان برای صعود به مرحله بعد خواهند جنگید. کارلوس کیروش در زمانی که مربی‌گری تیم ملی ایران را برعهده داشت یک بار در بیروت مقابل لبنان قرار گرفت و ملی‌پوشان ایرانی با یک گل بازی را واگذار کردند. البته مصری‌ها در این رقابت با محوریت بازیکنان لیگ داخلی شرکت می‌کنند و خبری از ستاره‌های بین‌المللی این تیم همچون محمد صلاح نخواهد بود. برخی از پیشکسوتان فوتبال مصر از کیروش به دلیل عدم دعوت از بازیکنانی که در لیگ‌های اروپایی بازی می‌کنند انتقاد کرده‌اند. با این حال کارلوس کیروش احتمالا ترجیح داده ترکیب اصلی خود را در رقابت‌های جام ملت‌های آفریقا که قرار است از ۹ ژانویه در کامرون آغاز شود، رو‌نمایی کند.

AP Photo
دیدار دو تیم قطر و بحرینAP Photo

همچنین رویارویی احتمالی کارلوس کیروش و برانکو ایوانکوویچ در مراحل حذفی این مسابقات از دیگر اتفاقاتی است که می‌تواند برای فوتبال‌دوستان ایرانی قابل توجه باشد. برانکو که در حال حاضر سرمربی‌گری عمان را برعهده دارد در زمان حضور کیروش به عنوان سرمربی تیم ملی ایران، سکان پرسپولیس را در دست داشت. پرسپولیس با حضور برانکو درخشش خیره‌ کننده‌ای در لیگ برتر ایران و همچنین لیگ قهرمانان آسیا داشت. با این حال این دو مربی همواره روابط تنش‌آمیزی با یکدیگر داشتند و حملات متقابل این دو مربی پرتغالی و کروات از خاطر فوتبال‌دوستان ایرانی نمی‌رود.

عمانی‌ها با یکی از رقبای ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی یعنی عراق هم‌گروه است و همراه با قطر میزبان و بحرین برای صعود به مراحل حذفی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

AP Photo
کارلوس کیروشAP Photo

در گروه دوم این رقابت‌ها هم تونس، امارات، سوریه و موریتانی حضور دارند.

در گروه سوم هم رقابت دو تیم مراکش و عربستان سعودی دیدنی خواهد بود. هدایت سعودی‌ها را اروه رنار فرانسوی برعهده دارد که پیش از حضور در این کشور سرمربی تیم ملی مراکش بود. این مربی موفق در جام جهانی روسیه همراه با مراکش مقابل تیم ملی ایران قرار گرفت و حتی بعد از رفتن کیروش و پیش از آمدن ویموتس مدتی به عنوان گزینه حضور به عنوان سرمربی ملی‌پوشان ایرانی مطرح بود، اما در نهایت توافقی میان او و فدارسیون فوتبال ایران صورت نگرفت. در این گروه دو تیم دیگر فلسطین و اردن نیز حضور دارند که برای صعود به مرحله بعد با حضور دو تیم دیگر قدرتمند کار دشواری در پیش خواهند داشت.

علیرضا فغانی، داور سرشناس ایرانی یکی از کسانی است که این رقابت‌ها را سوت خواهد زد. آقای فغانی که در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه هم حضور موفقی داشت و قضاوت دیدار رده‌بندی را بر عهده داشت، یکی از داورانی است که احتمالا در جام جهانی ۲۰۲۲ هم حضور خواهد داشت و بازی‌های مهمی را قضاوت خواهد کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جام ملت‌های آسیا؛ حمله دوباره کیروش به برانکو، ترکش‌های نخستین برد تیم ملی

برانکو در گفتگوی تلفنی با یورونیوز: آقای قهرمان و دوست خبرنگارش می‌خواهند من را از پرسپولیس بیرون کنند

اسرائیل: قطعنامه سازمان ملل به حماس جرأت داد تا آخرین پیشنهاد آتش‌بس را رد کند