تماس تلفنی بین مقام‌های اروپا و بلاروس؛ مینسک: سیاست تحریم بی‌فایده است

پرچم اتحادیه اروپا و بلاروس
پرچم اتحادیه اروپا و بلاروس Copyright canva pro
Copyright canva pro
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طبق بیانیه وزارت خارجه بلاروس، ولادیمیر ماکی به جوزپ بورل، «اقدامات اتخاذ شده از سوی بلاروس برای کاهش موج مهاجرت از آسیا، آفریقا و خاورمیانه» را اطلاع داده است.

آگهی

مینسک روز یکشنبه ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) در تماس با جوزپ بورل، رییس دستگاه دیپلماسی اروپا گفت که سیاست تحریم علیه بلاروس «ناامیدکننده» و «بی‌حاصل» است.

تماس تلفنی ولادیمیر ماکی، وزیر امور خارجه بلاروس با جوزپ بورل، نخستین تماس در سطح بلندپایه بین بروکسل و مینسک از زمان شروع بحران اخیر است. بحرانی که اتحادیه اروپا، آن را به حکومت الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس نسبت می‌دهد به طوریکه هزاران مهاجر که اغلب از خاورمیانه‌ آمده‌اند در مرز بین اتحادیه اروپا و بلاروس تجمع کرده‌اند.

آقای بورل پیش از این هشدار داده بود که بروکسل تحریم‌های خود را روز دوشنبه (فردا) تشدید خواهد کرد و همه کسانی را که در قاچاق مهاجران به بلاروس دخیل هستند از جمله خطوط هوایی، آژانس‌های مسافرتی و مقامات، شامل آن خواهند شد.

طبق بیانیه وزارت خارجه بلاروس، ولادیمیر ماکی به جوزپ بورل، «اقدامات اتخاذ شده از سوی بلاروس برای کاهش موج مهاجرت از آسیا، آفریقا و خاورمیانه» را اطلاع داده است.

مینسک در این بیانیه اضافه کرده است که دو مقام مسئول از همکاری با سازمان‌های مرتبط با سازمان ملل که می‌توانند به مهاجرانی که در سرمای هوا در مرز گیر افتاده‌اند کمک کنند صحبت کردند.

آقای بورل در توییتی گفت که در گفت‌وگو با آقای ماکی بر «وضعیت انسانی بحرانی در مرز اتحادیه اروپا» تاکید کرده است.

او گفت: «از زندگی مردم باید محافظت شود و دسترسی به سازمان‌های بشردوستانه باید مجاز باشد.»

وی افزود: «وضعیت فعلی غیرقابل قبول است و باید پایان یابد. مردم نباید به‌عنوان سلاح استفاده شوند.»

ورشو روز یکشنبه اعلام کرد ده‌ها مهاجر پس از ورود از بلاروس به لهستان دستگیر شده‌اند و هشدار داد که پیش از نشست سران اتحادیه اروپا برای بررسی تحریم‌های شدیدتر علیه مینسک ممکن است مهاجران از حصارهای مرزی بگذرند و وارد لهستان شوند.

اتحادیه اروپا، لوکاشنکو را به سازماندهی این بحران می‌کند. اما بلاروس بارها این اتهام را رد کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ویزای توریستی بلاروس و بلیط هواپیما؛ مهاجران چقدر هزینه می‌کنند؟

پیشنهاد کمیسیون اروپا: محدودیت رفت و آمد پس از برکسیت برای جوانان «لغو شود»

آیا آنلاین شدن روند درخواست ویزای شنگن به نفع متقاضیان سفر به اروپا خواهد بود؟