ثبت پایین‌ترین نرخ برابری ریال در دوره رئیسی؛ دلار به بالاترین سطح در یکسال گذشته رسید

بازار مولوی، تهران
بازار مولوی، تهران Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نرخی فروش دلار آمریکا در بازار آزاد تهران روز پنجشنبه به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسید؛ نرخی که نه تنها در ۱۰۰ روزی که از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی می‌گذرد بی‌سابقه است بلکه بالاترین نرخ از ۱۵ آبان ماه سال گذشته تا کنون به شمار می‌رود.

آگهی

نرخ آزاد و رسمی فروش دلار آمریکا در بازار ارز ایران روز پنجشنبه به ترتیب به ۲۸ هزار و ۵۰۰ و ۲۷ هزارو ۸۲۶ تومان رسید؛ نرخ‌هایی که نه تنها در ۱۰۰ روزی که از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی می‌گذرد، بی‌سابقه بود بلکه بالاترین نرخ از ۵ نوامبر(۱۵ آبان) سال گذشته تا کنون به شمار می‌رود.

بانک مرکزی ایران در شروع داد و ستدهای روز پنجشنبه نرخ رسمی عرضه هر دلار آمریکا را ۲۵۲ تومان افزایش داد و به ۲۷ هزار و ۸۲۶ تومان رساند. همزمان روند صعودی قیمت آزاد فروش دلار که از پنج روز کاری پیش آغاز شده با افزایش ۸۰ تومانی ادامه یافت.

در حالی که فاصله نرخ آزاد و رسمی دلار آمریکا در بازار تهران به ۶۷۴ رسید، هر یورو نیز روز پنجشنبه نزدیک به ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان فروش رفت که حدود ۸۰۲ تومان بالاتر از نرخ رسمی اعلام شده از سوی بانک مرکزی ایران بود.

پیش از این، بالاترین نرخ ثبت شده برای دلار آمریکا در بازار آزاد تهران و پایین‌ترین نرخ مبادله ریال با هر دلار آمریکا در جریان معاملات ۳۰ سپتامبر(۸ مهر) گذشته ثبت شده بود. در این روز هر دلار آمریکا در برابر ۲۸ هزار و ۴۵۰ تومان مبادله شده بود.

قیمت هر دلار آمریکا در زمان برگزاری مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی در ۵ اوت(۱۴ مرداد) گذشته قیمت فروش دلار در بازار آزاد تهران ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود که تاکنون سه هزار تومان معادل ۱۱.۷ درصد افزایش یافته است.

اما آخرین باری که دلار آمریکا در بازار آزاد تهران ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان مبادله شده، طی داد و ستدهای روز ۵ نوامبر(۱۵ آبان) بود ولی سپس در ۱۸ ژانویه ۲۰۲۱(۲۹ دی ۱۳۹۹) تا ۲۱ هزار و ۴۵۰ تومان کاهش یافت ولی سپس در ۲۵ فوریه ۲۰۲۱(۷ اسفند ۱۳۹۹) اوج ۲۶ هزار و ۳۵۰ تومانی را تجربه کرد و پس از آن تا ثبت نرخ ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومانی در معاملات ۵ مه(۱۵ اردیبهشت) گذشته پایین آمد اما دوباره نوسان صعودی در پیش گرفت.

همزمان با افزایش قیمت ارز در بازار ایران، بهای هر اونس طلا نیز در خرید و فروش‌های روز پنجشنبه بازار جهانی ۱۱ دلار بالا رفت و به هزار و ۸۶۱ دلار رسید تا نرخ فروش هر قطعه تمام سکه طلا در بازار تهران ۲۲۲ هزار تومان افزایش یابد و به ۱۲ میلیون و ۶۲۴ هزار تومان برسد؛ نرخی بی‌سابقه از ۲۳ آبان سال ۱۳۹۹ تا کنون. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار هم روز پنجشنبه نزدیک به یک میلیون و ۲۶۴ هزار داد و ستد شد که ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان بالاتر از روز چهارشنبه بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شکاف ۲۹۰۰ تومانی نرخ رسمی و آزاد دلار؛ بهای ارز زیر سایه نشست وین به قله ۱۳ ماه پیش رسید

رد فوریت لایحه حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی در مجلس؛ بانک مرکزی ایران نرخ ارز را پایین کشید

افت فروش خودروهای برقی فولکس واگن؛ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودروهای بنزینی روی آوردند؟