مشارکت پایین در انتخابات عراق زیر سایه تحریم جوانان؛ برآوردهای اولیه از رقابت گروه‌های سیاسی

تبلیغات انتخابات پارلمانی عراق در سطح شهر بغداد
تبلیغات انتخابات پارلمانی عراق در سطح شهر بغداد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پنجمین انتخابات پارلمانی عراق از زمان سقوط دیکتاتوری صدام حسین در سال ۲۰۰۳ روز یکشنبه برگزار شد. این انتخابات که موعد رسمی برگزاری آن سال ۲۰۲۲ بود، با هدف فرونشاندن اعتراض‌های خیابانی سال ۲۰۱۹ جوانان ناراضی از فساد روزافزون گروه‌های سیاسی، ضعف خدمات عمومی و بحران اقتصادی یکسال جلو افتاد.

آگهی

پنجمین انتخابات پارلمانی عراق از زمان سقوط دیکتاتوری صدام حسین در سال ۲۰۰۳ میلادی، روز یکشنبه ۱۰ اکتبر برگزار شد. 

 این انتخابات که موعد رسمی برگزاری آن سال ۲۰۲۲ بود، با هدف فرونشاندن اعتراض‌های خیابانی سال ۲۰۱۹ جوانان ناراضی از فساد روزافزون گروه‌های سیاسی، ضعف خدمات عمومی و بحران اقتصادی یکسال جلو افتاد.

اعتراض‌های آن سال در مجموع ۶۰۰ کشته و ۳۰ هزار مجروح برجای گذاشت و بر بدبینی نسل جوان و فعالان مدنی نسبت به گروه‌های شبه‌نظامی حامی ایران که متهم اصلی سرکوب اعتراض‌ها و قتل و ربایش منتقدان وضع موجود عراق بودند، افزود. 

بر همین اساس، خبرگزاری فرانسه گزارش داده که انتخابات پارلمانی پیش از موعد عراق تحت سیاه تحریم گسترده جوانان برگزار شده است. چرا که با وجود آرامش ظاهری در عراق، خشم فروخورده جوانان از ادامه بحران اقتصادی در دومین تولیدکننده نفت اوپک ادامه دارد و مطابق آمار موجود از هر ۵ نفر آنها دو تن بیکار هستند.

با این حال، ستاد انتخابات عراق اعلام کرده که در این دوره از انتخابات، سه هزار و ۲۴۰ نامزد از جمله ۹۵۱ زن و ۷۸۹ نامزد مستقل برای تکیه بر ۳۲۹ کرسی پارلمان این کشور رقابت کرده‌اند.

مطابق قانون، ۸۳ کرسی معادل ۲۵ درصد از مجموع کل کرسی‌های پارلمان عراق به زنان و ۹ کرسی نیز به اقلیت‌های این کشور شامل مسیحیان، شبک‌ها، صائبین، ایزدی‌ها و کردهای فیلی اختصاص یافته است.

حدود ۲۱ میلیون نفر عراقی که دارای کارت‌های انتخاباتی بیومتریک بلندمدت و کارت‌های انتخاباتی کوتاه مدت واجد شرایط رای دادن در این انتخابات بودند. در دور پیشین انتخابات پارلمانی عراق که در سال ۲۰۱۸ برگزار شد، ۴۴.۵۲ درصد از واجدین شرایط در آن مشارکت کرده بودند.

Hadi Mizban/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.
حضور پررنگ مسن‌ترها در انتخابات پارلمانی عراقHadi Mizban/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق صبح روز یکشنبه با حضور در مدرسه‌ای در منطقه سبز بغداد رای خود را به صندوق انداخت. آقای کاظمی از مردم عراق خواست که حتما در انتخابات شرکت کنند و افرادی را که برای برای تغییر اوضاع عراق و آینده آن مناسب می‌دانند، انتخاب کنند.

او به مردم عراق وعده داد که فردا(دوشنبه) یک دستاورد بزرگ امنیتی را اعلام خواهیم کرد که به دلیل تاثیر آن بر روی روند انتخابات از افشای فوری آن اجتناب کرده است.

نخست وزیر عراق با تاکید بر این که در دوره آتی به رهبری حکیمانه و مدبرانه‌ای نیاز داریم، از افزوده شدن ۱۲ میلیارد دلار به ذخایر ارزی این کشور خبر داد و خطاب به مردم این کشور گفت: «رای شما گران بهاست و فرصت تغییر را از دست ندهید.»

Khalid Mohammed/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.
مسعود کاظمی، نخست وزیر عراقKhalid Mohammed/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.

برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که جریان تحت رهبری مقتدی صدر، روحانی شیعه که از مخالفان نفوذ ایران و حضور نظامی آمریکا در عراق به شمار می‌رود احتمال دارد سهم پررنگ فعلی خود را در پارلمان تازه عراق کمی تقویت کند ولی توفیق فهرست مورد حمایت او به میزانی نخواهد بود که از تاثیرگذاری ائتلاف طرفدار ایران بکاهد چرا اتنظار می‌رود این ائتلاف نیز در حفظ کرسی‌های فعلی خود موفق باشد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

برگزاری انتخابات پارلمانی عراق با حضور ده‌ها ناظر انتخابات که توسط اتحادیه اروپا و سازمان ملل به این کشور اعزام شده بودند، ساعت ۱۸ به وقت محلی پایان گرفت. رئیس هیات نظارتی اتحادیه اروپا نیز در ارزیابی اولیه خود که دقایقی پیش از پایان رای‌گیری منتشر شد، تایید کرد که انتخابات عراق با مشارکت پایین شهروندان این کشور برگزار شده و اخلال و تخلفی در آن ثبت نشده است.

این انتخابات به دلیل نگرانی از اقدام‌های خرابکارانه داعش، تحت تدابیر امنیتی شدید برگزار شد؛ چنان که تمامی فرودگاه‌ها از عصر شنبه تا صبح دوشنبه در سراسر عراق بسته بودند و سفر بین استان‌ها ممنوع و فعالیت رستوران‌ها و مراکز خرید ممنوع شده بود.

Uncredited/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.
تدابیر امنیتی در موصل همزمان با برگزاری انتخابات پارلمانیUncredited/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.

کمیسیون انتخابات اعلام کرده که نتایج اولیه انتخابات ظرف ۲۴ ساعت آینده منتشر خواهد شد. البته ناظران مسايل سیاسی عراق معتقدند که روشن شدن توازن نهایی قدرت در پارلمان تازه عراق به دلیل تلاش گروه‌های سیاسی برای جذب نامزدهای مستقل زمان‌بر خواهد بود. اما در مجموع، مردم عراق به موفقیت پارلمان تازه این کشور در مهار فساد سیستماتیک، ایجاد شغل و مهار خودسری گروه‌های شبه‌نظامی امید چندانی ندارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار رئیس سابق موساد به تکرار سناریوی افغانستان در عراق

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند

دولت عراق خواهان محاکمه افسران پلیسِ متهم به اعمال شکنجه شد