نگاهی به منطقه فرهنگی جدید هنگ کنگ با ۴۰ هکتار وسعت

نگاهی به منطقه فرهنگی جدید هنگ کنگ با ۴۰ هکتار وسعت
Copyright euronews
نگارش از Chris Burnsیورنیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

منطقهٔ فرهنگی وست کولون که در ساحل بندر ویکتوریا به اندازهٔ ۱۶ زمین فوتبال وسعت دارد و بناست پذیرای ۱۲ فرهنگ‌سرای مختلف باشد.

آگهی

صحنهٔ فرهنگ هنگ کنگ به‌سرعت رشد کرده و بازار فرهنگ و هنر به‌تازگی در منطقهٔ «وست کولون» آن شکوفا شده است. این مطلب به معرفی تحولات اخیر در دنیای فرهنگ و هنر این ابرشهر آسیایی می‌پردازد.

۴۰ هکتار منطقه فرهنگی و هنری

منطقهٔ فرهنگی وست کولون که در ساحل بندر ویکتوریا جای گرفته ۴۰ هکتار، یعنی به اندازهٔ ۱۶ زمین فوتبال، وسعت دارد و بناست پذیرای ۱۲ فرهنگ‌سرای مختلف باشد. مجموعه‌ای ویژهٔ اپرای چینی، و مجموعه‌ای هم برای اجرای هنرهای معاصر در نظر گرفته شده. ساختمان مرکزی با نام موزهٔ ام‌پلاس در ماه نوامبر گشایش می‌یابد.

سوهانیا رافل، مدیر استرالیایی این موزه می‌گوید: «کار دیجیتال، یعنی کار مشترک فناوری و آثار هنری فیزیکی، نیازمند جایی کاملا متفاوت است و ما موزهٔ ام‌پلاس را برای همین ایجاد کرده‌ایم.»

او می‌افزاید:‌ «خاصیت بین‌رشته‌ای آثار هنری سبب می‌شود که با دیدنشان در کنار هم احساس کشف و شهود پیدا کنید، سینما کنار بازی‌های ویدئویی، و معماری کنار نقاشی آب‌مرکّب. اینها واقعا راه جالبی برای دوباره دیدن است.»

این موزه معماری الهام‌بخشی نیز دارد که حاصل کار گروه معماران سوئیسی «هرزوگ اند دمورون» است و در شهری پر از بناهای قائم و عمودی است این موزه کشیده و افقی خودنمایی می‌کند.

موزهٔ کاخ هنگ کنگ؛ زنده‌کنندهٔ فرهنگ کهن چین

بنای فرهنگی برجسته دیگر موزهٔ کاخ هنگ کنگ است که بر ساحل بندر ویکتوریا ساخته شده و میزبان اشیای هنری کاخ موزهٔ پکن خواهد بود.

دست‌اندرکاران این موزه معتقدند که رویکرد تازه‌ای در ارائه هنر و فرهنگ چین دارند و رویکردشان مایهٔ تحول در این زمینه خواهد بود.

لویی ان‌جی، مدیر کاخ موزهٔ هنگ کنگ می‌گوید: «آثاری از نقاشی و خطاطی تا هنرهای تزئينی، پارچه و برنز و سرامیک را انتخاب کرده‌ایم و از کاخ موزه پکن به امانت خواهیم گرفت. علاوه بر نمایش این گنجینه‌های هنری، ارائه‌های چندرسانه‌ای هم داریم.»

طراحی این موزه هم از هنر و معماری سنّتی چین الهام گرفته و برداشتی مدرن از زیبایی‌شناسی کهن چینی به‌شمار می‌آید.

گالری‌های هنری؛ آشتی‌دهندهٔ مردم با هنر

بناهایی که به‌تازگی به صحنه هنر هنگ کنگ افزوده شده‌اند در خدمت فرهنگ‌‌اند، از جمله گالری‌هایی نظیر ویل‌پنارت که تلفیقی از هنر آسیا و اروپا ارائه می‌کنند.

آرتور دو ویل‌پن به‌همراه پدرش مالک گالری ویل‌پن‌آرت است. او معتقد است که تغییرات اخیر تأثیر درازمدت و تاریخی دارند و جایی که چند سال پیش یک کانون تجاری بوده، امروز به یمن تحولات اخیر، منظرهٔ فرهنگی پیدا کرده است.

آرتور می‌افزاید: «زیست فرهنگی اینجا، و مردم و کارشناسانش، چیزهای زیادی را نصیب هنگ کنگ خواهد کرد، نه فقط به‌خاطر نمایشگاه‌ها، بلکه به‌خاطر شیوهٔ زیست و برخورد با هنر، اینها واقعا سبک زندگی را تغییر می‌دهد.»

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

پارک علم و فناوری هنگ‌کنگ؛ کانونی برای همکاری‌های جهانی

پکن در اعتراض به تمدید اقامت هنگ کنگی‌ها در آمریکا: بایدن آشکارا در امور داخلی چین مداخله می‌کند