واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال؛ چه کشورهایی با چه واکسن‌هایی شروع کرده‌اند؟

واکسیناسیون کودکان ضد بیماری کووید-۱۹
واکسیناسیون کودکان ضد بیماری کووید-۱۹ Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که با افزایش سرعت واکسیناسیون ضد کووید-۱۹ کشورهای بیشتری در جهان کار واکسینه کردن دستکم ۷۰ درصد افراد بزرگسال خود را تمام کرده‌اند، یا در حال اتمام آن هستند، واکسیناسیون رده سنی زیر ۱۲ سال و انتخاب دوز واکسن مناسب برای آن‌ها رفته رفته به موضوع بحث و اولویت کشورها تبدیل شده است.

آگهی

در حالی که با افزایش سرعت واکسیناسیون ضد کووید-۱۹ کشورهای بیشتری در جهان کار واکسینه کردن دستکم ۷۰ درصد افراد بزرگسال خود را تمام کرده‌اند، یا در حال اتمام آن هستند، واکسیناسیون رده سنی زیر ۱۲ سال و انتخاب دوز واکسن مناسب برای آن‌ها رفته رفته به موضوع بحث و اولویت کشورها تبدیل شده است.

ظهور سویه دلتای ویروس کرونا، که قدرت سرایت بیشتری دارد، و همینطور لزوم بازگشایی مدارس در محیطی امن دولت‌ها را مجاب کرده است که واکسیناسیون کودکان را جدی‌تر بگیرند. اما استراتژی کشورها چیست و هر کدام چه واکسنی را انتخاب کرده‌اند؟

سازمان جهانی بهداشت چه می‌گوید؟

در ماه‌های اخیر سازمان بهداشت جهانی (WHO) تأکید کرده است که ایمن‌سازی جمعیت بزرگسال کشورهای فقیر فوریت بیشتری از واکسیناسیون کودکان و نوجوانان در کشورهای ثروتمند دارد و از کشورهای بزرگ غربی خواسته است واکسن‌های خود را بیشتر به کشورهای فقیر و در حال توسعه اختصاص دهند.

با این حال این سازمان درباره واکسیناسیون کودکان به لحاظ علمی اظهار نظر قاطعی نکرده و گفته است این مسئله منوط به «تحولات اپیدمیولوژیک و شواهد مربوط به ایمنی و کارایی واکسن در این گروه سنی» است.

به لحاظ علمی سازمان جهانی بهداشت تنها واکسن فایزر را برای رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال تایید کرده و تا کنون هیچ واکسن کرونایی را برای کودکان زیر ۱۲ سال مجاز تشخیص نداده است.

واکسن فایزر، مجاز برای کودکان زیر ۱۲ سال؟

شرکت تولید واکسن فایزر می‌گوید داده‌های آزمایشات بالینی‌اش بر روی ۲ هزار کودک بین ۵ تا ۱۱ سال مثبت بوده و آن‌ها را برای دریافت مجوز نهایی به آژانس دارویی ایالات متحده داده است.

فایزر اعلام کرده است که برای این گروه سنی دوز واکسن را به ۱۰ میکروگرم در هر تزریق کاهش داده است (یعنی سه برابر کمتر از دوز استاندارد). بنابر گفته این شرکت، نتایج نشان می‌دهد که این ترکیب ایمنی خوبی در کودکان خردسال ایجاد کرده که به لحاظ اثرگذاری قابل مقایسه با افراد بین ۱۶ تا ۲۵ سال است.

سازمان غذا و داروی آمریکا هنوز این داده‌ها را تایید نکرده اما در صورت تایید، که در جلسه اواخر ماه اکتبر درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد، واکسیناسیون ۲۸ میلیون کودک در آمریکا می‌تواند شروع شود.

پژوهشگران می‌گویند به دلیل اضافه وزن و چاقی کودکان در آمریکا، خطر ابتلای آنها به کووید-۱۹ ده برابر کودکان ساکن اروپا است. این عاملی است که می‌تواند مسئولان ایالات متحده را به آغاز واکسیناسیون کودکان ترغیب کند.

در دیگر کشورها اسرائیل اما در پایان ماه ژوئیه تصمیم گرفت واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۱ ساله را با استفاده از واکسن فایزر انجام دهد.

در همین حال بریتانیا گفته است در حال حاضر هیچ برنامه ای برای واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال ندارد. فرانسه، دانمارک، آلمان، ایرلند، ایتالیا، اسپانیا و لهستان نیز از جمله کشورهای اتحادیه اروپا هستند که کمپین‌های واکسیناسیون خود را برای کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله آغاز کرده‌اند، اما در مورد زیر ۱۲ سال هنوز تصمیمی نگرفته‌اند هرچند به طور قاطع هم واکسیناسیون کودکان خردسال را رد نکرده‌اند.

