قرص ضد «کووید ۱۹»؛ فایزر با تولید محصولش توسط دیگر شرکت‌ها موافقت کرد

قرص تولیدشده از سوی شرکت فایزر
قرص تولیدشده از سوی شرکت فایزر Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

توافق فایزر با «ام پی پی» در عمل می‌تواند داروی «کووید ۱۹» را در اختیار بیش از نیمی از جمعیت جهان قرار دهد.

آگهی

شرکت داروسازی فایزر روز سه‌شنبه با یک گروه مورد حمایت سازمان ملل متحد توافقی امضاء کرد که براساس آن دیگر شرکت‌های داروسازی اجازه تولید داروی آزمایشی فایزر برای درمان بیماری «کووید ۱۹» را خواهند یافت.

امضای این توافق در عمل می‌تواند داروی «کووید ۱۹» را در اختیار بیش از نیمی از جمعیت جهان قرار دهد. بنا به اعلام فایزر مجوز ساخت این دارو به گروه «ام پی پی» (MPP) مستقر در ژنو داده خواهد شد. سازمان «ام پی پی» به این ترتیب می‌تواند به شرکت‌های تولیدکننده داروهای بدون علامت تجاری اجازه دهد تا محصول فایزر را برای استفاده در ۹۵ کشور تولید کنند.

هر چند این توافق زمینه دسترسی ۵۳ درصد جمعیت جهان به داروی فایزر را فراهم می‌کند اما برخی از کشورهای پرجمعیت همچنان در چهارچوب این توافق به قرص فایزر دسترسی نخواهند داشت. به عنوان مثال جمعیت برزیل به عنوان یکی از کشورهایی که بیشترین میزان تلفات جانی را در جریان همه‌گیری ویروس کرونا داشت از توافق فایزر با «ام پی پی» بهره‌مند نخواهد شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

شرکت‌های داروسازی برزیل اجازه تولید داروی فایزر برای صدور به دیگر کشورها را خواهند یافت اما نمی‌توانند این دارو را در داخل کشور عرضه کنند.

با این حال امضای توافق فایزر با «ام پی پی» برای تولید دارویی که هنوز از سوی هیچ کشور یا ارگانی مورد تائید قرار نگرفته این امید را پدید آورده است که در نهایت این دارو در دسترس خواهد بود.

تخمین زده می‌شود که شرکت‌های داروسازی طی چند ماه امکان آغاز روند تولید داروی فایزر برای درمان «کووید ۱۹» را خواهند داشت. شرکت داروسازی فایزر اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد که قرص تولید شده برای درمان «کووید ۱۹» خطر بستری شدن مبتلایان به ویروس کرونا را نزدیک به ۹۰ درصد کاهش می‌دهد.

شرکت فایزر اعلام کرده است که در اولین فرصت از اداره دارو و غذای آمریکا و دیگر نهادهای مسئول در کشورها خواهد خواست تا مجوز استفاده از قرص تولیدشده برای درمان «کووید ۱۹» را صادر کنند. شرکت مرک نیز پیش از این با «ام پی پی» توافقی برای تولید قرص ضد کووید ۱۹ این شرکت از سوی دیگر شرکت‌های داروسازی امضاء کرده بود.

بریتانیا تاکنون تنها کشوری است که مجوز استفاده از داروی شرکت مرک برای درمان «کووید ۱۹» را صادر کرده است.

سازمان پزشکان بدون مرز روز سه‌شنبه در واکنش به توافق فایزر با «ام پی پی» اعلام کرد که از عدم عرضه داروی این شرکت به کل جمعیت جهان «مایوس» شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس شرکت فایزر: به زودی به زندگی عادی باز می‌گردیم

آمریکا مجوز استفاده از قرص فایزر را به‌عنوان نخستین درمان خانگی کرونا تایید کرد

شرکت مِرک برای تولید قرص ضد کرونا از سازمان غذا و داروی آمریکا درخواست مجوز کرد