سازمان ملل بدون دخالت طالبان حقوق ده‌ها هزار پزشک و کارمند وزارت بهداشت افغانستان را پرداخت

با تسلط طالبان بر افغانستان و قطع کمک‌های جهانی بیم آن می‌رود که سیستم بهداشت افغانستان از هم فروبپاشد
با تسلط طالبان بر افغانستان و قطع کمک‌های جهانی بیم آن می‌رود که سیستم بهداشت افغانستان از هم فروبپاشد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان ملل بدون دخالت دادن طالبان، توانست به بیش از ۲۳ هزار عضو شبکه درمان افغانستان کمک کند

آگهی

سازمان ملل در یک ماه گذشته نزدیک به ۸ میلیون دلار به حدود ۲۳ هزار و ۵۰۰ نفر از اعضای کادر بهداشت و درمان در سراسر افغانستان حقوق پرداخت کرده است. پرداخت مستقیم کمک‌ها به جامعه هدف و بدون مداخله دادن طالبان در واقع آزمونی برای میزان کارایی تداوم کمک‌ها همزمان با دور زدن طالبان است.

از زمان قدرت گیری طالبان در افغانستان برنامه کمک رسانی به بخش درمان و بهداشت افغانستان که مورد پشتیبانی بانک جهانی بود، متوقف شده است. اکنون آژانس توسعه سازمان ملل همراه با سازمان کمک‌های بهداشتی صندوق جهانی در تلاش هستند تا راهی برای کمک مستقیم به کادر بهداشت و درمان افغانستان بیابند بدون آنکه کمک‌ها از طریق طالبان توزیع شود.

سازمان ملل در تلاش است تا برای کمک به میلیون‌ها شهروند افغان در آستانه قحطی و جلوگیری از فروپاشی سیستم درمان افغانستان، پول نقد کافی وارد این کشور کند.

کانی ویگناراجا، مدیر منطقه آسیا و اقیانوسیه برنامه توسعه ملل متحد، به خبرگزاری رویترز گفت: «باید بالاخره وارد کار می‌شدیم. ما نه تنها با یک سیستم بهداشتی در حال فروپاشی ، بلکه با یک یک سیستم مالی نیز روبرو بودیم که در حال فروپاشی بود.»

او در ادامه گفت: «صندوق جهانی ریسک مالی این کار را پذیرفت، ما هم ریسک اجرا را پذیرفتیم تا توانستیم این پرداخت‌ها را انجام دهیم. ما نشان دادیم که این کار ممکن و شدنی است، می‌توان بدون مداخله دادن طالبان نیز برای نجات مردم افغانستان وارد عمل شد.»

صندوق جهانی ۱۵ میلیون دلار برای کمک به سیستم بهداشت و درمان افغانستان تخصیص داده بود که نزدیک به ۸ میلیون دلار آن برای پرداخت مستقیم حقوق به اعضای کادر درمان مصرف شد، و بخش دیگر کمک نیز صرف تهیه تجهیزات اولیه پزشکی، داروها و لوازم ضروری شد.

خانم ویگنارا با اشاره به اینکه به زودی حقوق ۲۵۰۰ نفر از کادر درمان افغانستان که در مناطق دور افتاده به سر می‌برند نیز پرداخت خواهد شد گفت:« این کمک‌ها به این خانواده ها امید داده است و خدمات و مراقبت های بهداشتی را دوباره احیا کرده است. این برنامه اکنون توسط سازمان بهداشت جهانی و آژانس کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف برای سه ماه آینده اجرا می شود.»

او افزود: «بدون این کمکها، شما به معنای واقعی کلمه تمام پزشکان، پرستاران و تکنسین های افغان را در آن سوی مرزها خواهید دید.»

از زمان قدرت گرفتن طالبان، اقتصاد افغانستان وارد بحران شده است. فعالیت‌های اکثر بانک‌های افغانستان که به شدت به دلار آمریکا متکی بودند، متوقف شدند. میلیاردها دلار از دارایی‌های افغانستان نیز در خارج از کشور و عمدتا در آمریکا مسدوده شد است. کمک های توسعه‌ای که توسط نهادهای جهانی و دولتهای کمک می‌شد، متوقف شده است.

خانم ویگناراجا می‌گوید که پرداخت حقوق کارکنان بهداشتی طی ماه گذشته به بازگشایی برخی بانک ها کمک کرده است.

او گفت:«وقتی فعالیت اقتصادی در یک جامعه شروع شود، مردم می توانند پول سپرده گذاری کنند و پول برداشت کنند و بانک ها می توانند شعبه های محلی خود را باز کنند.»

ویگناراجا گفت که پس از اینکه ما اثبات کردیم می‌توان بدون مداخله دادن طالبان، به کادر درمانی کمک کرد، سازمان ملل به استفاده از سیستم رسمی بانکی در افغانستان برای رساندن پول نقد به جامعه هدف خود برای چند ماه آینده ادامه خواهد داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد

سازمان ملل اعدام‌های در ملاءعام افغانستان را به شدت محکوم کرد