واکسن‌های چینی برای کودکان؟

چین نخست در ماه ژوئن برای استفاده از واکسن سینوواک جهت کودکان ۳ تا ۱۷ سال مجوزی اضطراری صادر کرد. این واکسن هرچند برای بزرگسالان در بیش از ۵۰ کشور جهان تایید شده، اما تا کنون فقط چین آن برای کودکان بالای ۳ سال مجاز شمرده است.

این در حالی است که مقامات بهداشتی این کشور می‌گویند آزمایشات بالینی تاثیر واکسن سینوواک بر کودکان همچنان ادامه دارد و در حال انجام آن بر روی ۱۴ هزار کودک در شیلی، کنیا، مالزی، فیلیپین و آفریقای جنوبی است. هرچند این نتایج هنوز نهایی و منتشر نشده‌اند.

علاوه بر سینوواک، در اواخر ماه ژوئیه چین مجوزی مشابه برای استفاده از واکسن دیگر تولید خود، به نام سینوفارم، در این رده سنی صادر کرد.

مقامات تولیدکننده واکسن سینوفارم می‌گویند آزمایشات بالینی نتایج مطلوبی نشان داده و در کودکان نیز به اندازه بزرگسالان ایمنی ایجاد کرده است. با این حال هنوز نهادی بین‌المللی نظیر سازمان جهانی بهداشت کاربرد این واکسن برای کودکان را تایید نکرده است.

AP Photo
چین واکسیناسیون کودکان را شروع کرده استAP Photo

در خارج از مرزهای چین امارات متحده عربی نخستین کشوری بود که در ماه اوت واکسیناسیون کودکان ۳ تا ۱۷ ساله خود را با واکسن سینوفارم شروع کرد. بحرین نیز اعلام کرده است که کودکان ۳ تا ۱۱ ساله خود را که بیماری زمینه‌ای دارند با واکسن سینوفارم واکسینه می‌کند.

آرژانتین هم روز یک اکتبر اعلام کرد قصد دارد کودکان ۳ تا ۱۱ سال خود را با واکسن سینوفارم واکسینه کند. وزارت بهداشت این کشور گفته است این کار را با ۱۲ میلیون واکسن وارداتی انجام خواهد داد. قرار است واکسن‌های سینوفارم در دو دوز با فاصله ۲۸ روز به کودکان تزریق شود. آرژانتین پیشتر حدود پنج میلیون نوجوان بین ۱۲ تا ۱۷ سال خود را با واکسن فایزر واکسینه کرده بود.

در ایران نیز مسئولان وزارت بهداشت گفته‌اند قصد دارند واکسن سینوفارم را به کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال تزریق کنند. به حیدر محمدی، مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو ایران، گفته است این واکسن «همان سینوفارمی است که به بزرگسالان تزریق می‌شود».

آگهی

واکسن‌های کوبایی

کوبا حدود یک ماه است تزریق واکسن تولید داخل خود، سوبرانا، را به کودکان ۲ تا ۱۱ سال شروع کرده است. مقامات بهداشتی کوبا می‌گویند این واکسن‌ها خطری برای خردسالان نداشته‌اند، هرچند هنوز اطلاعات مربوط به واکسن‌های خود را در اختیار ناظران خارجی قرار نداده‌اند.

کوبا اعلام کرده که روز گذشته از سازمان جهانی بهداشت درخواست تایید واکسن‌های خود را کرده است. این کشور برای نوجوانان ۱۱ تا ۱۸ ساله خود، همچون بزرگسالان، ۲ دوز واکسن سوبرانا ۲ و یک دوز تکمیلی واکسن سوبرانا پلاس تزریق می‌کند.

این در حالی است که یک مقام انستیتو پاستور ایران گفته قرار است یک واکسن تولید مشترک ایران و کوبا، به نام «پاستوکووک»، به کودکان ۶ تا ۱۸ سال تزریق شود. گفته می‌شود پاستوکووک همان واکسن سوبرانا۲ کوبا است.

آمیتیس رمضانی، مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستو، گفته است آزمایشات این واکسن روی کودکان ۲ تا ۱۸ ساله در کوبا عوارضی «بسیار محدود و بیشتر موضعی» داشته است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان جهانی بهداشت: کودکان بیش‌ از دیگر گروه‌های سنی در معرض موج جدید کووید۱۹هستند

تزریق واکسن کرونا به کودکان؛ آری یا خیر؟

مطالعه گسترده درباره میزان اثربخشی واکسیناسیون در فرانسه؛ نتایج چه می‌گوید؟