امیرعبداللهیان: درباره بازگشت به مذاکرات وین، با «آقای لاوروف» مشورت کردیم

دیدار حسین امیرعبداللهیان با سرگی لاوروف
دیدار حسین امیرعبداللهیان با سرگی لاوروف Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر امور خارجه ایران می‌گوید، سرگی لاوروف تاکید دارد که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفرهای بیشتری به تهران داشته باشد و ما هم از این موضوع استقبال می‌کنیم.

آگهی

وزیر امور خارجه ایران می‌گوید در خصوص بازگشت ایران به مذاکرات هسته‌ای با سرگی لاوروف مشورت کرده است.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران که برای دیدار با مقام‌های روس به مسکو سفر کرده در نشست خبری مشترکی با همتای روس خود حاضر شد.

آقای امیرعبداللهیان در این نشست با اشاره به اینکه در خصوص موضوعات مختلفی با وزیر امور خارجه روسیه به بحث و گفتگو نشسته است ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک سند راهبردی همکاری‌های دو کشور مبنای همکاری‌های تهران و روسیه قرار گیرد. او همچنین تاکید کرد که روسیه اولویت اصلی سیاست خارجی در دولت ابراهیم رئيسی است.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در ادامه با اشاره به اینکه سرگی لاوروف خواهان انجام سفرهای بیشتر از سوی رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است افزود: «آقای لاوروف تاکید دارد که گروسی سفرهای بیشتری به تهران داشته باشد. هر زمان که گروسی برای پیگیری مسائل فنی و در چارچوب مقررات تصمیم سفر به ایران بگیرد ما هم از آن استقبال می‌کنیم ولی از این‌که آژانس نسبت به حادثه تروریستی در سایت کرج هیچ واکنشی نشان نداد، گلایه‌مند هستیم.»

امیرعبداللهیان که پیش از سفر به روسیه هم از مسکو خواسته بود در خصوص موضوعات منطقه‌ای واکنش نشان دهد بار دیگر به این موضوع اشاره کرد و افزود: «ما در منطقه قفقاز جنوبی نگرانی‌هایی داریم و این مسئله را به روسیه هم گفته‌ایم. منطقه تحمل زیاده‌خواهی‌های جدید را ندارد. ایران تحت هیچ شرایطی تغییر ژئوپلتیک و نقشه منطقه در حوزه قفقاز را نخواهیم پذیرفت و کماکان بابت حضور اسرائيل و تروریست‌ها در منطقه نگرانیم.»

اظهارات وزیر امور خارجه ایران در حالی مطرح می‌شود که در روزهای اخیر تنش‌های میان ایران و جمهوری آذربایجان شدت گرفته و باکو حضور نیروهای اسرائيلی در مرز با ایران را بی‌اساس خوانده است.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش باز هم به لاوروف اشاره کرد و تاکید کرد که برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای با او مشورت کرده است. وزیر خارجه ایران در این خصوص گفت: «درباره بازگشت به مذاکرات وین با آقای لاوروف مشورت کردیم. ما بعد از جمع‌بندی‌ها به زودی به گفتگوهای وین باز می‌گردیم. البته اینجا مایلم با صدای بلند به طرف مقابل بگویم که در فرصتی که ما در حال جمع بندی هستیم، آنها هم حتما تصمیمات جدیدی بگیرند و اراده و نیت واقعی خود را برای رسیدن این مذاکرات به نتیجه نشان دهند.»

وزیر امور خارجه ایران پیشتر از یک بازه زمانی ۲ الی ۳ ماهه برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای گفته بود و آن‌را زمانی منطقی برای شکل گیری دولت جدید در ایران خوانده بود. او همچنین در اظهار نظر دیگری که چالش برانگیز شده بود، پس از سفر خود به نیویورک گفته بود که از طرف آمریکایی خواسته که ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را به عنوان پیش‌شرط بازگشت تهران به مذاکرات هسته‌ای آزاد کند.

خواسته‌ای که در ادامه با مخالفت آمریکا و آلمان رو به رو شد. البته سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه بعدا تاکید کرد که خواسته امیرعبداللهیان یک «پیش‌شرط» نبوده و ایران بدون هیچ پیش‌شرطی به گفتگوهای هسته‌ای در وین باز می‌گردد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین بار دیگر بر لزوم گسترش روابط با روسیه تاکید و ابراز امیدواری کرد ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین به زودی با یکدیگر دیدار کنند. امیرعبداللهیان در ادامه افزود: «ما روسیه را یک شریک راهبردی برای خود می‌دانیم و معتقدیم مسکو اولیت سیاست خارجی در دولت جدید ایران است و امیدواریم در آینده نه چندان دور، روابط دو کشور به بهترین سطح خود ارتقا یابد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر امور خارجه ایران به کرونا مبتلا شد

بورل: انتظار داریم مذاکرات هسته‌ای ایران در وین به زودی از سر گرفته شود

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند