در آستانه از سرگیری مذاکرات هسته‌ای، ارتش ایران رزمایش خود را در شرق تنگه هرمز آغاز کرد

رزمایش ارتش ایران در جنوب کشور
رزمایش ارتش ایران در جنوب کشور Copyright ایرنا
Copyright ایرنا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ارتش ایران رزمایش سالانه خود را در یک منطقه ساحلی در دریای عمان کمتر از یک ماه قبل از شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای آغاز کرد.

آگهی

ارتش ایران رزمایش سالانه خود را در یک منطقه ساحلی در حاشیه دریای عمان کمتر از یک ماه قبل از شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای آغاز کرد.

محمود موسوی، سخنگوی این رزمایش که نام آن «ذوالفقار ۱۴۰۰» است، گفت: «تکاوران و تفنگداران نیروی دریایی و نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در عملیاتی مشترک با اجرای عملیات هوابرد، هلی‌برن و آبخاکی در سواحل دشمن نسبت به پیاده کردن نیروها و تجهیزات، تصرف سرپل و پیشروی به سمت اهداف تعیین شده، اقدام کردند.»

این رزمایش دریایی و زمینی در حالی برگزار می‌شود که بیش از دو هفته پیش در تاریخ ۲۹ مهر، رزمایش سالانه نیروی هوایی ارتش ایران برگزار شد.

طبق گفته مقامات ایران در این رزمایش انواع تجهیزات و سلاح‌ها از جمله قایق‌های تندرو، شناورهای هجومی، زیردریایی‌های مرطوب و ناوچه‌های راکت انداز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این رزمایش در منطقه‌ای به مساحت بیش از یک میلیون کیلومتر مربع در شرق تنگه استراتژیک هرمز انجام می‌شود. نزدیک به ۲۰ درصد کل حمل و نقل نفت جهان از طریق این تنگه صورت می‌گیرد.

رزمایش «ذوالفقار ۱۴۰۰» در بحبوحه تشدید تنش‌ها بین ایران و ایالات متحده درباره از سرگیری مذاکرات هسته‌ای برگزار می‌شود.

مقامات ایران اعلام کردند که این رزمایش با هدف «افزایش آمادگی برای مقابله با تهدیدات خارجی و هرگونه تهاجم احتمالی» انجام می‌شود.

مقامات آمریکایی هفته گذشته گفتند که ایران ماه گذشته یک نفتکش با پرچم ویتنام را در دریای عمان توقیف کرده و همچنان این کشتی را در بندر خود نگه داشته است.

ایران گزارش‌های متناقضی از آنچه اتفاق افتاد ارائه کرد و مدعی شد که کماندوهای سپاه پاسداران توقیف نفتکش حامل نفت ایران از سوی آمریکا در دریای عمان را خنثی و کشتی را آزاد کرده‌اند.

این اتفاق‌ها در حالی رخ می‌دهد که علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران چهارشنبه گذشته اعلام کرد که مذاکرات هسته‌ای از روز ۸ آذر (۲۹ نوامبر) در وین از سر گرفته می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کره‌ جنوبی به‌دلیل سرمقاله روزنامه کیهان، سفیر ایران را احضار کرد

رئیس پنتاگون در بحرین: ایران دچار توهم نشود که می‌تواند روابط واشنگتن و کشورهای عربی را مختل کند

۱۰ گزینه‌ ایران برای انتقام از اسرائیل؛ حمله‌ای مستقیم و موشکی یا نیابتی؟