افزایش عبور غیرقانونی از مانش؛ لندن برای مقابله با قاچاق مهاجر سرِ کیسه را شُل می‌کند

افزایش عبور غیرقانونی مهاجران از کانال مانش
افزایش عبور غیرقانونی مهاجران از کانال مانش Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بریتانیا پیش‌تر وعده داده بود که جهت تامین مالی تقویت کنترل‌های مرزی در آنسوی کانال مانش (سمت فرانسه) مبلغی به ارزش ۶۲ میلیون و هفتصد هزار یورو برای سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ اختصاص داده است.

آگهی

بریتانیا متعهد شده است که وجوه وعده داده شده برای مقابله با قاچاق مهاجران غیرقانونی از طریق مانش را به فرانسه بپردازد.

این مسئله به تازگی در چارچوب توافقی میان لندن و پاریس به عنوان ابزاری عملی برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونیِ رو به ازدیاد از خاک فرانسه به بریتانیا حل و فصل شده است.

اختلاف بر سر کمک‌های مالی وعده داده شده برای این منظور علاوه بر مسئله مناقشه‌آمیز صدور مجوز ماهیگیری در آب‌های سرزمینی بریتانیا پیش‌تر تنش میان لندن و پاریس را تشدید کرده بود.

بریتانیا پیش‌تر وعده داده بود که جهت تامین مالی تقویت کنترل‌های مرزی در آنسوی کانال مانش (سمت فرانسه) مبلغی به ارزش ۶۲ میلیون و هفتصد هزار یورو برای سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ اختصاص داده است.

ژرالد دارمنن، وزیر کشور فرانسه روز سه‌شنبه طی سخنانی در پارلمان این کشور گفت: «دیروز عصر پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا در پیامی برای من نوشت که پول وعده داده شده در این توافقنامه پرداخت خواهد شد و من از آن استقبال کردم زیرا این وعده‌ای است که باید عملی شود.»

بیش از یک هزار و سیصد نفر آخر هفته گذشته تلاش کردند که با عبور از مانش خود را از سواحل شمالی فرانسه به بریتانیا برسانند و در این میان شمار زیادی از مهاجران غیرقانونی به علت سرمازدگی در حال از دست دادن جان خود بودند.

عبور غیرقانونی از کانال مانش به رغم هشدارهای مقامات دو کشور و تاکید بر خطراتی که سفر پرمخاطره دریایی با «قایق‌های کوچک» برای مهاجران به همراه دارد از پایان سال ۲۰۱۸ به شکل چشم‌گیری افزایش یافت و در تابستان امسال نیز یک رکورد تازه به جای گذاشت.

یکی از مسئولان ناحیه شمال فرانسه می‌گوید از ابتدای سال جاری تا ۳۱ اوت گذشته حدود ۱۵ هزار و چهارصد مهاجر غیرقانونی برای عبور از مانش و عزیمت به سوی بریتانیا اقدام کردند که از این میان ۳ هزار و پانصد نفر در شرایط بسیار سخت از آب نجات یافته و به سواحل فرانسه بازگردانده شدند.

بر اساس آماری که مسئولان فرانسوی در اختیار خبرنگاران قرار دادند در سال گذشته میلادی ۹ هزار و پانصد عبور غیرقانونی از مانش به ثبت رسیده و این میزان برای سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸ به ترتیب ۲ هزار و سیصد و ۶۰۰ نفر گزارش شده است.

بریتانیا از دیرباز عمدتا به دلیل زبان انگلیسی که اغلب افراد بیشتر با آن آشنایی دارند برای مهاجران جذاب‌تر بوده است.

دولت بریتانیا به تازگی لایحه بحث‌برانگیز اصلاح نظام پذیرش پناهجو را در دستور کار خود قرار داده که در آن مجازات‌هایی شدید‌تر برای قاچاقچیان انسان و افرادی که قصد ورود غیرقانونی به این کشور را دارند پیش‌بینی شده است.

به گفته پاریس، نیمی از مهاجران غیرقانونی که قصد عبور از کانال مانش را دارند از بلژیک خود را به بندر کاله و شهر دانکرک در شمال فرانسه رسانده‌اند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عبور از مانش؛ دادستانی بریتانیا دیگر مهاجران را تحت پیگرد قرار نمی‌دهد

اقدام گسترده پناهجویان برای عبور از کانال مانش در سایه قوانین ضدمهاجرتی بی سابقه

انتقال مهاجران برای «پاکسازی» پاریس در آستانه المپیک خشم شهرداران فرانسه را برانگیخت